Bör alla tillverkare gå över till Android One? Rösta i Pollen

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 5 mar 2018.

?

Bör tillverkare Skrota sina anpassade Android version i och gå Över till AndroidONE ?

  1. AndroidONE give it to me baby!

    50 röst(er)
    56,2%
  2. tillverkare bör som nu använda sina anpassade android versioner

    39 röst(er)
    43,8%
  1. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Precis, jag har själv tyckt att modulärt borde bli ett faktum men jag har insett att det är mycket som är positivt med det negativa.

    När Essential släppte sin telefon med en "notch", så gick det eftersom de kunde anpassa koden. Visst ställer sådant till det eftersom de som kodar appar inte bara behöver stödja Android men även tillverkarnas olika modifieringar. Men många av dessa tillägg blir ofta en del av Android i framtiden. Ibland med ny kod, ibland med kod som tillverkarna bidrar med. I Essentials fall skulle de behövt vänta till Android P för att kunna ha en "notch", om de hade behövt förlita sig på basen Google ger.

    Dock är telefonerna nu mer modulära. Project Treble lägger drivrutiner avskiljt och det har redan bevisats att det enkelt går att ladda in AOSP på telefonen med Treble och få det att fungera mer eller mindre direkt.
     
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det absolut viktigaste är att få fram ett helt modulärt Android som medger att det utvecklas moduler (extra funktionalitet baserat på drivrutiner och appar) som kan läggas till UTAN att det påverkar systemets grundläggande kompatibilitet. Detta kräver en uppbyggnad motsvarande datorsystem för att komma ifrån problemet av idag. Treble är ett steg i rätt riktning.

    Om OEM-modifieringar hålls på modulnivå, d.v.s Google Android plus respektive anpassningar samtidigt som t.ex utseendeförändringar sker genom teman snarare än genom att modifiera systemet i grunden ser jag inget hinder mot differentiering.

    Däremot är den nuvarande situationen klart olämplig eftersom problemet med modifieringarna är att de består av djupgående ändringar av systemet självt snarare än via tillägg (det hela vore likvärdigt med att varje OEM skulle skriva egna versioner av Windows eller Linux med följden att en Thinkpad inte kan köra ett system från en Precision).

    Ett modulärt Android som kan byggas på med relevanta moduler och där olika hårdvaror hanteras via "system enablers" (paket med rätt moduler för respektive modell) behövs. Alla uppdateringar kan då rullas ut via Google och dessa enablers hanteras automatiskt genom att rätt paket installeras tillsammans med systemet. Naturligtvis standardiseras drivrutinernas interaktion med Android för att komma ifrån behovet av "nya" versioner bara för att en ny systemversion släpps.

    Med dagens situation är Treble och Android One den solklara vägen. Kraftigt modifierade versioner - i praktiken forkar av Android - skapar problem med uppdateringarna. Däremot är en framtida lösning med moduler utmärkt för att ge olika OEM möjligheten att differentiera utan att det raserar uppdateringsfrekvensen.
     
    Oceanic gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vi får se de senaste man hört från treble verkar rätt lovande.. Men.. Skulle vilja art Google gjorde det lättare för oss att välja I och med att aosp redan ligger på luren borde man kunna boota med Android one om man ville. Alltså dual boot supportn missköter programvaran och inte uppdaterar eller löser buggar och säkerhet så borde man alltid ha Android one att falla tillbaka på.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Valfriheten i Android är något som främst kommer oss entusiaster till del. Bland vanliga konsumenter är det väldigt få som förstår skillnaden mellan Android/Samsung och Samsung/LG/Sony eller Google/Android. De vill inte behöva vänja sig vid något nytt och köper det som redan är beprövat, t.ex. ytterligare en Samsung-telefon trots att det i regel vore en likartad upplevelse att köpa en annan Android-telefon. Man lär sig snabbt, men för konsumenten är det jobbigt att lära sig.

    För den vanlige konsumenten måste Android bli tydligare och mer likartat, anser jag. Många testar nog ett nytt system enbart om säljaren i butiken "lurar" på en det eller om någon familjemedlem kan övertyga en om att det är något bra.
    Därför gillar jag de tydliga utbud som Google och Samsung erbjuder: Pixel eller Galaxy (eller Iphone, som också är en tydlig produkt för konsumenten). Trots att jag inte gillar Samsung (eller Apple) så mycket i övrigt. Man vet vad man får, även som okunnig pöbel.
    Android One och Googles arbete med Pixel tror jag är steg åt rätt håll, likaså Project Treble. Det gör utbudet tydligare på sikt.


    Detta innebär dock inte att man helt bör övergå till Android One: fördelarna med att Android kan förbättras från olika håll och se olika ut vill vi inte ska gå helt förlorade. Bättre är valfriheten. Men några tydliga alternativ som den vanlige konsumenten kan förstå och lita på tror jag behövs. Annars kan Apple vinna i längden.

    Att OEMs lägger systemappar i Play Store gillar jag starkt. Den bästa framtiden för mig vore att alla modifieringar sker med hjälp av Play Store, för den som vill ha tillverkarens eget skal och modifieringar. Det skulle minska behovet av Project Treble och är kanske inte lika realistiskt. Men en sådan framtid vore ljus och skulle lösa många av problemen.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA