1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Fråga: Hur fungerar sms-skickande med 4G?

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av Hotel, 7 nov 2012.

  1. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Hallå!

    Jag har en Samsung Galaxy S3 med 4G. Jag skickar en heel del sms och använder Tele2:s abonnemang volym Mellan. Med detta får jag obegränsat med sms och samtalsminuter (läs: 10000 sms och 12000 samtalsminuter)

    Till min fråga. Då samtal tvingar min telefon till att koppla ner till 3G eller GSM-nätet så undrar jag med vilken teknik sms levereras med Tele2 på min enhet?

    Sker det "dolt" via 3G/GSM eller används min datatrafik via 4G till detta?

    Tackar

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
    Last edited: 7 nov 2012
  2. nickolo

    nickolo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Enligt samtalen jag hade idag med telias support så skickas sms inte med 4G.
    Dock gör tydligen mms det.

    //Nicklas
     
  3. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Spännande! Då blir jag ännu mer nyfiken på hur telefonen hanterar detta... Sker sms-skickandet alltså i skymundan, utan att helt och hållet koppla ned till 3G?

    Förstår inte riktigt hur det kan tänkas fungera då ett samtal till fullo kräver nedkoppling.

    Tack för ditt svar!

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  4. nickolo

    nickolo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Dom sa till mig att sms inte skickas i 4G nätet men ändå kan jag både skicka och ta emot sms när det står 4G på telefonen.
    Verkar faktiskt som att den precis som du säger smygskickar på annat vis.

    // Nicklas
     
  5. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Precis. Började fundera över detta tidigare då jag precis som du noterade att 4G såg opåverkat ut vid smsande. (Ingen pil varken upp eller ner).

    Får helt enkelt höra med Tele2 imorgon för att få en förklaring, även om det bara handlar om nyfikenhet.

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  6. nickolo

    nickolo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hör gärna av dig här med svaret.

    //Nicklas
     
  7. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Spännande..

    När jag nu ringde Tele2s kundtjänst så tog det i runda slängar 10 minuter för tjejen i telefon att bestämma sig för att fråga en tekniker.

    Teknikern förklarar det såhär.

    "4G kan teoretiskt sett hantera sms och samtal då detta är data. Men, enheten måste då först koppla om samtalet och smsen till datatrafik i sitt rätta utförande. Detta används inte idag.

    Kontentan av detta blir alltså att telefoni kräver 3G/GSM vilket i sin tur tvingar din telefon att koppla ner till dessa nät. (JAG VET.. SMS DÅ)

    Ser vi istället till sms så kopplar telefonen inte ner i samma bemärkelse utan smset skickas via 3G/GSM utan vidare teknisk fördröjning. Du behöver alltså inte oroa dig för att din datatrafik påverkas av smsande. Däremot skickas MMS över 4G vilket gör att din Samsung under dataförbrukning räknar med detta.
    Vi på Tele2 räknar inte med datatrafiken för ditt mms utan debiterar dig utifrån gällande avtal/abonnemang.

    Hoppas det ger svar på dina frågor."

    Intressant att telefonen enligt Tele2 kan sända sms i bakgrunden!.. Bra svar från Teknikern om jag får säga det själv.

    Sms och 4G = No match.

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  8. flammie

    flammie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    SMS over SGs is a mechanism to transmit circuit switched SMS over the LTE radio
    network. It is based on circuit switched infrastructure and is a transition solution before
    SMS over IMS (see chapter 5.6) is deployed. SMS over SGs was specified in 3GPP
    release 8.
    The SGs is the reference point between the MME of the evolved packet system and
    the MSC server, see Figure 10. The protocol used to connect an MME to an MSC
    server is SGsAP. The protocol for transferring signalling messages is the Stream
    Control Transmission Protocol (SCTP).

    The SGs is used to handle mobility management and paging procedures between EPS
    and the CS domain (see Figure 1), and, for SMS, to deliver both mobile originating and
    mobile terminating SMS. The reference architecture for SMS over SGs for UMTS and
    GSM networks is shown in Figure 1. For 1xRTT networks, the mechanism to support
    SMS over S102 is specified accordingly [5].
    SMS over SGs is independent from CS Fallback; meaning it does not trigger CS
    Fallback to UTRAN or GERAN. As no fallback takes place, SMS over SGs does not
    require overlapped coverage of LTE and legacy technologies.

    Läs mer:
    http://cdn.rohde-schwarz.com/dl_downloads/dl_application/application_notes/1ma197/1MA197_1e.pdf
     
    Last edited: 25 feb 2013
  9. adixuz

    adixuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Detta är direkt felaktigt då det gått att skicka sms från Telias 4G-nät sedan SGSII LTE släpptes på marknaden. Tidigare fungerade det inte, då var man tvungen att låsa till 3G för att skicka sms.

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2