1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Diskussion: Glasögon - hur gör du?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 2 maj 2024.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 642
    Mottagna gillanden:
    1 102
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Tjenare
    Jag har haft glasögon i drygt 20 år (från 30 års ålder) och aldrig fått det att fungera perfekt, eller som jag skulle vilja att det fungerar.

    Mestadels har jag haft progressiva glas på mina privata, men då jag arbetar ganska mycket vid skärmar har jag via jobbet också Terminalglasögon och dom har varit rumsprogressiva (alltså 3 olika områden)

    På arbetsplatsen behöver jag se på, vanligt avstånd när man går omkring, på skärmar med 2-3 olika avstånd, först vanligt avstånd mellan tangentbordet och skärmen där jag styr och läser text, sedan 1-2 olika avstånd för monitorvägg (kameraövervakning)
    Det jag läser på vanlig datorskärm är drygt 80-90 cm och där läser jag också text på papper/dokument

    Privat är det läsa tidningar och böcker, se på tv samt mycket sittande vid dator med spel och surf

    Idag har det blivit så att jag mest använder min jobbglasögon då dom fundera hyfsat till allt och mina dyra fina privata glasögon ligger i en låda, dom är mycket bekvämare men av bekvämlighet och smidighet bytet jag sällan.

    Nu skall jag till optikern i morgon och vill göra ett nytt försök

    Vanligtvis funkar ju progressiv glas på 2 avstånd, drygt 1 meter och på längre håll för tex bilkörning

    Jag ser att jag inte är helt tydlig med mitt problem, men kanske har någon här någon input av egen erfarenhet?

    Funktion går före priset
     
  2. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    825
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag hade glasögon och trivdes aldrig med det så jag gjorde en lasik-operation hos Memira för 10 år sedan.
    Har sett som en hök sedan dess och det var den bästa investering jag någonsin gjort i mig själv.

    Beroende på vilka problem du har med ögonen har de ju olika operationer man kan göra. Jag gjorde min vid 27 år ungefär och räknar med ålderssynthet när jag kommer så långt, men det kan ju vara värt att ta ett besök hos dem i alla fall och se vad de säger.
     
    Salvion och Kristy gillar detta.
  3. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    409
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Jag är närsynt så kan använda mobil osv utan glasögon, men jag kör linser dagligen och det fungerar bra för mig att se på skärmarna när jag jobbar, långt avstånd, mobil osv.
     
    Salvion och Kristy gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 024
    Mottagna gillanden:
    2 121
    Senast när jag köpte glasögon så valde jag ett par (vanliga) progressiva (med vanliga syftar jag på att det finns flera olika varianter av progressiva glas, den billigaste varianten tog jag förra gången, hade inte råd med bättre, men jag blev aldrig riktigt nöjd med dem, senaste gången valde jag en dyrare version och det blev mycket bättre), jag valde dessa ett par med trafikglas vilket är helt underbart när jag kör bil längre sträckor, annars blir jag för trött...

    Mina gamla terminalglasögon som inte var så bra när jag fick ut dem fungerar mycket bättre idag eftersom åldern påverkat ögonen, mitt avstånd till skärmarna är lite större än standard (har två välvda skärmar omkring en meter ifrån ögonen).

    Tillägg: Jag är närsynt och använder ofta (men långt ifrån alltid) mobilen (eller läser) utan glasögon, det funkar dock bara med ett öga åt gången eftersom mina ögon är så olika... (mer närsynt på vänster öga så när jag ska läsa riktigt liten text använder jag vänster öga).
     
    Last edited: 2 maj 2024
    Salvion gillar detta.
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 642
    Mottagna gillanden:
    1 102
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag fick som sagt glasögon när jag blivit lite äldre och vid det tillfället blev jag rätt knäckt av det så jag gick till St Erisk ögonsjukhus i Sthlm och fick vet att en ögonlaser op inte ger en perfekt syn, utan den ger en bra syn men att man ibland ändå behöver glasögon om jag förstod det rätt, typ kanske läsglasögon, vill minnas att det var det dom sa, att synen inte blev 100% utan kanske 80-90%?
    OM jag visste att op var bättre än 80% då kanske men lägre än så troligen inte.
    (men saker kan ju förändrats på 20 år)

    p.s tror jag har brytningsfel som är lite åldersstyrt?
     
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    732
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag vet inte vad brorsan har för synfel men jag vet att han kör med lins i ena ögat och är nöjd så.
     
  7. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    825
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Det där är nog högst individuellt baserat på vad man har för synfel. Jag har fått 100% syn och ser utan problem 1,0 och 1,2 på de där tavlorna osv.
    Ålderstyrt kan det vara idé att kika på om man kan byta ut linsen som jag vet att många gör.

    Min bror gjorde samma operation när det var nästan nytt för 20 år sedan men han har linser idag igen, mest pga. han gjorde sin operation innan synen stabiliserats vid ungefär 25 års ålder (som de sa till mig).
    Jag gjorde det sedan ytterligare 10 år senare och har haft ett klockrent resultat, men det varierar ju från fall till fall eftersom synen ändras olika för alla.

    Jag hade tagit ett kostnadsfritt besök hos Memira åtminstone, om du har hyfsat nära till en av deras kliniker.
     
    Kristy och Salvion gillar detta.
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 512
    Mottagna gillanden:
    1 070

    MINA ENHETER

    jag är kraftigt närsynt med brytningsfel och har haft glasögon sen 7 års ålder. är nu nästan 60

    För mig funkar det bäst enligt följande.
    Högbrytande glas, specialanpassade EJ progressiva i normalglasögonen. dessa används vid förflyttning och alla vardagsgöromål. Progressiva har jag provat men blev aldrig vän med. en ständig obehagskänsla.

    Högbrytande glas Specialanpassade EJ progressiva som terminalglas, får lägga emellan för att få de glas jag vill från min arbetsgivare. terminalglasen fungerar bra på avstånd 1-3meter, tillräckligt för att bevaka både närskärmen och skärmvägg. tgb behöver man inte se ner på. För att röra mig i lokalen används normalglasögon.

    Har varit på besök på memira men efter ha läst på så valde jag att backa. Lasik gör att ögat inte läker 100% och man har lättare att få bestående förändringar vid yttre våld mot ögat. (boxning, mma, trafikolyckor) Lasek som är den andra versionen har inte den nackdelen men då går lasek inte alltid lika bra (sämre syn), tar lång tid att läka samt kan i undantagsfall förorsaka psoriasis på hornhinnan.

    Vad man mer kan drabbas av med bägge varianterna är en "halo"effekt runt kanter och ljuskällor samt ljuskänslighet. Bägge dessa saker har drabbat vänner till mig som gjort lasik och lasek
     
    Last edited: 3 maj 2024
    Kristy och Salvion gillar detta.
  9. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 642
    Mottagna gillanden:
    1 102
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag visste redan att glasögon är högst individuellt, och era berättelser och beskrivningar förstärker det.

    Mycket intressant input!

    Då är jag hemma från optikern (ny firma) och jag är ganska kräsen med butiker/Företag, kanske till och med lite jobbig... :o

    Blev riktigt överraskad kan jag berätta, dom sa initialt att dom tar betalt för synundersökningen vilket förvånade mig initialt, men dom sa att dom också gör en mycket grundlig undersökning och vill veta i detalj synfelet, och dom lämnar gärna ut "receptet" (heter det så) eller resultatet om jag väljer att gå någon annanstans.

    Och nu är jag inte någon auktoritet på synundersökningar men jisses vad mycket saker dom gjorde flera mätningar jag aldrig "sett" ;)
    Jag har gjort kanske 4 undersökningar hos större kedjor för jobbglasögon och dom kommer inte i närheten av detta engagemang!

    Jag fick veta att jag utöver brytningsfelet har en naturlig åldersförändring som gör mina 3 år gamla glasögon (privata) ganska dåliga framför allt på nära håll, samt att typen av progressiva glas som är bättre på längre håll och hyfsade på medel och nära håll (för folk som är mycket i farten utomhus tex) och att jag utefter min egen beskrivning skulle ha den som är bättre på medel och nära håll.
    Det låter rimligt då jag i min beskrivning för 3 år sedan påtalade hur mycket mc jag körde, så mitt fel tycker jag.

    Jag har också en risk för för ärftlig Glaukom/Grön starr (min far fock det i 70 års åldern)
    Och att jag har en liten lite skelning som gör att mitt vänstra öga dominerar och "tar över" ibland så att jag sluter höger öga när jag läser.

    dom 2 över delarna visste jag inte.

    Fick också se bilderna på ögonbotten och det var riktigt coolt.



    Det blir progressiva glas av deras bästa sort och jag återanvänder mina bågar som var svindyra och sköna men nästan inte använda från 3 år.
    Samt ett par solglasögon med progressiva glas någon enklare.
    OCH jag skall vara mer aktiv med att använda jobbglasögon på jobbet och privata just privat så att jag inte stressar/pressar ögonen att kompensera.
    Det blir det mest serösa testet jag gjort.

    Och jag skall till hösten undersöka ögonlaser noggrant för att som @drzap@drzap skriver göra en personlig bedömning.

    Glömde att säga att jag haft linser i flera år, men slutade för c.a 1 år sedan då jag bara använde dom när jag har hjälm och kör motorcykel, på jobbet funkar det inte då jag är tvungen att bära med mig läsglasögon och ta av och på, för mig är det för struligt tyvärr.

    Förlåt för Wall-of-text...men gick igång på era poster.
     
    Heleg, DanielÖ, Kristy och 2 andra gillar detta.
  10. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    825
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag kan flika in kring de effekter om Halo och ljuskänslighet som du nämner. Jag blev ljuskänslig men det har nog avtagit på senare år för jag tänker sällan på det längre. Frun som gjorde sin operation nån månad före mig "drabbades" av Halo men de verkar också ha avtagit ni på senare år. Det var mest irriterande för henne vid mörkerkörning. Min ljuskänslighet löste sig lätt med ett par solbrillor:)

    Hade jag skippar operationen med det jag vet om ljuskänslighet idag? Hell no!
     
  11. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Har haft glasögon de sista 9/10 åren
    och visst har de sakta men säkert blivit sämre.

    Byter ca vartannat år, men överväger mer och mer
    att ta in information om en laserbehandling.

    Var med en god vän till Turkiet 2012 då han bestämde sig
    för att genomföra en operation, vill minnas att det kostade
    honom lite under 20ooo med resa inräknat.
    Han har haft glasögon sedan barnsben och ser idag
    bättre än bra, dock med nackdel, sämre mörkerseende.

    Så, de verkar finnas vissa risker, att man kan bli känslig
    eller sämre i vissa förhållanden, men de väger nog mer
    att slippa pusta på glasögon samt köpa nya titt som tätt,
    som det ibland känns som.
     
    Kristy gillar detta.