Fråga: Blocket Swiftcourt

Diskussion i 'Off Topic' startad av Adr1aniii, 6 jan 2024.

  1. Adr1aniii

    Adr1aniii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    591
    Mottagna gillanden:
    171
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Hej, såg att Blocket erbjuder digitala köpekontrakt med Swiftcourt.
    Någon som har använt, vad tycker ni?
     

    Bifogade filer:

    rimaberg gillar detta.
  2. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    336
    De vill tjäna pengarna på sin escrow tjänst.
    Om den nu inte hänger ihop med en pakettjänst hur avslutas affären och går den att manipulera?
    Hävda icke fungerande vara eller skicka skräp?

    Jag gissar att BankID höjer ribban och fungerar som signatur, men i slutändan har man bara det som står på kontraktet.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 768
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eftersom Blocket inte tar emot varan först och inspekterar den, så vet jag inte riktigt om det hjälper så mycket (?). Det stoppar ju ingen från att skicka en sten eller något och sedan hävda att mottagaren ljuger/bytt ut varan. Bara som ett exempel.

    Enda sättet att göra affären mer säker är att ha en mellanhand som tar emot varan, inspekterar den, och skickar den sedan vidare efter att den är godkänd, varvid transaktionen också utförs. Men jag kan inte tänka mig att någon vill ta på sig på det ansvaret, för det är ju ibland svårt att avgöra om det handlar om en piratkopia eller om något tex är vattenskadat eller inte vid en första anblick, och sedan tiden det tar att jämföra varans skick mot beskrivningen etc.

    Man ingår ju dessutom redan i ett avtal när man betalar för varan. Säljarens beskrivning skall stämma överens med varan, och det man kommer överens om i diskussionen kring affären osv är ju också bindande/en del av avtalet, även muntligt (dock svårare att bevisa än om man har tex meddelanden/e-post): Köp mellan privatpersoner | Konsumentverket.

    Det behövs väl också BankID för att skapa en annons på Blocket numera, så BankID-signeringen finns ju redan där. Det blir väl svårt att hävda att man inte är säljaren/fått sin identitet kapad och undvika ansvar för affären av den anledningen tänker man.

    Men visst, är det något mer avancerat och påkostat som en bil, båt eller dylikt, med många rörliga delar, så kan det väl vara vettigt att använda ett kontrakt med en så noggrann beskrivning av varan från säljarens sida som möjligt. För en cykel, smartphone eller dylikt vettetusan om det finns någon större poäng, men det får ju var och en förstås avgöra själv.
     
    Last edited: 7 jan 2024
    milky81 och Kristy gillar detta.
  4. Adr1aniii

    Adr1aniii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    591
    Mottagna gillanden:
    171
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Det är väl mer som en överenskommelse när man har köpt nånting på distans, båda godkänner med BankID och skulle det vara nånting så har man kontrakt på att man har köpt och äger det man har betalat för.
     
    Kristy gillar detta.
  5. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    336
    Det verkar vara så vissa second hand siter för dyrare mode fungerar, så klart med en kostnad.

    Dock är varje steg som minskar möjligheten att vara anonym bra, så detta hade nog funkat här..
    Sweclockers kräver BankID för att lägga in en annons, men även där är ju referenser och öga mot öga att föredra
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  6. rimaberg

    rimaberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2024
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0
    Tips är att tillsammans med deras kontrakt även använda deras escrow tjänst. Pengarna hålls hos Swiftcourt fram tills båda parterna meddelar att varan har blivit överlämnad och tagits emot. Stämmer inte varans skick överens med vad som har angetts i kontraktet så kan köparen upprätta ett klagomål hos Swiftcourt då kommer pengarna hållas där tills klagomålet är löst.