Förnuft eller känsla

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Larsgmb, 22 maj 2017.

  1. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Går du främst efter förnuft eller känsla när du köper ny mobil?
    Kan man påstå att det är känslorna som styr om man köper en mobil för 8-10.000?
    Vad är det allmänna köprådet, förnuft eller känsla?
     
  2. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Dumihuvudet. Är jag. Typ [emoji23]
     
    dannejanne och Larsgmb gillar detta.
  3. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    För min del vill jag påstå att förnuftet och känslan blandas i en härlig symbios. Jag läser alltid på omdömen, recensioner och tester av en telefon jag tänker köpa. Vill ha alla korten på borden s.a.s :)

    Det brukar bli en hel den fingrande på testtelefonerna hos Mediamarkt & Elgiganten, och det är väl där känslan kommer in i bilden. En mobil kan ha vunnit alla tester och ha bäst specifikationer men ändå kännas fel när den är i min hand! För mig är det viktig att jag trivs med telefonen, då det är den teknikpryl jag använder mest :)
     
    Larsgmb gillar detta.
  4. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Strikt förnuftsmässigt, för att kunna hantera samtal/SMS och surf, bör väl rekommendationen bli typ Lenovo A plus. Istället för t.ex. en Samsung Galaxy S8+ kan då hela släkten få varsin ny telefon.

    Själv låter jag inte känslorna få styra när det gäller t.ex. ny bostad, ny bil etc. Jag har helt enkelt inte råd med en flaggskeppsbostad, flaggskeppsbil eller flagskeppsskepp. Däremot vill jag unna mig en flaggskeppsmobil.
    Så där får känslorna styra som dom vill.
    Men lite förnuft fanns med i spelet. Kameran i telefonen är nu så bra att jag sparar in ett köp av en separat kamera.
     
    Herrputte gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 443
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Beror på vad man menar med "känsla" vs "förnuft". För mig är ett förnuftigt köp en telefon som man är nöjd med i längden. Ibland har jag impulsköpt en telefon på grund av att den har ett coolt utseende men blivit besviken på batteritid, buggar och prestanda, saker om ett snyggt utseende inte kan väga upp för i längden (man tröttar rätt snabbt på det estetiska). En annan grej som styrs av känslor snarare än förnuft för min del är att jag helst inte köper en mainstreamtelefon (t.ex. Galaxy S-serien) eftersom det är tråkigt att ha samma telefon som alla andra. Saker som jag tycker är viktiga att väga in rent rationellt är batteritiden, känslan i handen och kvaliteten på skärmen och kameran, det är saker som har stor betydelse i längden. Rå prestanda tycker jag inte är lika viktigt att väga in längre då även midrangelurar är tillräckligt snabba för mitt användande.
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag blandar in förnuft och känsla när jag köper mina telefoner. Jag prioriterar en telefon som fungerar som jag vill, när jag vill.

    Därför föll valet på en iPhone 7 plus med 256 GB lagring. Dyr, ja, men den fyller de exakta krav jag har på en telefon.
     
  7. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ska du köpa en telefon och vill ha hjälp eller är detta en lek?
     
    Herrputte, Ascii och Psicosis gillar detta.
  8. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Skaffade min första Android 2014, LG G2 som jag verkligen gillade, har kört Iphones via jobbet sedan 3GS sedan 4S och nuvarande 5S som jag får behålla tills den slutar uppdateras eller går sönder. Androider som jag haft är LG G2, Motorola X play och nuvarande Huawei P9. Det stör mig något oerhört att Android-tillverkarna är så oerhört dåliga på att släppa uppdateringar vilket gör att min nästa privata mobil kanske blir en Iphone. Min 5S jag har via jobbet släpptes 2013 och den fungerar fortfarande helt ok, får uppdateringar regelbundet och den är väldigt pålitlig och konsekvent vad gäller batteritiden, något man inte kan säga om de Androider jag haft. Alltid är det någon app eller androidsystem som suger ur batteriet. Finns det någon Android som släpptes 2013 som fortfarande fungerar ok att använda och hålls uppdaterad? Jag har tidigare gått mycket på känsla när jag köpt mobil, tycker att Android är roligare att använda och mångfalden av modeller att välja på är också positivt men mitt förnuft säger att nästa mobil förmodligen blir en Iphone.
     
    Eder, Gonzo79 och bernard gillar detta.
  9. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Själv ska jag inte köpa en ny mobil f.t. men det finns det säkert många som ska.
    Svaren hittills tycker jag varit seriösa, dvs ingen lek.
    Och frågeställningen tycker jag själv är relevant. Jag råder t.ex. mina barn att inte låter känslorna dra iväg för mycket. Pengarna behövs till annat också.

    Men för all del. Ta bort tråden om du så önskar.
     
    Svampen gillar detta.
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Förnuftet gör att jag inte köper en ny dyr flaggskeppsmobil utan "kliver in" när den har ett år eller så på nacken.
    Vissa prestanda kräver jag, men känslan kan göra att jag nobbar en mobil som på papperet är precis vad jag vill ha. T.ex. var jag helt säker på en Z3 skulle vara perfekt för mig för ett par år sen. När jag väl köpt den (dessbättre till ett mycket bra pris) uteblev kärleken helt. Lite senare köpte jag en begagnad G3, och genast kände jag att jag "kommit hem".
    Dessbättre duger G3:an fortfarande åt mig, och det kommer att bli en hel del vånda när den ska ersättas.
    Så, som många andra, förnugt blandat med känsla.
     
    Herrputte, Larsgmb och bernard gillar detta.
  11. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Varken förnuft eller känsla styr mina köp. Kollar upp bästa mobilen och köper den. Många timmars googlande bakom mina köp. Sen spelar det ingen roll hur mycket eller lite mobilen kostar.

    Det är inte vad jag behöver utan vad jag vill ha. [emoji23]

    Just nu hittar jag bara inte nån bättre mobil än galaxy s7.
     
    Last edited: 23 maj 2017
  12. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    I första hand förnuft, men det blir förstås också att man får kompromissande med känsla. Ytterst sällan man hittar drömmobilen.

    Nästa köp för mig kan bli en av batterikungarna Moto Z Play och Lenovo P2. Får i så fall göra avkall på kamera och en större storlek än jag egentligen vill ha. Känslan i handen är viktig så det är ett ganska stort aber.
     
    bernard gillar detta.
  13. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    I mitt fall är det nog att jag är prylgalen (enbart galen enl min bättre halva) köper ofta osedd och oklämd. Dock läser jag mycket innan köpet så jag vet vad jag köpt.

    Dock så är det helt beroende på känsla om jag överhuvudtaget använder telefonen. (använder flera olika jag flyttar simkortet mellan beroende på dagens sinnesstämning, hade jag varit onödigt rik så hade jag varit en som haft en tisdagsferrari, en onsdagslotus etc)
     
  14. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Köper nästan uteslutande på förnuft, sen avgör känslan om och hur länge jag behåller mobilen. Tidigare köpte jag varje nytt flaggskepp men nu är mobilerna såpass bra att jag behåller dem längre och längre. Förbannat nöjd med min Oneplus 3T både förnuft- och känslomässigt. Bytte iofs upp mig från Oneplus 3 ffa för den bättre batteritiden. Men förnuftigt och känslomässigt känner jag att jag kan ha kvar den väldigt länge. Får väl se om jag känner likadant och förnuftet vinner när Oneplus 5 släpps :)