Fråga: Dubbla SIM-kort - Olika scheman för stör ej?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av no_jah, 17 nov 2023.

  1. no_jah

    no_jah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har en Samsung Galaxy S10, och den har inbyggt schema för stör ej som är väldig smidig, men det påverkar ju och hela telefonen och alltså båda simkorten.

    Jag skulle ju vilja att stör ej aktivers mellan 17.00-08.00 på vardagar och dygnet runt över helgen för jobbnumret, men privata numret så vill jag ha stör ej mellan 22.00-06.00 på vardagar, och mellan 00.00-08.00 på helger.

    Så frågan är om någon kan rekommendera appar som fixar detta?

    Såhär ser schemaläggaren ut på min telefon:
    [​IMG]
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 374
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Går det ens? Jag tror inte det går, men kan givetvis ha fel
     
  3. no_jah

    no_jah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag tänker mig att appen borde kunna känna av vilket telefonnummer det ringer eller SMS:as till, och då kan välja om det aviseras utifrån schemat för respektive SIM-kort.
     
  4. no_jah

    no_jah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 747

    MINA ENHETER

    Det användningsområdet du nämner kan jag tänka mig att de allra flesta med två sim-kort skulle kunna behöva, så jag blir förvånad att det inte är en inbyggd funktion.

    Förutom Do Not Disturb (DND) så brukar det ju finnas ett menyval för att stänga av ett visst sim-kort, dvs ett simkortet är inaktivt och inte kan ta emot samtal/sms. Går den funktionen att automatisera, att den automatiskt slår av/på det sim-kortet vid vissa klockslag som du anger? Jag vill minnas att min gamla pixel, när jag hade dubbla sim-kort, hade en automatisk inställning för det, men är lite osäker. Hade det varit en lösning för dig, att du ser missade samtal och sms först på måndagen när jobb-sim-kortet aktiveras, eller vill du faktiskt att notiserna ska dyka upp direkt?

    Annars, det finns ju jobbprofiler inbyggt i de flesta Android-telefoner. Aktivera det (om du inte redan har det), och se om det där gömmer sig någon inställning som passar ditt behov.

    En tredjepartsapp som får hantera notiser och DND, jag hade inte riktigt känt mig bekväm med att delegera något sådant till en obskyr app. Dels som en ren säkerhetsaspekt, dels att appen kan bugga och sabba för dig på något sätt i framtiden. Och när telefonen får en uppdatering så är det inte säkert att appen funkar likadant längre, då kanske problem också kan uppstå.
     
  6. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    808
    Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Är det kanske något som går att lösa med automate/tasker eftersom funktionen inte riktigt verkar finnas.
    Fast problemet är väl att det är svårt att automatisera något när grundfunktionen inte finns där.