tv.nu app konstruktiv feedback önskas

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Clarence, 20 jan 2010.

?

Vilka funktioner önskar du till nästa version?

  1. Sökfunktion för tv-program/skådespelare (se tv.nu)

    36 röst(er)
    36,7%
  2. Olika kanal-listor (t ex en lista för sina sportkanaler och en annan för filmkanaler)

    26 röst(er)
    26,5%
  3. Utökning av filterfunktion (se nuvarande sport-funktionen)

    16 röst(er)
    16,3%
  4. Widget (t ex påminnelser och valda kanaler)

    53 röst(er)
    54,1%
  5. Sortera kanaler i tablå

    36 röst(er)
    36,7%
  6. Matris-tablå/horisontell tablå/rutnät (liggande tablåformatet som används på t ex tvguide.com)

    12 röst(er)
    12,2%
  7. Utökade påminnelser (för t ex skådespelare eller fritextsökning)

    15 röst(er)
    15,3%
  8. Gamla tv-tablåer (program som redan gått)

    20 röst(er)
    20,4%
  9. Uppsnabbning av gränssnittet (genom att cacha information osv)

    41 röst(er)
    41,8%
  10. Offline-läge (med begränsad funktionalitet)

    26 röst(er)
    26,5%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. Clarence

    Clarence Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har applikationen släppts på android market:
    [​IMG]
    market://search?q=pname:com.tvnu.app

    Ett gäng buggar kunde fixas och ett par funktioner tillkom för första versionen efter alla hjälpsamma kommentarer.

    Lite längre fram i tiden kommer vi släppa en uppdatering av programmet med nya funktioner och eventuella buggfixar. För att få ytterligare lite hjälp på traven i vad vi bör satsa på rent funktionellt lägger jag här upp en omröstning för önske-funktioner.

    Jag kan inte garantera att vinnaren kommer att implementeras först - men genom den vet vi vad ni användare vill ha och det är ju självklart vårt mål att i möjligaste mån tillfredsställa det.

    Original-inlägget:
     
    Last edited: 25 jan 2010
  2. yrara

    yrara Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Är ni medvetna om att den ser sanslöst mycket ut som "TV-Guide" appen? + till er för landskapsläget. + till "TV-Guide" för "endast film"-läget. Får ni till ett sånt, så skulle jag kanske välja den här appen över TV-Guide, för landskapsläget.
     
  3. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    testar mer än gärna. Om ni fixar widget så har ni definitivt en killerapp.

    Ser riktigt nice ut. och jag slipper irriterande reklambanners som tv-guide har.

    Helt klart så ersätter den tv-guide för min del.

    EDIT: vore helt klart nice eller nästan ett måste enligt mig med en movieflik som visar vilka filmer som går under dagen.
     
    Last edited: 20 jan 2010
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det här var ett fint hantverk, kompakt, snabb och bra funktioner. Applikationen verkar fungera fint på WVGA-upplösta telefoner också.

    Funktioner

    Gratis och reklamfri.

    Möjlighet att välja vilka kanaler som skall synas i tablålistan när du startar programmet.

    Se TV-tablåer för de flesta kabel-TV-kanaler i Sverige för en vecka framåt i tiden.

    Lägg till påminnelser för kommande program/filmer, se kommande påminnelser i en lista.

    I porträttläge visar applikationen "TV just nu" och i landskapsläge syns "TV idag".

    Önskvärda funktioner

    Tablålistor - Möjlighet att ha flera tablålistor. Tex en som heter "Sport" där man förvarar sina Sport-kanaler.

    Alteranativ tablåsvy - Visa tablåer som en tidslinje, se http://www.tvdags.se/

    Sökfunktion - Kunna söka på ett programnamn/filmtitel och få fram var/när det visas.

    Kategorier och/eller filterfunktion - Kunna sortera efter kategori, TV-program, film och sedan om man väljer film kunna sortera på "drama" "komedi" "action" etc. Kan byggas ut med möjliget till fler villkor, visa tex bara actionfilmer efter 20:00 på X,Y,Z kanal.

    Se vad man missat - Möjlighet att granska gamla TV-tablåer

    Sortera kanaler - Möjligheten välja ordning på kanalerna i en tablålista. Kanske med långtryck i "på tv nu"-vyn och välja att flytt upp / ner /överst /sist.

    Tipsa en kompis - Skicka programtips direkt genom appen genom tex långtryck->Dela->E-post, Facebook, Twitter etc..

    Widget - Möjlighet att i en widget på hemskärmen kunna se filmer man lagt till i påminnelselistan. Vore kul att även kunna ha en widget som visar en specifik tablå eller som visar vad som för närvarande visas ur en lista där man själv lagt till kanaler (kopplas med fördel till tablålistfunktionen)

    Offline-synkronisering - Synka tablåerna för åtkomst offline.

    LED-notifikation - Kunna ställa in att LED-lampan skall blinka som påminnelse, även kunna välja i vilken färg den skall blinka.

    Utökad påminnelsefunktion - Få en påminnelse så fort X eller Y skådespelare, programtitel eller filmtitel dyker upp i någon tablå. Kan vara bra om man tex väntar på att en serie skall börja igen eller bara måste se ALLT med "The Hoff" i eller dylikt och vill bli påmind om detta så snart det finns i en tablå.

    Utökad påminnelsefunktion - Möjlighet att lägga till en påminnelse även som en kalenderpost.

    Koppling till externa tjänster - Kunna slå upp filmer på IMDB och skrapa information om IMDB- betyg.

    Föregående/nästa-knapp i kanalvyn
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Denna ser ju bättre ut enligt bilderna just för att ni har "på tv idag" och inte bara närmaste tre programmen
     
  6. Clarence

    Clarence Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Härligt med konstruktiva kommentarer direkt. Vi försöker ta till oss alla kommentarer för att sedan avväga vad som behövs, är möjligt och kan göras.

    Gällande att den ser ut som TV-guide appen så är det vår egen applikation för Iphone som har varit förebilden - den första svenska appen till Iphone att godkännas av Apple. Detta var innan TV-guide appen till android fanns tillgänglig.
     
  7. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Håller med exakt vad Bernard skrivit här, plus widget då såklart. Men en widget känns inte lika viktigt som just filterfunktion.


    Ser precis att i landskapsläget växlar den till på "tv idag" medans porträtt kör på "tv just nu".
    mkt mkt bra funktion.

    i övrigt
     
    Last edited: 20 jan 2010
  8. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    I landskapsläge ser jag bara 6 kanaler. Det är synd för det var en riktigt bra funktion.

    Dessutom skulle jag vilja ha ett val där man väljer kanaler, typ "Boxer utan programkort" så man slipper rulla sig förbi alla andra kanaler.

    Instämmer med övriga kommentarer om särskild filmflik som TV-Guide har.
     
  9. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    väldigt lustigt för jag ser alla kanaler jag valt vilket är långt mer än 6 kanaler. får bara scrolla neråt lite.
     
  10. Clarence

    Clarence Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vilken version av android/vilken telefon använder du? Jag känner inte igen problemet från eget testande i android 1.5, nämligen.
     
  11. bstrm

    bstrm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Precis bytt från iphone till android och saknat tv.nu, Taack :)
     
  12. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Bra app - TV-Guide åkte ut. Genre-filtervore fint (film, sport).
    Lite seg skulle jag vilja säga - tog rejält med tid att få upp sidan med kanalval (3G-uppkopplad). Rotation till Landscape resulterade i en tom lista, så jag fick göra en manuell uppdatering första gången, men nu tyck det bättre.

    /Mats
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt, upplevde detta nyss. Tog ett bra tag att ladda tablålistan efter att jag startat om programmet, ca 10-12 sek, dessförinnan gick allting blixtsnabbt.

    Några fler som erfar växelvis millisekundsnabba laddningar kontra lite längre?
     
  14. emoffster

    emoffster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Mycket bra! Ersätter TV-Guide.
     
  15. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Mycket lovande start. Spontant så är det 3 saker jag saknar.

    1: Filmfilter. Vad visas det för filmer nu och senare idag.
    2: Möjligheten välja ordning på kanalerna. Kanske med långtryck i "på tv nu"-vyn och välja att flytt upp / ner /överst /sist
    3: En knapp för föregående och nästa program i kanal-vyn
     
  16. yrara

    yrara Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Japp, det kan jag skriva under på. Väldiga variationer mellan hur lång tid det tar att ladda.

    Kan dessutom passa på att påpeka att det vore önskvärt att sidan där man väljer kanal var sorterad som tv.nu, i ordningen 1, 2, 3 etc, istället för bokstavsordning, där "SVT1" hamnar bland de sista...
     
  17. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Ser ut som TV-Guide som oxo finns på market...
     
  18. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Växlingen mellan "på tv nu" och "på tv idag" (landscape/portrait) borde kunna snabbas upp rejält. Som det är nu verkar tablån laddas ner varje gång man växlar. Om det är mindre än 5-10 minuter sen man laddade ner tablån borde den ligga i cachen och inte behöva uppdateras. Minskar både datatrafik och den tid det tar att växla.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det står en förklaring i tidigare inlägg till detta:

    Själv ser jag små möjligheter att ändra på detta upplägg vad berör hur man presenterar en TV-tablå och hoppas att övriga inlägg fokuserar på avlusning av applikationen samt förslag på ny/bättre funktionalitet framför antydningar om plagiat.
     
  20. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    snabb överblick gav positiva intryck, stort plus är att den är Ad free till skillnad från TV-guide appen, dock saknar jag nåt liknande som sorterar film & sport som TV-guide appen.. väljer att ha båda kvar för tillfället.