Diskussion: Användarerfarenheter Xperia S

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av andekar, 14 mar 2012.

  1. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jo, eftersom den är vit så blir det ju naturligt att smuts syns lättare tyvärr.

    Jag fick min vita igår och den ser ju fantastisk ut, men jag kan tänka mej att jag kommer behöva putsa den när den blir lite skitig.
     
  2. Mane_k

    Mane_k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Bara jag som hatar touchknapparna?
    De på Sony som ansvarar för dessa bör avskedas.
    Snacka om skit!!!!!!!! Funderar på att returnera den påg. av dessa.
    Annars fungerar telefonen bra
     
  3. Affe_

    Affe_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Har verkligen inga problem med touch-knapparna, mer än när jag har fingervantar (med touch-yta) då jag har svårt att pricka knapparna med dessa.
     
  4. Mane_k

    Mane_k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Hur gör du för att träffa.
    Jag har låtit flera prova telefonen, alla har samma problem..
     
  5. Affe_

    Affe_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Gör inget speciellt, lärde mig rätt snabbt att veta var man ska trycka. Problemet är inte att de inte reagerar utan att träffytan är så pass liten. Precis PÅ eller någon mm ovanför de små silvriga prickarna.

    Lärde mig rätt snabbt och nu sitter det i tummarna vart man ska träffa, utan att kolla.

    EDIT: Håller däremot med om att de kunde varit bättre/större.
     
  6. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jag följde tricket som flera här skrivit om.
    Jag sveper lite med fingret över touch-knappen så misslyckas jag aldrig. :)
     
  7. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Brodit har en bilhållare till Xperia S som gör att den står upp i porträtt läge. Vet inte om återförsäljarne fått den än. Dustin har i alla fall den inte än. Fördelen med Brodit hållarna är att när du byter telefon, så är det bara halva hållaren man behöver byta och det är en relativt enkel procedur.

    Är det någon som hittat en bordsladdare/ställ?
     
  8. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är lite kluven till touchknapparna. Missar rätt ofta, men gissar att det är en vanesak att hitta rätt teknik. Retar mig däremot på att glaslisten slocknar så snabbt. Skulle gärna önska att den lyser så länge skärmen lyser...så att man ser symbolerna för bakåt, hem och meny. Hittar ingen inställning för hur länge den listen ska vara upplyst.

    Har ett annat problem också som gör mig gråhårig. Tangentbordet. Jag har inte punkt och komma på samma som bokstäverna...utan när jag vill skriva punkt eller komma måste jag klicka så jag kommer till siffrorna. Kalla mig gärna old fashion....men jag använder fortfarande punkt och komma ofta :) Kör vanliga Xperia tangentbord och har försökt på alla sätt hitta ett sätt att ändra detta. Känns grymt onödigt att ladda hem ett annat tangentbord bara för den här sakens skull.

    Min sambo har en Arc S och hon har punkt och komma på var sin sida av Space tangenten, precis som jag tycker att det ska vara.
     
  9. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Varning för gnäll ;)

    Efter att ha läst en del positiva omdömen om telefonens snabbhet och fantastiska skärm hade jag höga förväntningar. Jag är inte imponerad.

    Har använt en Desire S i ca ett år och generellt kan jag säga att finishen på den HTC:n är bättre på det mesta än Sony. Hårdvarumässigt är de inte jämnlika men användarkänslan skiljer sig mycket.

    Mjukvara:
    - Skärmens ljusstyrka (alldeles för mörk som standard)
    - Alarmsignalen går inte att ändra!
    - Går ej att enkelt att växla mellan tyst läge - vibrationsläge på ett smidigt sätt...
    - Webbläsaren laggar vid scrollning och är allmänt långsam (två sekunder för att få upp tangentbordet) Troligen ett allmänt androidproblem med laggandet. Har hittils inte provat nån android med mjuk scrollning...
    - Tveksam ljudkvalitet vid uppspelning, (även med bra hörlurar)
    + Uppspelning i HD går finfint


    Hårdvara:
    - Värdelösa hörlurar (0 basåtergivning)
    - Dålig batteritid
    + Kamera
     
    Sneaky gillar detta.
  10. mikkelsen81

    mikkelsen81 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Trodde denna lur skulle få mig tillbaka till android-sidan men jag får nog vänta lite till.
    Var inne på telia o fick känna på en säljares telefon. Testa direkt knapparna såklart, fick inte till det hur jag än gjorde.. fick trycka upp emot 7 ggr innan reaktion från telefonen (i detta fall högerknappen). Ibland vibrera den till men utan att menyn kom upp. Ägaren/säljare blev själv förvånad och påpeka att det verkligen inte skulle vara så på en ny telefon. Han visste nog inte ens om att det skulle komma en inställningsmeny på den knappen. Trist detta, efter att ha köpt en Sony 55" tv som jag ville samköra med denna lur. Blir att behålla 4s-en ett tag till som iaf funkar i alla lägen. Den såg dock snygg ut och kändes bra i handen, kanske en uppdatering kan lösa knappproblemet, vem vet.
     
  11. Affe_

    Affe_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Skärmens ljusstyrka är det ju bara att ändra om den är för mörk?
    Alarmsignalen är ju superenkel att byta? Du väljer bara att skapa en ny alarmstil så väljer du bild och signal där :)

    Resten får du såklart tycka som du vill, tycker webläsaren är skitsmidig, kanske inte lika smooth scrollning som på en iPhone, men fungerar väldigt bra i mitt tycke.
     
  12. Frispel

    Frispel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    du är lika blind som mig, känns bra, hade HTC Desire innan, kolla på tangentbordet igen, finns en rad ovanför som går att bläddra i sidled, där ligger de vanligaste använda tecknena :D

    Var grinig som fan innan jag såg detta :cool:

    dock så måste man antingen trycka på "space" eller trycka på det skrivna ordet för att denan skall komma upp... så fortfarande lite irriterande
     
    Last edited: 16 mar 2012
  13. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Mjukvara:
    - Skärmens ljusstyrka (alldeles för mörk som standard) = enkelt att ändra själv i inställningarna.

    - Alarmsignalen går inte att ändra. = Jo, det gör det om du bockar ur Stilinställningar när du ställer in alarmet.

    - Går ej att enkelt att växla mellan tyst läge - vibrationsläge på ett smidigt sätt... = Det finns widget som växlar mellan ljud och ljudlöst, sen får man gå in i inställningar och ändra hur vibrationen ska beté sig, i vilket läge den ska vara aktiverad. I annat fall kan du säkert hitta en widget på market som löser ditt problem.

    - Webbläsaren laggar vid scrollning och är allmänt långsam (två sekunder för att få upp tangentbordet) Troligen ett allmänt androidproblem med laggandet. Har hittils inte provat nån android med mjuk scrollning... = Min Xperia S reagerar snabbt när jag vill ha upp tangentbordet. Vet inte om du haft otur. Men jag gissar att ICS 4.0 när det kommer till mobilen (inom 4 veckor vad jag hört) kommer att öka prestandan i webläsaren mycket. Galaxy Nexus med ICS visar ju bäst prestanda i test efter test, så denna blir nog likadan då. Du kan ju stänga av Flash i mobilen om du vill öka flytet i webläsaren. Det hjälper en del när det är tunga websidor.

    - Tveksam ljudkvalitet vid uppspelning, (även med bra hörlurar) = Ställ in ljudet med Equalizern, vill du ha lite mera Bas har du ju ett vågrätt reglage precis under själva 5-bands Equalizern. Alltså jag kanske inte är så kräsen men jag tycker ljudet är riktigt bra.

    + Uppspelning i HD går finfint


    Hårdvara:
    - Värdelösa hörlurar (0 basåtergivning)= Ja du verkar kräsen så riktiga egna lurar är nog enda alternativet för dig. :)

    - Dålig batteritid = Batteriet uppnår maximal kapacitet först efter c:a en till två veckors användning, det liksom trimmas in. Å andra sidan är jag missnöjd med alla smartphones idag.

    + Kamera
     
  14. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jo, jag gissar att ICS-uppdateringen som kommer snart kommer att ge telefonen mera rättvisa och ta vara på resurserna bättre.
     
  15. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nädå, jag hade upptäckt det där...men det är ju en ännu krångligare väg att gå. Stämmer att man får upp dessa tecken (komma, punkt osv) i raden där uppe om man klickar space...men då får man ju ett mellanslag innan kommatecknet, eller så måste man först klicka space och sen backa tillbaka. Hur dumt som helst! Då är det ju nästan lättare att byta till siffrorna och tillbaka. Vill ju självklart ha punkt och komma som egna knappar bland de övriga bokstäverna. Går inte det blir det att hitta ett alternativt tangentbord på Market.
     
  16. Affe_

    Affe_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Ett tips bland Market-appar är ju Swiftkey X. Ruskigt bra tangentbord med alla snabbknappar, mycket inställningar för att få det som man vill och snabbåtkomst till specialtecken genom att hålla in på alla olika knappar.
     
  17. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Bortsett från widget och NFC-tag så har du en kontroll på låsskärmen,
    istället för att låsa upp med sliden åt höger, slida åt vänster!


    / Erol




    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
     
  18. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Har nog dom flesta mobiler värda att ha och denna är kanon. Brukar alltid köpa dom nya pilla någon dag och man stör sig på något så man lägger den i hyllan och går tillbaka till något man vet fungerar. Xperia S har i alla fall för mig det man kan önska och älskar Xperians keyboard. :)

    Sent from my LT26i using Tapatalk
     
  19. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har suttit pillat på min sen jag fick den vid 12 tiden så kan inte uttrycka mig om batteri tiden än. Har förövrigt bytt mig ifrån en gammal x10 mini så ta det jag säger med en nypa salt.

    Skärmen - Vad finns att säga igentligen, helt j**** fantastisk skärpan är verkligen något utöver det vanliga, har förövrigt inte tyckt den har varit mörk alls med standardinställningar som en del gnällt på.

    Kamera - Samma här tar riktigt grymma utomhusbilder iallafall samt macro bilder. Inomhus är en helt annan sak men det är en mobil vad ska man förvänta sig? Man kan inte få allt.

    Touchknapparna - Har inte haft ett enda feltryck, förstår verkligen inte vad alla gnäller på? Är verkligen 50% av medlemmarna så blinda att de inte kan trycka på en liten punkt.

    HDMI ut gången till Tvn - Funkar helt fantastiskt detta också, riktigt smidigt om man vill kolla på bilder eller lyssna på musik. Är dock lite jobbigt surfa med fjärrkontrollen men det går.

    Har som sagt vad bara pillat ett par timmar men är grymt nöjd med min telefon ångrar inte en sekund att jag köpt en.
     
  20. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Själv har jag ju klagat lite på keyboard. Gillar andra Xperia (tex Arc) men inte denna. Hur gör du för att enklast skriva kommatecken och punkter? Går du till 123 (alltså sifferdelen) eller har du nåt annat trick?