Fråga: Funkar bara med Samsung laddare?

Diskussion i 'Galaxy S3 Mini' startad av botze, 3 apr 2013.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hej! Har precis beställt en S3 mini, när jag klämt och känt på den i affären så har jag älskat formatet, skön i handen, lagom storlek på displayen och vilken display sen! Vilket tryck, vilka färger. Hoppas den blir bra :)

    Till min fråga. Jag läste någonstans, nu minns jag inte var men det kan ha varit i detta forum, att det bara är orginalladdaren som funkar till denna telefon. Stämmer det?? Låter ju skitskumt i så fall.

    Har säkert ett 10 -tal laddare utspridda på olika ställen som jag brukar använda, vore jävligt surt att bara kunna använda EN laddare :(
     
  2. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Du borde kunna använda alla laddare som har micro-usb. Som det är med alla andra moderna telefoner.

    Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2
     
  3. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jo det är ju det man tycker. Men läste som sagt någonstans att det bara gick att använda Samsungs laddare till denna telefon. Kan du bekräfta att det funkar även med andra laddare?
     
  4. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag kan inte bekräfta men det verkar oerhört konstigt att det inte skulle fungera med alla laddare.

    Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2
     
  5. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jag kan inte mer än instämma :)

    Finns det någon i forumet som provat med någon annan laddare än Samsungs egna?
     
  6. Kung

    Kung Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    det funkar med ALLA laddare jag testat iaf, htc, nokia, sony.... till och med min surfplatteladdare funkar......
    du har läst fel.

    Edit: laddar utmärkt med ALLA mina gamla USB kablar från datorn med.
     
    botze gillar detta.
  7. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Stort tack för det :D
     
  8. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    +1
    Det enda man ev ska tänka på är isf att inte använda en laddare med allt för hög mA. Original ligger på 700 (0.7A). Kan gissa att batteriet blir varmt under laddning om man tar sig upp mot 850, vilket i sin tur sliter ut batteriet betydligt snabbare än normalt.
     
  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Nej. Inget som helst problem med 1000 mAh.

    http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries
     
  10. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hmm orkar inte läsa hela artikeln, men jag har alltid levt i tron att en pryl drar en viss mängd ström vid laddning, alltså att strömmängden bestäms av prylen som ska laddas. Alltså, om en laddare KAN ge 1000 mAh men prylen bara kräver 100 mAh så är inte det ett problem, men är förhållandet det motsatta, att prylen kräver 1000 mAh men laddaren bara kan ge 100 mAh, så kommer LADDAREN gå sönder, men inte prylen... rätt eller fel??

    Edit: Nu hittade jag ett till ställe där någon påstår att det bara går att använda Samsungs egna laddare:

    Från prisjakt, omdöme av "Snurrbo". Kommer fortfarande inte ihåg var jag läste det först... hen är alltså helt ute och cyklar??
     
    Last edited: 5 apr 2013
  11. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det va mest för försiktighet eftersom jag råkat ut för just det på min galaxy W.
    I övrigt vet jag hyfsat hur laddning fungerar sen jag höll på med rc-bilar.
    Där är laddningen en hel vetenskap för att kunna krama ur så mycket som möjligt ur ett batteri.
    Laddning på 1C borde vara ok, alltså 1,5A, men utan tvekan blir batteriet varmare av det, och värme försämrar batteriets livslängd.

    Att andra laddare inte fungerar är iaf helt fel. Har använt ett gäng olika laddare och universal/bärbara/billaddare. Allt har fungerat. :)
     
  12. Kung

    Kung Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    JA! Bullshit, min galaxy s3 laddare funkar utmärkt! hade jag orkat hade jag gjort en video med alla mina laddare, men skiter i det.

    ...Våga hata ordet "hen".
     
    Last edited: 6 apr 2013
  13. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Var har HEN fått det ifrån då? Uppenbarligen är det så för HENNE? Hur kommer det sig?

    OT: Jag har aldrig fattat "hen - debatten", för mig har det inget att göra med genusfrågor, utan helt enkelt ett substitut för "han eller hon", kortare och enklare :-)
     
  14. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Är lite skillnad på telefoner, det är telefonen som sköter laddningen. Tex min s2:a kan inte ladda med mer än 650 mah trots en laddare på 700mah. Har laddat den med en laddare som gett över en ampere, men gick inte fortare att ladda den. Så telefonen bestämmer hur mycket den kan ladda med, just för att inte överhetta batteriet och förstöra det.

    /Björn från S2 via Tapatalk
     
  15. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Så här fungerar laddningen

    Alla laddare liksom USB ger en spänning på 5 V, hur mycket ström som dras beror på telefonen och laddaren. Telefonen måste veta vad den är ansluten till, är den ansluten till USA får den inte dra mer än 500 mA.

    Kabeln till telefonen har 4 ledare; plus och minus 5 V samt två signalledningar för information som överförs. I en laddare används dessa för att signalera om det är USB eller en laddare. Jag har köpt laddare som kan ge 1 000 mA men telefonen beslöt att den var ansluten till USB och drog max 500 mA. I bilen var det ungefär vad navigators behövde med den telefonen, det blev inget över till att ladda batteriet. KORTSLUTER MAN DE TVÅ MELLERSTA STIFTEN I LADDAREN ser telefonen att den är ansluten till AC. Hur mycket ström som då dras bestäms av VAD LADDAREN kan ge, ELLER VAD TELEFONEN MAX VILL HA.

    Du kan se hur mini upplever laddaren. Om du NÄR DEN LADDAREN går till Settings - Battery så står det Charging(AC) om den tolkar laddaren som en NÄR laddare. Har inte kollat men gissningsvis står det annars (USB).
     
  16. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    På galaxy W stämmer det iaf inte. Den laddade jag med en 1A snabbladdare och nog fan gick det snabbare att ladda, men batteriet dog av värme. Har förstått att den modellen har fått många svällande batterier så det kan i grund och botten säkert spåras till ett konstruktionsfel. På i8190'an tänker jag inte ens prova :)
     
  17. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Har nu fått min S3 mini! Hur är det nu; vågar jag prova med andra laddare? Har ett flertal Sony Ericsson -laddare och de är specade till 850 mA....
     
  18. Kung

    Kung Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Nej, den kommer explodera! ;)
    Klart du kan byta laddare, men varför? Köpte du mobilen utan laddare eller hehe

    Skickat från min Sony Xperia Tablet S
     
  19. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Läs T4JZ0N kommentar ovan...

    Jag har laddare på flera olika platser: tre olika hemma, en på jobbet, en i bilen o.s.v... allt för att dessa smartphones har sådan fantastisk batteritid ;)
     
  20. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har laddat min Mini med olika laddare som ger max 1 A, både i bilen och hemma.

    Ovan nämns att batteriet laddats i en snabbladdare. Om detta är vad jag tror så är det inte jämförbart med att ladda batteriet i telefonen. Elektroniken som begränsar strömmen sitter i telefonen, om en snabbladdare har något sådan funktion och hur den fungerar skiljer antagligen fall från fall. Finns dessutom batterier baserade på olika teknologier som skall laddas på olika sätt. Förutom detta finns oftast i telefoner, från seriösa leverantörer, elektronik i själva batteriet som känner av temperaturen och bryter när det blir för varmt.