Swedroid Forum | Nordens största Android-community

Gå tillbaka   Swedroid Forum | Nordens största Android-community > Övrigt > Off Topic

Svara
Share Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Oläst 2013-01-28, 20:24   #1 - (Permalink)
nox
Adult Droid

Reg.datum: jan 2011

Tack: 16
Tackad 128 ggr i 71 inlägg
Standard Bedrägeri via Blocket

Hallå kära forumrävar!

Jag tänkte starta en tråd som berör ett ämne jag själv precis tyvärr råkat ut för, men min tanke är även att detta ska kunna vara en hjälpande tråd för medlemmar som har varit eller som (Gud förbjude) kommer att vara med om i den kommande framtiden.

Jag har precis blivit utsatt för ett bedrägeri via sidan vid namn Blocket. Som många säkert redan vet är Blocket en sida där det florerar högst tvivelaktiga karaktärer - redo att pruta ner din senaste SGS III till 50:- - trots nyskick - eller för den delen kanske erbjuda en fondtapet i utbyte.

Jag har genomfört otroligt många affärer på nätet - både genom både Blocket, Tradera, Swedroid och liknande forum, alltid utan några som helt problem.

Jag är dessutom väldigt noggrann när jag genomför mina affärer och försöker alltid ha tillräckligt med kött på benen för att i bästa mån undvika att man inte har med en bedragare att göra.

Denna gång gick jag tydligen rakt i fällan och med facit i hand var kanske denna säljare alldeles för "bra" för att överhuvudtaget vara en användare från Blocket.

Scenariot är följande:

Jag har valt att genomföra en affär genom att betala i förväg - vilket jag alltid gjort när det är jag själv som är köparen. Efter att pengar satts in har det blivit helt tyst i andra ändan. Jag fick tyvärr aldrig tillgång till ett mobilnummer och mejladressen består av "förnamn.efternamn@yahoo.com" - d.v.s. kontot kan lika bra ha varit skapat just för denna "blåsning".

Det enda konkreta jag har att gå på är det bankkontonummer som jag fört över pengar till - ett privatkonto i Handelsbanken. P.g.a. diverse banksekretesser etc. kan inte en vanlig dödlig få tillgång till personen som detta konto är kopplat via, utan ärendet måste gå via Polisen.

De fem(!) senaste mejlen i historiken med nämnda "bedragare" är skickade från mig - nu senast med en förklaring hur jag kommer att gå vidare med ärendet om jag ej får ett svar senast imorgon - tisdag 29/1-13. På onsdag genomför jag en polisanmälan för att kicka igång processen.

Har övriga medlemmar varit med om liknande scenarion? Hur löste ni ut det? Hur skötte sig Polisen? Hur lång tid tog det innan ni fick era pengar tillbaka? Fick ni tillbaka pengarna överhuvudtaget? Min hemförsäkring täcker mest troligt inte bedrägeriförsök av denna typen - har ni nyttjat andra eventuella lösningar?

Alla förslag mottages varmt och ni som varit med om liknande försök till bedrägeri är mer än välkomna att skriva i tråden.

/ Daniel
nox är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2013-01-28, 20:26   #2 - (Permalink)
Ascii
Android Master

Asciis avatar

Reg.datum: nov 2010

Tack: 595
Tackad 984 ggr i 798 inlägg
Standard

Hör med @ViLANDER; om hans erfarenhet med De Blåklädda.
Ascii är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2013-01-28, 20:33   #3 - (Permalink)
nox
Adult Droid

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ascii Visa inlägg
Hör med @ViLANDER; om hans erfarenhet med De Blåklädda.
Jag har en hel del vänner som jobbar som beskyddare av det Svenska Riket - den första rekommendationen jag fått är just en polisanmälan.

Det är ju det här som är problemet. Den typiska svensken har varken "tid, lust eller energi" för att driva allt i hamn - det är väl därför dessa bedragare fortsätter sin verksamhet.

Tydligen har Polisen fått en hel del klagomål kring hur de sköter dessa ärenden. I mitt fall har jag dessvärre inte råd att ligga ute med dessa pengar i flera månader - därför kommer jag, så snart jag har kopplat ihop kontot med rätt person, ta tag i ärendet på egen hand.
Oläst 2013-01-28, 20:35   #4 - (Permalink)
Ascii
Android Master

Asciis avatar

Tack: 595
Tackad 984 ggr i 798 inlägg
Standard

Tråden jag syftade på: http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=76360
Ascii är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2013-01-28, 20:40   #5 - (Permalink)
nox
Adult Droid

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ascii Visa inlägg
Ah, kanon, ska kika in den!
Oläst 2013-01-28, 21:02   #6 - (Permalink)
Westholma4t
Adult Droid

Westholma4ts avatar

Reg.datum: aug 2010

Operatör: Telenor
Telefon: Sony Xperia Z Ultra

Tablet: Nexus 7/Tablet Z/Chromebk

Tack: 139
Tackad 86 ggr i 70 inlägg
Standard

blivit blåst på tradera där folk hijackat andras konton. gjorde en polisanmälan men hörde aldrig något mer. hände 2 ggr.
Westholma4t är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2013-01-28, 21:12   #7 - (Permalink)
nox
Adult Droid

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Westholma4t Visa inlägg
blivit blåst på tradera där folk hijackat andras konton. gjorde en polisanmälan men hörde aldrig något mer. hände 2 ggr.
Det är ju ändå jäkligt märkligt!

Jag har ju betalat in pengar på ett konto, som är kopplat till en person. Får man fram vilken person detta konto tillhör är ju fallet löst!
Oläst 2013-01-28, 21:22   #8 - (Permalink)
kenuswe
Kid Droid

Operatör: Comviq
Telefon: Samsung Galaxy S III LTE
ROM: CyanogenMod 11

Launcher: Nova Launcher Prime
Tablet: Google Nexus 10

Tack: 10
Tackad 16 ggr i 15 inlägg
Standard

Ja, jag och flera dussin andra blev bedragna av en kille som skapat ett konto på Tradera i någon annans namn. Alla polisanmälde och han blev dömd (för tredje gången) men efter några månader så kom beskedet att han inte hade några tillgångar och ingen skulle få pengarna tillbaka. Sen dess är jag riktigt försiktig när jag handlar begagnat online.
kenuswe är uppkopplad nu   Svara med citat
Oläst 2013-01-28, 21:28   #9 - (Permalink)
nox
Adult Droid

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kenuswe Visa inlägg
Ja, jag och flera dussin andra blev bedragna av en kille som skapat ett konto på Tradera i någon annans namn. Alla polisanmälde och han blev dömd (för tredje gången) men efter några månader så kom beskedet att han inte hade några tillgångar och ingen skulle få pengarna tillbaka. Sen dess är jag riktigt försiktig när jag handlar begagnat online.
Jag har råkat ut för en liknande händelse tidigare och agerade polis på egen hand - vilket i slutändan gav resultat.

Om jag fått höra det ni fick er tilldelat gällande ärendet ovan hade jag gått bärsärkagång!
Oläst 2013-01-28, 21:32   #10 - (Permalink)
plun
Android Master

pluns avatar

Reg.datum: okt 2009

Telefon: HTC One
ROM: InsertCoin Nightly SVN, KitKat 4.4.2/SixthSense 6.
Tema: "avnordifierad" :-)
Launcher: Prism
Tablet: ASUS Transformer Prime

Tack: 74
Tackad 489 ggr i 425 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nox Visa inlägg
Jag har råkat ut för en liknande händelse tidigare och agerade polis på egen hand - vilket i slutändan gav resultat.

Om jag fått höra det ni fick er tilldelat gällande ärendet ovan hade jag gått bärsärkagång!
Njau det hjälper nog inte och kontonumret tillhör troligtvist en "målvakt".

Polisanmäla kan man göra via Internet numera:
http://www.polisen.se/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/

Anmäl även till Blocket !!
Oläst 2013-01-28, 21:35   #11 - (Permalink)
nox
Adult Droid

Standard

Kommer att genomföra min anmälan på onsdag - förutsatt det fortfarande är tyst från bedragaren.

Vad menar du med "målvakt"?

Har fått rekommendation att ta anmälan per telefon och inte via Internet.
Oläst 2013-01-28, 21:40   #12 - (Permalink)
plun
Android Master

pluns avatar

Reg.datum: okt 2009

Telefon: HTC One
ROM: InsertCoin Nightly SVN, KitKat 4.4.2/SixthSense 6.
Tema: "avnordifierad" :-)
Launcher: Prism
Tablet: ASUS Transformer Prime

Tack: 74
Tackad 489 ggr i 425 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nox Visa inlägg
Kommer att genomföra min anmälan på onsdag - förutsatt det fortfarande är tyst från bedragaren.

Vad menar du med "målvakt"?

Har fått rekommendation att ta anmälan per telefon och inte via Internet.
Målvakt....
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5lvakt_%28juridik%29

Sen spelar det nog ingen roll om du gör det via Internet eller bränner tid på att besöka en polisstation.

Glöm inte att anmäla till blocket !
Oläst 2013-01-28, 21:52   #13 - (Permalink)
nox
Adult Droid

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av plun Visa inlägg
Målvakt....
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5lvakt_%28juridik%29

Sen spelar det nog ingen roll om du gör det via Internet eller bränner tid på att besöka en polisstation.

Glöm inte att anmäla till blocket !
Kommer inte att besöka en polisstation utan ringa in ärendet - tror att jag får fram informationen bäst på detta sätt.

Ska även anmäla till Blocket.

Tack för förklaringen - en målvakt är dock fortfarande en fysik person - d.v.s. denne kommer fortfarande att känna smärta när ett järnrör träffar käken, vilket känns som ett bra utbyte mot mina pengar.
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.

Serverdrift och kapacitet levereras från ipeer.

Design By: Miner Skinz.com