Billig men tillräcklig router för mobilt bredband

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av HugSeal, 11 mar 2024.

  1. HugSeal

    HugSeal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har en bekant som nyligen har flyttat. Hen har möjlighet att få in fiber till sommaren så tänkte klara sig med ett mobilt bredband fram tills dess. Huset är 114kvm uppdelat på två våningar, inte mycket betongväggar och sådant att tala om så det borde inte vara så mycket som äter upp signalen.

    Användningsområdet är huvudsakligen att kunna strömma video till mobiler och tv, ett par tre enheter simultant som mest.

    Har kollat på något i stil med den här:
    TP-link Archer MR200 4G-router med modem AC750 - 4G-router

    Har någon erfarenhet av den eller förslag på något annat? Målet är att hitta något som kan levereras snabbt och som fungerar tillräckligt väl fram till sommaren.
     
  2. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Huawei B535 4G-router kör vi med i vårt 2-vånings radhus i trä på ca 100 kvm, den fungerar bra på båda våningarna och vi har den just nu som enda internetanslutning, kör streaming och surf.
    Det är den som man får/köper med Comviq och Tele2.

    Vi gick från fiber med en ganska bra router till denna, och märker inte jättestor skillnad, mer än att själva fibern såklart var snabbare än 4G.
     
    bernard och HugSeal gillar detta.
  3. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Huawei B535 säljs som sagts med Tele2 men den funkar med andra operatörer också utan att behöva låsas upp. Brukar finnas billiga begagnade på Blocket. Perfekt om man bara skall ha en "så länge"-lösning...
     
    Lokf och HugSeal gillar detta.
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 688
    Mottagna gillanden:
    2 045

    MINA ENHETER

    Möjligen kan ett alternativ vara att ta något i stil med Teltonika RUT200 som fiber-ersättare och sedan ha en egen router (kanske en mesh-lösning ändå). Routern kan då behållas eftersom det bara är att flytta kabeln från Teltonika till fiber-adaptern. Teltonikan kan dessutom behållas som backup om det känns relevant.
     
  5. LovelyLife

    LovelyLife Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    37
    bernard gillar detta.