Frågor kring laddning av Tab 2 10.1!

Diskussion i 'Samsung' startad av Cubenga, 2 okt 2012.

  1. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Hallojsan!

    Det är som så att jag precis fått hem min Galaxy Tab 2 10.1 och jag har lite frågor kring första laddningen av batteriet osv.

    Jag har försökt hitta information i tillhörande bruksanvisning samt bruksanvisningen på Samsungs hemsida men det står kort och koncist:

    "Innan du börjar använda enheten första gången måste batteriet
    laddas"

    Det framkommer inte t.ex. hur länge den måste/bör laddas innan man kan starta upp den för första gången.
    När jag köpte min Sony Xperia S stod det att den skulle laddas 30 min. och sen var det bara till att starta upp den.
    Förr i tiden skulle batteriet laddas ca. 16 - 20 timmar innan man startade upp sin lur för första gången.

    Så, varför jag undrar är att jag inte vill "riskera" att starta upp min Tab utan att batteriet har fått tillräckligt med laddningstid för att sedan få ta "konsekvenserna" i form av sämre batteri-tiden/hälsa.

    Tacksam för svar, tips och dyl.
     
  2. nafmo

    nafmo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag laddade min(a) till de rapporterade 100 % laddning, och de har fungerat alldeles utmärkt sedan dess. Enligt vad jag har förstått, och som finns återgivet bland annat här så behöver man inte "lång-ladda" lithium-batterier.
     
  3. Bernhard29

    Bernhard29 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Apropå batteri...Har skaffat nytt batteri till min Samsung Galaxy Tab 2 10.1.
    Monterat det och laddat utan prohblem. Allt ser bra ut men touch screen fungerar inte.
    Har kollat men hittar inga lösa anslutningar eller sådant. Batteriet ansluts med en femledarkabel och enheten i övrigt ansluts med tre platta kablar, inget märkvärdigt alls.
    Jag har återställt gamla batteriet men resultatet blir samma: ingen touch screen !
    Kan få upp den manuella menyn och har kört reeboot.....Återstår återgång till fabriksinställning men har dragit mig för det då ju alla mina grejor raderas..
    Någon som upplevt samma och har uppslag ?
    Hälsningar/Roland
     
  4. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag har också precis bytt batteri och efter det flimrade skärmen bara. Jag fick plocka isär den igen och märkte att ena flatstiftkontakten kunde tryckas in lite till, typ tiondelar av mm. Kan det vara det som strular? Försök trycka i stiften en gång till. Titta på linjen på taben och kontakten, de måste vara precis över varandra.