1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Problem: Batteritid i JB

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av lbs76, 14 feb 2013.

  1. lbs76

    lbs76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej!
    Efter att ha uppdaterat till jb så har min batteritid försämrats avsevärt. Använder inte luren särskilt mycket under en dag, kollar klockan vid ett par tillfällen och några minuter på blocket men batteriindikatorn dalar.
    Efter att ha läst runt här på forumet har jag förstått att en del upplever samma sak som mig medan andra påstår att batteriförbrukningen är oförändrad.
    När jag skulle uppdatera gjorde jag först en FC i ICS och därefter uppdaterade jag via KIES. Därefter gjorde jag en FC i JB. Har jag gjort något fel som kan påverka? Hjälper det att göra fler FC, och är det i så fall viktigt att luren är fullladdad?
     
  2. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Har du Google now påslaget?
    Den kollar ju position då och då. Ser att den väcker telefonen med jämna men

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  3. lbs76

    lbs76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nej jag valde att låta det vara avstängt...
     
  4. GammelGreggan

    GammelGreggan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har du kollat vad det är som drar ström? Hos mig drog Media ur batteriet, efter att ha stoppat den så är min telefon bra igen.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  5. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Hej androägare,
    önskar att ni specifierade uppgifter.
    Ex: "Batteritid är kass/dålig"
    Jaha, ordet kass/dålig är negativt, och subjektivt.
    Vissa kan tycka att dålig tid är 5%/tim, andra 10%/tim.
    Det vore bra om ni kunde ta er tid och skriva ex: "min batteritid är dålig, S2:a förbrukar 10% i timmen." Lägg till gärna även ytterligare adekvat info, typ ROM, vad som är ON/OFF, hur mkt. används tel.
    Min S2:a
    rootad JB, standart batteri
    ON: BT,GPS,WIFI
    OFF: synk
    Hemma; Om den ligger orörd: 1-2% i timme (ungefär samma som ICS)
    På jobbet: ca 3% i timme (ungefär samma som ICS)

    Använder jag den så ökar förbruking till ca 6-7% och detär lite mer än då jag hade ICS.

    Uppdatering till JB gick snabbt o smidigt via Kies, även om jag inte gillar Kies o aldrig använder det.
    Efter uppgraderingen körde jag fabriksårterställning och sen USB format. Sen var det bara att installera om alla prog. Det var det som tog tid, trots att jag har sparat många settings på external SD, som numera heter extSdCard och kommer åt från storage och ej sdcard som tidigare.
    interna minne heter numera sdcard0.
     
    Last edited: 14 feb 2013
    DavidW och MatsGF gillar detta.
  6. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Vad menar du med "FC"? Det som vanligtvis menas när det gäller Android är "Force Close" vilket betyder att ett program slutar att svara så systemet tvångsstänger det.
    Menar du factory reset?
    I alla fall när man har problem med batteriåtgång brukar det ju vara en dålig app som spökar. Ta bort appar för att eventuellt utesluta detta.
    Jag upplever inte sämre batteritid med JB än med ICS eller GB.
     
  7. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Kolla applikationer/körs och rapportera till forumet de 5 värsta bovarna. Något som heter gpsd (gps deamon) spökade för mig efter uppdatering till 4.1.2 p min Note II. Det hade att göra med Samsungs spåra-mobil-tjänsten.
    Väl avstängt försvann problemet.
     
  8. Tärning

    Tärning Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Efter JB-uppdatering bränner min S2a 10% i timmen utan problem med 2000mAh's batteriet. Då är ändå Google Now och alla former utav platsdelning avstängda. Kunde klara mig ett helt dygn vid TUNG användning innan uppdatering. Nu klarar jag mig ca 10h vid måttlig användning. Problemet verkar ligga i att nått håller telefonen "vaken" ca 75% av tiden. Jag är i alla fall sjukt besviken och hoppas att detta löses ASAP.
     
  9. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Jag upplevde samma problem efter uppdateringen till JB. Nu har ju du redan gjort en massa FR, så det här kommer inte vara till någon hjälp. Men jag tycker det är viktigt att känna till att problemet inte är allmänt gällande.

    Med ICS, 2000 mAh-batteriet höll min telefon hela dagen och ofta hela kvällen, och då med rätt mycket påslaget/igång OCH flitigt använd. Efter uppdateringen till JB via OTA räckte inte batteriet ens en arbetsdag, och blev tvungen att slå på energisparfunktionen, vilken jag tycker är "fyrkantig" och faktiskt avsevärt försämrar användarupplevelsen.

    Igår kväll formaterade jag interna och externa minneskortet, och gjorde en FR och installerade alla appar på nytt. Nu verkar det rent av som jag har bättre batteritid än innan uppgraderingen, *peppar peppar* och då med all synk (inkl Google Nu) igång i bakgrunden, utan energisparfunktion.

    Där ser man vad olika det det kan vara... :(

    Jag har en Svensk, obrandad, "allt original"-lur.
     
    Last edited: 15 feb 2013
  10. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    På vilket sätt kan en formatering ändra batteritiden?
    Lade du tillbaka alla filer på sdkorten?

    Jag vet inte om sdkort råkar ut för fragmentation?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  11. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Nu spånar jag lite:
    När man avinstallerar appar så försvinner inte allt. Det kan man se i internal SD (sdcar0).
    Massor med slask med lite "kryptiska namn" blir kvar.
    Därför körde jag USB format innan fabriksåterställning.
    Externt SD är inte drabbat på samma sätt. Där ser man vad som tillhör vad.
    Därför tycker jag formatering inte behövs, utan det räcker med att ta bort alla mappar av borttagna appar, Dessutom har jag bilder, musik o filmer på external SD (extSdCard).
    Har man formaterat om internt minne så har man eliminerat möjliga felkällor som kan störa JB (vill jag tro).
     
    MatsGF gillar detta.
  12. 67newrocky

    67newrocky Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Körde JB uppdateringen och en FR efteråt. Jag upplevde att batteritiden blev sämre trots inaktiverade inställningar osv.
    Testade denna varianten för skojs skull och installerade om alla mina appar och gjorde mina inställningar. Det verkar som att batteriet håller längre och dräneras inte lika fort som annars. Har inte pillat så mycket på telefonen idag så man får köra några ggr uppladdning/urladdning för att få en uppfattning på batteritiden.
     
  13. thuvan

    thuvan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också batteriproblem. Hur formaterar jag interna minnet? Hittar bara fabriksåterställning.
     
  14. thuvan

    thuvan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oups. Hittade det under "lagring" i menyn ;)
     
  15. Udar

    Udar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag upplever att batteriproblemet orsakas av ett ständigt scannande från wifi:n
    Trots att telefonen redan är ansluten till ett nätverk.
    Med samma mängd data via 3G så är batteriförbrukningen minimal.
    Har ominstallera x flera och försökt utesluta alla tänkbara orsaker.
    Hur man ska få wifi:n att lugna ner sig vet jag ej.
     
  16. Heb

    Heb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har kanske en lösning på ditt problem, har du datorer uppkopplade på samma nätverk/router?
    Prova att avaktivera "internet protocol version 6" på alla datorer som är anslutna till samma nätverk, trådlöst eller inte spelar ingen roll.

    Hade precis samma problem som du men efter att jag gjort ovanstående så är problemet borta.

    Om jag har fattat rätt så ligger datorer med ipv6 och "talar om" att de är tillgängliga hela tiden eller nåt i den stilen och det verkar ställa till det för Jelly bean.
    Jag hade inte problem med detta på ICS och har i ärlighetens namn ingen större koll på nätverk och sånt men hittils så fungerar det i alla fall.

    Hoppas det hjälper.
     
    Udar gillar detta.
  17. KiXeR

    KiXeR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2011
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    60
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Jag märke själv genom att byta router från d-link dir 635 till BBBs egna skräprouter att batteritiden blev mkt bättre. D-link och SGS2 har fungerar dåligt sedan starten. Dags att byta ut min router hemma men tills det är klart duger BBBs router gott faktiskt. Jag har Wifi alltid på och men min användning klarar jag av 2 dygn med en laddning, alltså ungefär samma som med GB 2.3.6. Är nöjd med min sgs2, blev en ny telefon efter JB uppgradering.

     
  18. Calleman

    Calleman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tyckte också att batteriet tog slut snabbt efter JB uppgraderingen. Jag har nu stängt av alla funktioner jag inte använder och låtit telefonen ladda ur helt för att att sedan laddas fullt medan den var avstängd. Startade upp den fulladdad vid kl 01 i natt och nu vid kl 17 på kvällen har batteriet sjunkit med endast 14%. En klar förbättring.
     
    MatsGF gillar detta.
  19. Udar

    Udar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har faktiskt en D-Link men tycker att den strular så jag har beställt en ASUS, kul o se om det blir någon skillnad.
     
  20. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Skickar några screenshots på batteritid (tryck hem + power-knappen samtidigt o håll i ca 1 sek.)
    Bifogar även screenshots på avaktiverade appar (programhanteraren, svep åt hö till ALLA visas)
    Telefonen har legat helt orörd.
    Ser att OS drar ganska/väldigt mkt.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 23 feb 2013