Problem: Flytta/synka kalenderhändelser från en telefon till annan

Diskussion i 'Frågor och support' startad av yeahjalle, 16 okt 2023.

  1. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Hej!

    Håller på att byta telefon och upptäckte att alla mina kalenderhändelser (i både Huaweis och Googles kalenderapp) tydligen har sparats endast lokalt i min gamla telefon och inte på Gmail/Googlekontot. Hittar inget enkelt sätt att flytta eller synka dessa. De kommande är inte så många och går ju att flytta manuellt. Men för dokumentations skull vill jag gärna ha kvar de gamla också, och det är över fyra års händelser..

    Har sökt runt men hittar i stort sett bara hur man synkar/jobbar med kalendern i Gmail online, inte i appen/offline. Någon som vet något sätt? Tack på förhand.
     
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Tveksamt att du kan göra det offline, har inte sett något om export av kalenderhändelser till fil. Möjligtvis att du kan göra det via Huawei kalendern men inge Google.
    Export your Google calendar - Google Calendar Help

    Lättast är ju att synka mot Googles servrar på din gamla telefon, bör synkas in automatiskt till din nya om du inte stängt av synkronisering då. På din gamla telefon, gå in på inställningar\konton och lösenord\[[email protected]] och tryck på synkronisering, då får du upp lista på vad som synkas. Bocka i kalender så ska det synkas.
    Fix sync problems with the Google Calendar app - Android - Google Calendar Help
     
    Kristy gillar detta.
  3. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Tack för svaret. Inser dock att jag kanske var otydlig..

    Problemet är att alla dessa händelser i kalendern endast lagts in/sparats på det "lokala kontot" på telefonen och inte på min Gmail/Googlekonto, något som verkar vara standardinställningen i Huaweis kalenderapp. Följaktligen kan jag inte heller synka upp dessa mot Google eftersom de helt enkelt inte är inlagda för det i appen. De syns dock både i Huaweis och Googles kalenderapp.

    Jag skulle alltså behöva ändra om alla gamla händelser från att vara taggade att endast sparas på telefonen till att vara ämnade för att synkas till Google. Så min fråga är om det finns något smidigt sätt för det, för av allt jag hittar så verkar det bara gå om man tar de en och en. Alternativt om det finns något sätt att exportera/kopiera alla händelser offline till min nya telefon.. Eller om det finns ett tredje alternativ.. :P
     
  4. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Verkar finnas appar för detta som andra utvecklat då Google saknar funktionen. Har ingen aning om appen är bra eller dålig men det var det första som dök upp när jag googlade :)

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.icalparse.free&hl=en_US


    View: https://www.youtube.com/watch?v=Adz6KQqcsa4