Fråga: Fixa ICS till min Samsung Galaxy S I9000?

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av Micho91, 5 feb 2013.

  1. Micho91

    Micho91 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej !

    Jag har en samsung galaxy s i9000 som är rootad.
    Min fråga är att jag skulle vilja roota den till en annan version
    ICS ( Ice Cream Sandwich ) men vet inte hur jag skall gå till väga?
    Skulle uppskattas med lite hjälp.

    Tacksam för svar !



    Vad jag har just nu:

    Model nr: GT-I9000

    Firmware Version: 2.2.1

    Baseband Version: I9000XXJPY

    Kernel Version: 2.6.32.9
    hardcore@speedmod-k13c-500hz#24

    Build Nr: FROYO.Dotcom_V9.6.6_XWJS5
     
  2. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Hmmm, vi kanske får reda ut begreppen lite innan vi sätter igång ;)

    För det första så rootar man inte till en annan version, man installerar en annan (custom)rom (operativsystem). Root är bara något som fixar åtkomst till det "inre" i mobilen så att man kommer åt hela systemet. Du blir helt enkelt superuser.

    Sedan måste du veta vilken typ av root du har. Är det med CWM-manager eller är det enbart root utan CWM? Jag förmodar att du har CWM eftersom du tycks ha Speedmod kernel (kernel=kärnan i rommen).

    För att kolla; stäng av mobilen. Tryck Volym upp -> Hemknapp -> Powerknapp. Nu kommer du in i CWM-läge. Om det finns en hel radda med menyval som denna bild visar: [LÄNK] så har du rätt (utökad) CWM.

    Vill du sedan bytta rom till en ICS, eller varför inte Jelly Bean, så finns det en bra länk med sammanställning av många customroms till Galaxy S här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1837223

    Tanka ner någon som du tycker verka ok och lägg den på minnsekortet eller interna minnet på telefonen (behåll .zip-formatet och packa inte upp). Gå in i CWM-läge, kör en full nandroidbackup. Kör en full wipe. Välj sedan install zip från antingen internal eller external sd-card. Finns oftast bra och detaljerade beskrivningar på "romkokarnas" sida hur man går till väga.

    Tänk bara på att detta är inga officiella firmwares från Samsung utan bygger oftast på CM. Customroms brukar dessutom alltid ha root.
     
    Last edited: 8 feb 2013
    Micho91 gillar detta.
  3. Micho91

    Micho91 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tack för svar!

    jag ska försöka göra det genom att följa det du skrivit.

    men finns det nått sett man kan få tillbaka telefonen till standard romen från fabrik.. för just nu har jag bara problem med just det jag har nu. den bara laggar och crashar hela tiden.
     
  4. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Det finns standard firmwares att ladda hem på SamMobile. Tänk på att du måste registrera dig och du måste även ladda hem Odin så du kan flasha in firmwaren.
     
  5. Zteam

    Zteam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Kan varmt rekommendera CM 10 stable, riktigt bra ROM, tyvärr tappar kameran funkonalitet men det gäller ju alla ICS / JB rommar.