Fråga: Fjärrstyra kameran?

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av Droid55, 13 dec 2016.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är väl möjligt att fjärrstyra kameran via Samsungs smartklockor?

    Det jag undrar är om du tar en bild eller börjar spela in en video, ser du det då på båda skärmarna dvs. mobil OCH klocka eller bara klocka?

    Edit: Vet inte om denna tråd hamnade fel nu. Samsungs senaste smartklockor kör ju Tizen och inte Android Wear så det är dessa klockor jag undrar över.
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag har provat några kamera fjärrstyrnings appar på min wear klocka och en SGS5 men det har inte funkat alls bra, trögt och besvärligt. + det blir en rätt dyr fjärrstyrningsenhet :P
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, det blir en dyr fjärrstyrningsenhet. Undrar mest om det gick. Såg någon göra det på YouTube med Sony SmartWatch nämligen. Dock med en Sony-mobil.

    Kanske kunde gå med billiga smartklockor? Ser det finns några för hundralappar nämligen.


    View: https://youtu.be/_dgmIVCvE3w?t=14m28s
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Om bilden inte "hänger med" på smartklockan gör inget - så länge skärmen inte släcks på telefonen. Jag har nämligen provat SideSync och problemet med det är att det släcker telefonen och jag måste förlita mig på bilden som fördröjer på datorn. Om telefonen hade varit tänd och visat realtid så hade det gått bättre eftersom den inte laggar efter som på andra enheten. Det enda jag vill kunna göra på andra enheten är att starta/pausa/stoppa utan att röra telefonen.
     
  5. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ser att det kommit några nya appar för detta sen jag provade sist, ska testa lite i kväll om jag hinner.
    Om du ska köpa en klocka, tänk på att många av de riktigt billiga kina klockorna inte kör Android wear (utan nån annan skum android version) och följaktligen inte kan använda dessa appar.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för tipset. Får verkligen kolla upp Kina-klockorna innan jag köper någon. Hittade en som hette U8 men den såg lite skum ut på YouTube.

    Det vore kul om du kunde kolla hur det fungerade men jag får erkänna att en klocka från Samsung inte är aktuellt i dagsläget pga. pengarna finns inte. Sen vette sjutton om det känns så bra att lägga så mycket pengar på en fjärrstyrningsenhet - precis som du skrev.
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Samsungs klockor är iofs inte heller Android Wear, de har ett eget system (så klart) vet inte om de kan fjärrstyra en kamera. Den billigaste Wear klockan jag hittat är Sony Smartwatch 3 som går för 800:- ny. Går nog att hitta en bra beg. för vettigt pris om man letar.
     
    Last edited: 13 dec 2016
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Stämmer, Samsung kör Tizen. Därför jag undrar vad som finns till dessa. För deras Samsung-telefoner lär ju vara kompatibla med deras klockor. Dessutom brukar ju inte Samsung vara dålig på funktioner och finesser.

    Hittade också Sony SmartWatch 3. Funkar den med Samsung tro?

    Får dock se hur jag gör. Ska testa lite mer. Största problemet med trycka på skärmen är att stativet inte är stabilt nog men samtidigt finns det inget annat stativ som lämpar sig för filma ovanifrån. Ska se när pappa kommer hem om vi kan stabilisera den på något sätt. Annars gäller det bara trycka så lätt jag kan och sen avvakta några sekunder/1 min innan jag börjar så stativet är still (egentligen armen).
     
  9. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Finns en Samsung Gear S3 tråd, fråga vetja

    Ja Smartwatch 3 funkar med S7

    Tror det finns ett läge för ökad touchkänslighet under inställningarna för skärmen, slå på det så kanske du kan starta med att knappt nudda skärmen. Kanske en penna för touchskärmar kan hjälpa oxo att minska skakningarna.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    @jogge@jogge Jag har nog löst det. Jag upptäckte att jag kunde styra min telefon med tangentbord och mus/pekplatta via Samsung SideSync. Behöver bara använda USB-kabel mellan telefon och laptop vilket funkar. Provade precis sätta upp det snabbt och telefonen skakar inte det minsta, behöver bara se till att kameran är liggande/horisontell. :D
     
    jogge gillar detta.
  11. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Smart!
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Tycker det också. :innocent: Skam den som ger sig!
     
  13. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Du kan faktiskt koppla en usb mus direkt till mobilen om du vill, det behövs bara en otg-adapter emellan och jag tror man får med en sådan när man köper en S7.
     
    Droid55 gillar detta.
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för tipset. Kan jag göra det med en trådlös USB-mus tro? Det vore ju toppen.
     
  15. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ja så länge musen inte behöver speciella drivrutiner för att funka, så en vanlig enkel variant går bra.
     
    Droid55 gillar detta.
  16. Droid55

    Droid55 Guest