Battery optimization vs app power monitor

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av TigerSoul, 12 maj 2017.

  1. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    På Samsungs S7'a finns dels en inställning under batteri vid namnet "battery optimization" där appar kan undantas från denna funktion. Utöver detta finns även en "App power monitor" under inställningar -> device maintenance -> battery. Även här kan appar undantas från funktionen. Jag har länge kliat mig i huvudet över vad som eg är kopplat till vad. Inbyggt i android är Doze mode och app inactivity (eller vad systemet heter).

    Doze = när mobilen ligger still orörd en timme så tillåts allt färre alarms/wakelocks.
    Inactivity = när en app inte har använts på x antal dagar så blir den inaktiv och hoppar inte igång igen förrän du använder mobilen.

    Jag hade problem med att Watchmaker slutade uppdatera min temperatur efter jag inte rört appen på några dagar. Att lägga in appen som undantag i battery opzimiation tycktes inte hjälpa. Däremot verkar det fungera att lägga in den under "App power monitor" som undantag. Har även problem med vissa andra appar som inte gör det de ska på vissa tidpunkter och har labbat fram o tillbaka med att lägga in dem under den ena eller den andra funktionen som undantag men det är en sann "hit or miss" verksamhet.

    Någon som har lite klarhet i vilka inställningar som leder till vilken funktion?