Allmänna tråden om kaffe och kaffebryggare

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Axan, 2 sept 2018.

  1. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 455
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Nespresso har alltid haft bra kvalitet enligt mitt tycke. Har själv en Citiz som kom med en Aeroccino (version utan handtag, så inte 4) och den har använts sedan 2010 och fungerar fortfarande felfritt. Inte ens en fläck på den inre beläggningen.
     
  2. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    För mig är det här de krav som jag definitivt inte vill göra avkall på
    • Induktion
    • Själva mjölkbehållaren går att ta av och diska, gärna i maskin
    • Temperaturen kan justeras för att anpassas till växtmjölk som ofta tål lite lägre temperaturer än komjölk
    Själv har jag en sån här som jag är väldigt nöjd med - men det finns säkert de som uppfyller mina krav till lite lägre pris också (plus att den här är rätt så bulkig):
    Amazon.se
     
    Intedennitror gillar detta.
  3. ol-korv

    ol-korv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xperia Z2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xperia Z2
    Vi är några på kontoret som funderar på att köpa in en kapselmaskin. Vi har dock dålig koll vad man ska tänka på. Vi ser gärna att kapslarna inte kostar multum. Därför går Nespresso Verturo bort.

    Är det någon som har tips på vad man bör titta efter?

    De krav vi har är att maskinen ska kunna göra en vanlig kopp kaffe. Alltså typ 1,5-2dl. Vi är inte intresserade av espresso eller annat. Vanligt svart kaffe som är gott ;)
     
  4. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    330
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Jag köpte nyss en kapsel maskin och innan jag bestämde mig kikade jag på lite olika alternativ.
    Fastnade till sist för en Dolce gusto maskin. Framförallt för att det går att hitta kapslar på de flesta matvaruaffärer.
    Dolce Gusto Nescafé Genio S Plus EDG315.B Kapselmaskin - 1 205:-

    Vi har kört den typ en vecka nu med några koppar varje dag och jag är nöjd. Gott mustigt kaffe.
    Den här har jag kört flest koppar av gott och man får väl ut ca1,6 dl i en kopp.
    Nescafé Zoégas Mollberg
     
  5. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 455
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Tassimo är väl det billigaste som ger ok kaffe i stora koppar. Gevalia Ebony t ex för 45kr för 16 på Kaffekapseln.se. Finns många fler bra. Jacobs och L'Or är bäst men dyrare. Gillar man latte och liknande har Tassimo fördelen att ha kondenserad, flytande mjölkkapslar i t ex Gevalia Latte Macchiato som är mycket bättre än mjölkpulvret i andra. Nackdelen är att att du bara få 8 muggar i ett paket eftersom det behövs 2 kapslar per kopp. Men, Tassimo är ändå väldigt prisvärt för att vara kapsel med stora koppar.

    Fortfarande är det väldigt långt till Vertuo och t ex Stormio eller Mexico som ger 2,3 dl superbt kaffe som slår allt annat i kapselväg jag provat. Eller ända upp till nära halvlitern om du vill i Carafe-kapslarna, men där är det begränsat med smaker.

    Jag har kört igenom det mesta i kapselväg och mitt senaste köp var en Vertuo som jag kör parallellt med original Nespresso. Efter att ha provat någon månad åkte Tassimon ut. Jag dricker hellre det fantastiska kaffe Vertuon ger mer sällan om pengarna tryter än byter till billigare kapslar. Sedan är inte alla Vertuo-kapslar fantastiska. T ex tycker jag inte alls om Intenso som är mest bränd och endimensionell jämfört med Stormio som har i princip lika kraftig smak, men har mycket större komplexitet.

    Min senaste lista på Vertuo som ändras efterhand:

    Intenso Ok, men stormio bättre, undvik
    Mexico god ++, en av de bästa men inte lika bra som Stormio
    Costa Rica mycket god
    Fortado Inte särskilt god, bränd, onyanserad
    Stormio Bäst!!!!
    El Salvador Väldigt god trots milda toner, nästan ingen beska
    Ethiopia sådär - ok
    Odacio God, perfekt morgonkaffe- !
    Melozio Mycket god +++, smaskig mellanrost, bra frukostkaffe
    Inizio Mycket god

    En tröst är att vi i Europa, eller iaf svenska kunder, köper Vertuo till mycket lägre pris än i USA där de kostar det dubbla eller mer, ändå går det bra där borta. 7,50 eller vad det är för Stormio är det utan vidare värt. Köper man en större laddning åt gången kan man få med upp till 50 kapslar gratis, men det handlar nog ändå inte om mer än 10-15% rabatt, men bättre än ingen. Ibland får man ett rör gratis osv, så lite billigare brukar det gå att få. Prenumererar man är det väl 10% avdrag per automatik.
     
    Last edited: 21 mar 2024
    Prodrive gillar detta.
  6. ol-korv

    ol-korv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xperia Z2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xperia Z2
    Okej, det låter lovande. Ska läsa på lite om dessa. Väldigt rimligt pris för både maskin och kapslar.

    Vi lånade faktiskt en Verturo av en kollega idag och provade. Han hade dock bara espressokapslar vilket vi normalt inte är jätteförtjusta i men det smakade gott. ”Habegäret” infann sig men det tar emot lite att betala 7kr/kopp när vi dricker 3-4 st om dagen.

    Tack båda två för svar. Finns det fler tankar och idéer om vad vi kan fundera kring?
     
  7. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 455
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Espresso till Vertuo är enligt mig helt meningslöst. Original Nespresso gör espresso både bättre (högt tryck/19 bar som det ska göras), betydligt billigare och med enklare teknik än centrifugaltekniken i Vertuo som kräver mer underhåll. Jag gör utan undantag espresso i en original Nespressomaskin.