Android 7, emui 5 sämre?

Diskussion i 'P9-serien' startad av MATSELLIJ, 19 jun 2017.

  1. MATSELLIJ

    MATSELLIJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej!

    Har uppdaterat för någon dag sedan.
    Tycker hanteringen av simkorten blev sämre.
    Med android 6 och emui 4(måste det väl varit) fungerade det väldigt bra med två kort.
    Har ett jag ringer på och ett med bara data.
    Har datakortet avstängt normalt.
    När jag innan uppdateringen skrev mms så slogs datan automatiskt på för samtalskortet och slogs sen av när det gått iväg med edge.
    Den funktionen är borta.
    Samtalskortet va inställt på edge och datakortet på 4g.
    Nu när jag slår på datakortet står det alltid i edge och jag måste då slå om datakortet till att vara standardkort för mobildata för att gå på 4g med det kortet.
    När jag sen slår av datakortet blir samtalskortet automatiskt standardkort för mobildata.
    Nästa gång jag slår på datakortet står det i edge igen och måste slås om igen till 4g.
    Innan uppdateringen kom android ihåg mina val och jag behövde bara slå på och av kortet.

    Meddelande appen har också blivit sämre då jag inte gillar att knappen för smileys ligger nära skickaknappen. Precis som googles. Det är väl nästan samma app denna gång. Dock fler smileys med den nya.

    Hade annars stora förväntningar på 7 och 5. Ingen större skillnad tycker jag för mitt användande.
    Funderar på att gå tillbaka till 6 och 4.
    Några gånger har även telefonen slutat svara i typ 5 - 10 sekunder. Blivit svart skärm.
    Tänker att det är avast som gör hela systemet upptaget.
    Vilket styggt program. Avg, avast och liknande är för tunga tycker jag. I windows sänker de en annars bra dator. Tack och lov att man i windows 10 slipper såna program.
    Kommer ni ihåg hur bra avg va när det kom? Lätt och smidigt utan massa skitfunktioner.
    Rätt va det va skulle alla liknande program bli så mycket, mycket mer än bara ett antivirus. Kunde bli riktiga ras också vid uppdateringar av dem.

    Det blev inget lyft tycker jag.

    Tjena!
     
  2. MATSELLIJ

    MATSELLIJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3
    Har en p9 lite kanske jag ska säga.
    Lite ny både här och på telefoner.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, SIM-kortshanteringen verkar skilja sig åt har jag också upptäckt. Tror tyvärr inte det är så mycket att göra åt den saken då det handlar om systemfunktioner. Dvs annat än att vänta på att de ordnar motsvarande funktionalitet igen, alternativt går tillbaka til EMUI 4.x.

    Antivirusprogram behöver du i regel inte använda tillsammans med Android om du bara installerar appar från Google Play, så det kan du inaktivera/ta bort.
     
    chraist gillar detta.
  4. MATSELLIJ

    MATSELLIJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej, ja jag har tänkt ta bort avast om det fortsätter med att vara upptaget.
    Vet ju inte att det är avast som beter sig.
    Ska kolla appar för att hantera korten också. Har inte testat någon av dem än.
    Annars backar jag. Funkade bra med förra versionen.
    Inbillar mig att 7:an drar mer batteri också.
    Fast det är nog min negativa inställning som suger.
    7:an borde va bättre på batteriet och allt annat också.

    Använder inte så mycket appar som barnen gör så jag märker väl inte hur bra allt är.
     
  5. MATSELLIJ

    MATSELLIJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3
    Det va 2 uppdateringar. En på 2gb och en på 380mb eller så.
    Va det huaweis version av android 7 som va den stora?
    Tänkte att emui 5 las på sist.

    Va inte så uppmärksam utan körde uppdatering 2 direkt.
    Om det bara va en anpassad android först borde jag stannat där och kollat hur det va.
    Men antagligen kom väl både android och emui med den stora första och sen en liten till som rättade till det värsta.

    Vet inte hur det funkar.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    EMUI 5.x följer med Android 7.x/Nougat. I regel brukar det vara så att "tillverkskalet/tillverkargränssnittet" får nytt versionsnummer när Android-versionen uppdateras från ex. 5->6->7.