Fråga: 64GB vs. 128GB

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Droid55, 30 jan 2018.

  1. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    No offense men om man lagrar 24GB av mp3or på sin telefon år 2018 så tror jag man har lite snedvriden vinkling på det här med lagring. Känns lite äta kakan men har den kvar synsätt...
     
  2. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Jag skulle inte ha satsat på Moment - och troligen inte heller på Pixel2 - om inte 'tjocka släkten' Over There hade handlat åt mig. Trist när grejorna är så svåra/dyra att få tag på här vår sida av pölen. Kan inget om alla andra liknande prylar som liknar de som Moment tillverkar och säljer (och har alltid varit extremt skeptisk mot alla dessa) men Moment-objektiven fungerar klockrent med PIxel2 på alla sätt, är min erfarenhet så här långt.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu ser jag inte internlagring på det sättet. Jag ser det som en säkerhet att jag kan fotografera och filma även när jag inte har Internetanslutning.

    Man kan vrida det på andra hållet och räkna ut pris per GB. 64GB modellen kostar 103 kr/GB och 126GB modellen kostar 60 kr/GB.

    Nej, det blir ingen Moment för mig (de är säkert bra även om telelinsen fick kritik). Pixel 2 är inte dyrare än iPhone 8 och jag vill ha Pixel 2 så en Pixel 2 ska det bli.
     
  4. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Ser du det på det sättet så kan du ju bara "rensa" telefonen i Google Photos (dvs flytta filerna till molnet och ta bort från enheten) från bilder och videos innan du åker på en resa så har du ju 40 GB att använda medan du reser till bilder och videos.
     
    eb- och Droid55 gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    galaxy81, jnsson, Travolta och 3 andra gillar detta.
  6. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    @Travolta@Travolta har utan tvekan en bra poäng där och om du skall editera så långa filmer i 4k upplösning så kommer inte ens en 128gb telefon att rädda dig avsevärt mycket längre i form av sekunder film.

    Då skulle jag i så fall satsat på en telefon med dubbla sim-korts platser och i andra sloten köra ett minneskort. Du får mer GB/kr den vägen än att välja den telefonen med mer lagringsutrymme. Eftersom du får typ 128gb för 599:- på säg netonnet.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, jag nämnde ju det i mitt ursprungsinlägg men då blir det en extra utgift som jag lika gärna kan lägga på större internminne.

    Jag gillar dock @Travolta@Travolta s lösning här ovanför. De gånger jag inte har tillgång till eller kan lita på Internetuppkopplingen så kan jag se till att frigöra utrymmet först.

    24GB MP3-musik låter enormt. Hur mycket musik är inte 24GB? Nu har jag ingen MP3-musik dock.

    Det enda som kommer ta plats utöver foto och video lär vara appar. Kanske betalar för Spotify i framtiden men en musiklista offline kan väl inte ta så stor plats? Sen skulle jag inte bry mig om att se en långfilm på en så liten skärm så inget sånt skulle jag lagra på min telefon heller.
     
    bernard gillar detta.
  8. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Go Pixel2! Kameran är häpnadsväckande bra och det är en befrielse att slippa crapware. XL var aldrig aktuell för min del, för stor och för många bekymmer. Moment tele har jag inte - var läste du förresten de kritiska kommentarerna? Lite mer om mina funderingar om Pixel2 och Moment optik här.
     
  9. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Sådär 15 år tillbaka eller vad det känns som när man använder mp3or så var väl 1min/mb i en ok bitsampling vad man sade. Så 24gb är 24 000 minuter musik ungefärligt. Någon med bättre koll kommer säkert rätta mig. :)

    Men jag vill nog ändå lyfta ett slag för att man i så fall köper en telefon med stöd för minneskort och slänger i ett stort SD-kort i den. Du får mer lagring for the buck så att säga den vägen.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Vet inte vad "editera långa filmer i 4K" betyder. Vad är långa filmer? I artikeln från The Verge nämndes 6GB för 20 min lång 4K video, det är ganska lång video enligt mig. Sen vet jag inte hur ofta jag kommer filma i 4K eller 1080p eller om jag ens redigerar i telefon. Det finns roliga appar för videoredigering men det är ganska bekvämt att göra på datorn ändå. Trots färre effekter (iMovie).

    En annan telefon är inte aktuellt. Jag skulle inte välja en telefon enbart pga. SIM-kort. Bara telefonen har hyfsat stor internlagring så är jag nöjd. Även om jag kan se fördelen med minneskort så ser jag inte det som problemfritt heller. Om man bortser från Internetuppkoppling så gillar jag molnlagring framför lagring på minneskort då minneskort känns mer benäget att krångla. Om molnet krånglar är det snarare Internetuppkopplingen som krånglar.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Du såg inte videon jag länkade angående Moment Tele? Under videon (kommentarsfältet) kunde jag läsa att en eller flera upplevde samma sak.

    Ja, Pixel 2 verkar ha en grym kamera. Tänkte först köpa iPhone 8 efter returnerat iPhone X men när jag ser hur kameran i Pixel 2 prestera för samma pris (Clove UK-pris) så kan jag bara inte köpa iPhone 8.

    Jag vill ha en smidig telefon så det blir ingen XL för mig heller. Även om jag tycker att XL ser mycket snyggare ut, men skärmen ska ju vara sämre i XL. Kvalitet framför kvantitet som man säger. ;)

    Ska läsa din recension. :)
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok, nu lutar det verkligen åt 64GB. Jag funderade länge på 128GB men @Travolta@Travolta s inlägg fick mig att tänka att jag borde vara ganska säker med 64GB ändå.

    Kommer sova på saken i varje fall. Ibland vaknar man upp med helt nya insikter. Haha.
     
  13. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Oh oh! Farligt att rekommendera saker då vi alla har olika preferenser och uppfattningar :-) Men tittar du på hur mycket du har lagt på appar mm i din nuvarande så får du en bra uppfattning antar jag.

    Edit: Tänk bara på att när du har alla bilder i molnet går det datamängd när du tittar på dem, men det har du nog redan räknat ut :-)
     
    Droid55 gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Nej. Slå till NU! :mad::money:
     
    jnsson gillar detta.
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Minns inte hur många appar jag hade installerade på min S7 edge som var den telefon jag hade senast (utöver iPhone X i nån vecka). Telefonen jag har nu behöver jag radera appar på hela tiden för den har 8GB internlagring. [emoji23] Jag har den bara för att kunna ta emot samtal i princip.

    Där sa du något ju. Datamängden... Fan, vad jobbigt det ska vara. Valet hade varit mycket enklare om det stod mellan 32/128.

    Tålamod, tålamod. :-*
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Och givetvis ska du ha 128GB. Så mycket som det bara går! Du kan inte uppgradera minnet i efterhand om du behöver mer plats och även om Cloud-lösningar funkar bra så kommer det med många nackdelar. Det är ingen billig telefon du ska köpa och prisskillnaden upp till 128 är liten i det stora hela.
     
  17. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Om du ändå hade 256gb iphone X varför inte 128gb pixel 2? :P
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag hade ju inte obegränsat utrymme (med automatisk synk) i Google Foto med iPhone X. iCloud använder jag inte, så där var internlagringen av större vikt. För att spara i Google Foto, behövde jag av någon anledning alltid öppna appen först.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 849
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, Apple är dumma på det sättet. Man ska dock kunna aktivera att den automatiskt gör det, genom att aktivera Platshistorik i Google Photo appen o på så sätt är appen "igång" hela tiden ändå. Men du har ändå obegränsat utrymme med iPhone också, dock inte i original kvalité vilket du vill ha
     
  20. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Äh, Pixel 3 och 4 kommer snart. ;)