Diskussion: Användarerfarenheter Xperia S

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av andekar, 14 mar 2012.

  1. MonsteR

    MonsteR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det någon mer än jag som redan börjar få glapp i lille söte luckan för USB-kontakten? Jag kommer störa ihjäl mig på detta och rycka bort skiten om glappet blir minsta lilla värre... *crap*
     
  2. Jungelbobo

    Jungelbobo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi MI9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi MI9T
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 8
    ROM:
    Stock
    Jag har aldrig kommit åt kameraknappen på det sättet.
    Man måste nämligen trycka ganska så hårt och dessutom hålla den nere ett litet tag för att aktivera kameran och ta ett kort.

    Så det problemet har jag alrdig stött på! :)

    Ang. knapparna så har även jag hört via flera sajter att detta ska kunna lösas via en uppdatering men som tidigare sagt så lär man sig "dra" lite lätt över dom så går det galant!
     
    Last edited: 19 mar 2012
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ja, jo, det känner jag till. Men ibland så finns det folk som startar mobilerna ändå, det är då du kan komma under denna nivå. Visst mobilen kommer stängas av tills den inte vaknar mer. Och det är då som det tar fruktansvärt lång tid att ladda upp luren igen. Jag vet också att mobilen är fixad så att den alltid skall lämna en viss grundladdning. Men den här killen verkar ha starta om luren, och verkligen försökt tömma batteriet helt, det är helt möjligt. Och som jag sa, blir batteriet helt tömt, om man starta om mobilen, efter att den stängt ned sig för att batteriet är slut. Hänger du med nu, hur jag menar. Det går att tömma batteriet helt. Det är inte något som man ska göra, och det var det jag menade när jag skrev det jag skrev till den här killen. Att det troligen inte är något fel på hans lur, eller batteriet, utan att han behöver ladda den ovanligt länge.
     
  4. s-flow

    s-flow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Positivt.

    Mina senaste telefoner,
    HTC Desire - Nokia N8 -Samsung Galaxy S2.

    Överlag är jag nöjd med valet av Xperia S, den verkar vara en mycket komplett telefon med goda hårdvaruegenskaper och acceptabel tillämpning av Android.

    Under fem dagar har jag använt telefonen intensivt vissa dagar och sparsamt andra. Batteritiden blir nog bra efter någon månad, nu är den precis på gränsen till godkänd tycker jag. Installerade "Harry's" appen spontant i lördags och den drog ur batteriet på ett par timmar, troligen pga GPS kopplingen.. säger mig att det kan vara noga med att hålla koll på appar.

    Kvalitetskänslan på telefonen är jag kluven inför. Ramen och fronten känns perfekt men bakstycket är riktigt dåligt med sitt lilla glapp, det borde Sony kunna fixat till bättre (alla verkar inte ha detta problem som tur är). Dom fysiska knapparna har en fin känsla men touchknapparna är dåliga, svarar helt enkelt inte på tryck ibland (det går att "swypa" runt/över dessa för bättre funktion).

    Skärmen är fantastiskt bra, knivskarp och bra färger. Dock har ju andra tillverkare mycket fina skärmar också men denna är strået vassare om man tycker storleken räcker och det gör jag.
    Touch responsen är utmärkt bortsett från navigeringsknapparna och menyer och hemskärmar har ett fint flyt (ungefär som Galaxy S2, t.o.m något bättre.
    Jag avvaktar rapporter om att avlägsna splitterskyddet då jag aldrig använt något skydd för skärmar tidigare och inte störts utav några repor. En maximalt känslig touch är attraktivt för mig.. vi får se hur det blir.

    Externa högtalaren har klart och högt ljud, samtalskvaliten är bra och Spotify (160 kbit) låter mycket bra med ordentliga lurar (mycket bättre än Galaxy S2 och något bättre/likvärdigt med Nokia N8).

    Kameran är mycket bra, bilderna blir något bättre i färgåtergivning än med Nokia N8'an, detta under skapliga ljusförhållanden. Videoinspelningen verkar efter sparsamt testande fungera riktigt bra och uppspelningen via HDMI till TV är väldigt bra.

    Webläsaren gör sitt jobb, inte mer. Inläsningen av data går väldigt fort men själva navigeringen tenderar att lagga/hacka ganska ofta, både vid scrollning och "pinch-zoomning". Flashstöd gör upplevelsen av innehåll fullständig och upplösningen är en stor fördel då mindre text ska läsas. SVT play (datoranpassade varianten) spelar upp i HD med bra flyt om man nu vill koppla till TV'n, för tittande på telefonskärmen räcker det med medelkvalitet.

    Wifi har väldigt bra räckvidd, positioneringen med GPS är super snabb men verkar dra rejält med ström.

    Är nöjd med videouppspelningen i MX video player, spel har jag knappt testat än men Adreno 220 GPU'n borde funka tillfredställande även om jag här anar att Galaxy S2'an är bättre lämpad för tunga spel.

    Sammanfattning:

    + Design
    + Skärmen
    + Snabb i menyer
    + Kameran
    + Ljudkvalitet
    + Kvalitet HDMI-ut
    + Signalstyrka mottagning

    - Batteritid
    - Kvalitet bakstycke
    - Svåranvända Touchknappar


    Vi får se med tiden om den är lika trevlig att leva med som Galaxy S2'an, det verkar lovande. :)
     
    Fredriks gillar detta.
  5. velman

    velman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Instämmer till fullo. Jag valde bort Xperia S av ett par anledningar. Dels ville jag ha en lite smidigare telefon men även pga touch-knapparna.

    Det är kul att läsa kritiska kommentarer som att förpackningen ser ut som en pizzakartong och att det är en enorm skandal att vissa postorderföretag levererar telefonen dagen efter att den har släppts, fastän de sa att de hade den i lager. Många här på Swedroid är oerhört kritiska och petig med precis allt, men ingen vågar kritisera toch-knapparna. De skall fungera utan att man behöver lära sig. Jag gissar att de flesta som skriver att de "ALDRIG HAR MISSAT TOUCHKNAPPARNA EN ENDA GÅNG" bara försöker rättfärdiga köpet för sig själva.

    Ja, det är en bra telefon men den har brister. Konstigt bara att ingen vågar kritisera vissa av dem?
     
  6. velman

    velman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag såg just att S-flow klagade på knapparna :)
     
  7. Droidsson_1

    Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    405
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    Nej eftersom känslan i touchknapparna är mjukvarustyrt så kan det skilja mellan enheterna! Jag har absolut inga problem med att träffa rätt, det tog mig en timme att hitta rätt läge. En vän fick låna telefonen igår och undrade varför många klagar på touchknapparna, då han träffade rätt hela tiden.

    Skulle aldrig förneka en miss men eftersom jag inte upplever några problem med detta så kan jag heller inte uppge det som ett problem. :cool:
     
  8. [Mulle]

    [Mulle] Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Glappar friskt här, Men varför lucka på en kontakt man kommer att
    använda flera gånger per dag.
    Stor miss av Sony :mad:
     
  9. Rico01

    Rico01 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    280
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hade samma lucka på X10. Den lossnade efter några månader och jag måste säga att det var det bästa som hänt. Funderar allvarligt på att lirka loss luckan på min Xperia S... Blir vansinnig på den.
     
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Var inne o klämde lite på en Xperia S på Mediamarkt idag och hade inga problem med Touchknapparna på den. Kommer troligtvis byta till denna när jag tröttnat på min SGS2 men är lite osäker på om jag byter upp mig eller ner mig.
    Något jag stör mig på är placeringen av ladduttaget,störde mig på det i min Arc S också.
    SGS2:an har den i botten,det fungerar bäst för mig

    Vad säger ni som haft SGS2 och bytt till Xperia S, är det värt ett byte ?
     
  11. s-flow

    s-flow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tveksamt, Kameran, ljudkvaliten vid musiklyssning är den stora skillnaden samt att skärmen är snäppet vassare tycker jag. Galaxy S2'an är ju mycket lättare dock, ett plus för för S2'an där.
     
  12. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Min sammanfattning:

    + Designen
    + Skärmen
    + Rapp i alla avseenden
    + Kameran i ljus
    + Ljudkvalitet
    + Kvaliteten av HDMI-ut
    + Signalstyrkan för GSM/WiFi/GPS
    + NFC Smarttags
    (+) Fint skal på Android.. inte överdrivet mycket.
    (+) Kan bli bättre med uppdateringen.

    - Batteritid
    - Bakstycke.. helt onödig bara för SIM
    - Kameran i mörker
    - Lucka micro-USB
    - Radion, dålig mottagning inomhus.
    - Gingerbread när ICS funnits ute så pass länge.
    - Saknar en del funktioner så som lite fler inställningar för Stock Dialern/Messenger/Tangbord etc..

    Bottomline bästa mobil för dem pengarna (ca 4300kr) tycker det är rätt billigt för en så pass ny lur. Hellre ny lur Xperia S för 4300kr än 1år gammal SGSII för ca 3800-3900kr.

    Edit: Skulle gärna velat haft en knapp för att kunna svara på luren under vintertid med vantarna. Nu måste man ju dra av handskarna om man inte har handsfree. Det är ett minus för alla lurar med endast touch knappar.
     
    Last edited: 19 mar 2012
  13. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Tycker du sammanfattar det bra. Jag har inga problem med bakluckan, men det känns lite märkligt att den öht finns.
    Jag gillar att luckorna döljer fula hål osv på sidorna, men dom hade kunnat göra luckorna betydligt bättre och smidigare. 1 gång av 10 då man prickar rätt direkt så fungerar dom bra, men 9 gånger av 10 så får jag pilla lite extra.

    Sent from my Xperia S using Tapatalk
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    ta det lugnt och metodiskt när ni sätter tillbaka luckorna så tycker jag det funkar bra iaf. Inget knak om bakstycket så vitt jag märker
     
  15. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Och vi som aldrig har missat då? vad ska vi skriva? att det inte skulle vara en teknik att lära sig är lite konstigt att påstå tycker jag. Det är väl som första gången man skrev på en touchskärm, det blir en del feltryck (fortfarande efter 2 år) men man blir typ bättre på det hela tiden tills man når en viss nivå. Folk klagar ju på allt möjligt så jag tror knappast de inte skulle klaga på touchknapparna?.... men vad vet jag
     
    Last edited: 19 mar 2012
  16. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    ett tips

    Launcher Pro flyter på gudomligt. Shit så najs det var! Den gamla räven har jag inte provat, trodde den var utdaterad sen min Hero :)
     
    HenrikLundqvist gillar detta.
  17. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Synd att den (LP) inte uppdaterats på länge.. annars hade jag provat den (Har Prem sen tidigare). Gillar stock launcher starkt dock och känns skönt o slippa LP.. har ändå haft den sen den släpptes.
     
  18. TranQ

    TranQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    MIUI 8
    Tycker du LP är bra, så bör du testa Go Launcher EX ;) riktigt bra launcher imo.
    Men håller mig till stock än sålänge :)
     
  19. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    det har jag. GO är häftig, men flytet LP fick är någon enormt
     
  20. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Fick min Xperia S på dagen den kom, och gillar den fortfarande. Batteriet hade min enhet inte så stora problem med från början, dock har det blivit bättre nu och håller hur bra som helst för det jag använder den till på en dag. Det enda jag "stör" mig på lite på som även andra verkar göra är "luckorna" för hdmi/usb men man kan inte ha allt perfekt. :)
    Kommer köra denna till Htc One X kommer ut, och då ge den ett test också.