Actionable Notifications Android sämre än iOS 8

Diskussion i 'Allmänt' startad av 2l8, 17 sept 2014.

  1. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte varför inte Android stödjer Actionable Notifications utan att behöva lämna appen du är i. Det borde fungera som iOS 8 där du kan svara direkt från notisfältet.
    Eftersom Actionable Notifications har funnits sedan Jelly Bean borde vi fått möjligheten att slippa slussas till den valda appen för att svara.

    Jag har stött på någon app som gör just detta från notisfältet. Jag tror det var Sliding Messaging från Klinker Apps. Kan de göra detta borde Google fixa det som standard i Android.
    Detta är den största nyheten i iOS 8 i min mening.

    Nu verkar Android L få heads upp Notifications men vad jag förstår kommer de fungera på samma sätt som förut där du tvingas lämna appen för att svara!?

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är inte helt säker på begränsningarna. I de demon som visades upp under Google I/O och av vad jag testat själv på Nexus 5 saknas precis som du skriver möjligheten att interagera med rutan på något annat vis än att antingen avärda eller aktivera appen (vid aktivering tvingas man byta fönster) som vill ha uppmärksamhet.

    Har förvisso bara provat med de medföljande apparna. Det är möjligt att tredjepartsutvecklare kanske hittat på något lite roligare.

    Funktionaliteten du beskriver finns också i appen Floatify som är rätt poppis, men det vore ju betydligt mer användbart om det blev en del av OS:et.
    http://www.xda-developers.com/android/floatify-beyond-android-l-direct-actions-and-more/
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jamworks.floatify

    Det återstår väl att se vad som gäller när den slutgiltiga versionen av Android L presenteras.
     
    2l8 gillar detta.
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det var det enda jag blev sugen på när jag kollad på nya iOS.

    Det är ganska orättvist att förvänta sig Android att komma först med precis ALLA funktioner även ifall det är kul att folk faktiskt förväntar sig just det :)
     
  4. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Jo du har rätt :) men eftersom vi haft actionable notifications sedan Jelly Bean Tycker man att funktionen borde ha kommit:)

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  5. Android Expert

    Android Expert Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2015
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Apple has been trying to fix iOS notifications for a very long time and only recently got to a place where it was comparable to Android. For all its early issues, Android has always had great notifications. Beginning with Android 4.1, Google added the ability for developers to add actionable buttons to notifications. Now Apple is doing the same thing, but it goes a bit further. Android uses expandable lines in the notification shade to keep notifications with buttons and text from taking up too much space. Apple’s buttons in iOS 8 seem to be expanded all the time, but they include quick-reply capability. For example, if you get a message while in another app, the banner that drops down includes a reply button that lets you type a response from the drop-down without leaving your current app. This is, of course, something that can be accomplished with various third-party tools on Android, but Apple’s native functionality is a step beyond Android here. One remaining pain point with iOS 8 notifications is the continued apparent lack of a single button to clear all active items. As before, you need to empty out one section of notifications at a time. With Android, there’s a simple clear all icon on all devices.