Byta från öppen fiber till låst fiber?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Baggen, 20 feb 2024.

  1. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    106
    Hej, jag är nyfiken om hur det går till att byta från öppen fiber. Exempel: Jag har öppen fiber nu.

    Jag kan byta till typ Bahnof villafiber, men då låser jag mig till deras fiber i en viss bindningstid. Dom står för alla kostnader med bytet. Men vad händer om jag vill byta tillbaka till öppen fiber eller någon annan leverantör? Brukar leverantörerna typ Telia eller Ownit betala för att få tillbaka kunder till öppen fiber. (självklart om man tecknar ett abonnemang hos dom). Eller om man skulle byta till tele2:s bredband, betalar dom den övergången?

    Sen en bonus fråga, vad händer mer praktiskt när man låser sig till någon fiber. Får man en ny fiberdosa och router? Eller är det bara en 1 och en 0 som byter plats i någon mjukvara?

    Tanken började uppstå nu när det var så dåliga deals på bredband under black friday, och om man låser sig till typ bahnof får man ner kostnaden men med konsekvensen att det är bindningstid och man låser sig till deras fiber.
     
  2. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    27
    Om du har fiber till platsen så kan du bara välja de leverantörerna som är "möjliga"
    Alla "möjliga" leverantörer använder samma fiber och samma fiberdosa.

    I mitt fall så är det kommunen som byggt nätet och då kan jag välja från deras lista över "möjliga" leverantör som skall bli min ISP.

    Så först måste du kolla vilka leverantörer du kan välja
    Sedan skulle jag bli mycket förvånad om någon av dom skulle betala något för att du skall komma tillbaka som kund.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 769
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fibern kommer väl förbli öppen så länge det inte handlar om att Bahnhof drar fram en helt ny fiber till dig som @QV_@QV_ säger. Dvs ändras inte nätet ändras inget annat heller.

    Om du väljer att binda dig till Bahnhof kan du inte byta förrän bindningstiden är över förstås, men det borde inte förändra möjligheten att när bindningstiden gått ut byta till en annan operatör igen.

    Bahnhof finns väl i nästan alla stadsnät och dylikt där man kan välja operatör från en portal.
     
    Kristy, katho och fryguy gillar detta.
  4. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 330
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Vad gör man om kommunen sålt svartnätet till IP-only?
     
  5. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    518

    MINA ENHETER

    Hade tidigare Bahnhof i Telias öppen Fiber. Bytte för ett par år sedan till Bahnhofs villafiber. Ingen ny fiber drogs fram, däremot fick jag byta konverter (fiberdosa) och dem gamla skickades tillbaks.
     
    Baggen, KTM och bernard gillar detta.
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 330
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Fick du betala frakt? Sen undrar man vad som händer efter bindningstiden, kan man välja hastighet under 1000/1000 för att få billigt bredband utan relations avgift.
     
  7. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    518

    MINA ENHETER

    Betalade inga frakter. 1000/1000 är det lägsta i deras villafiber.
    Vad du menar med relations avgift, vet jag inte.
     
    bernard gillar detta.
  8. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 330
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Vad jag menar med frakt, fick du skicka tillbaka mediaomvandlaren till Telia och hur gick det till?

    OK då vet vi att Bahnhof inom sitt egna nät bara erbjuder minst 1Gbit och att man inte kan knä välja 100/100 för 50 kr. Relationsavgift är vad nätägaren tar från ISP, t.ex. iTUX, IP-only, Telia Öppet osv.
     
  9. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    106
    Tack för svar! Jag kanske skulle ha beskrivit det bättre. Bahnof har något som heter Bahnof Villafiber


    Tack för svar! Hur blir det om du skulle vilja byta tillbaka till Öppen fiber? Typ Ownit eller Telia. Får du betala för en ny fiberdosa? Vad kostar en sån?