Diskussion: Google Messages / Google Meddelanden

Diskussion i 'Applikationer' startad av Swedroid, 2 dec 2020.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den har varit öppen för alla i flera år nu :)
     
    night77 och Asawi gillar detta.
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har nån fått de nya fineserna för Google Messages?

    Det ska finnas några som rullat ut de senaste dagarna!
     
    bernard gillar detta.
  3. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Om du menar dessa: Google Messages rolling out new contacts page with Material You carousel så har jag fått dem.
    Jag är dock med i beta, vilket tills nu har inte gett mig något nytt alls. QR pairing dök upp som en fråga igår också med förklaring hur man gör i appen.
     
    night77 gillar detta.
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
  5. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 346
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    night77 gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag postade i fel tråd (RCS-tråden), postar därför på nytt här.

    Jag såg att "Messages for Web" skulle erbjuda en variant där Google-kontot används för parning mellan telefon och webbläsare, istället för qr-kod. Det verkade vara en "server-side rollout" stod det för några veckor sedan, men nu har jag fått funktionen i mitt konto. Verkligen på tiden, det är ju så de borde byggt lösningen redan från första början.

    Jag märker ingen egentlig skillnad, men jag antar att pålitligheten kommer vara något bättre, och så blir det smidigare när man byter enheter/webbläsare osv, rensar sin webbläsardata eller liknande.
    Någon som märkt någon skillnad efter övergången?

    Öppna Messages i telefonen, klicka på din profilbild uppe till höger, välj "Device pairing". Där framgår det om den nya konto-länkningen är utrullad för dig eller inte.
    Det som skulle återstå nu är att Google Messages fick en riktig synkronisering/backup, så allt innehåll finns sparat i Google-kontot, och kan nås från samtliga enheter alltid oavsett vad som händer med en viss enhets lokala data. Lite som Imessage. I nuläget måste man fortfarande förlita sig på Google Drive:s enhetsbackup för SMS/MMS/RCS, vilket är en väldigt dålig och opålitlig metod, som dessutom bara synkar nån gång per dygn i bästa fall.

    Går det förresten att skicka RCS-meddelanden (och ta emot) i datorns webbläsare, även om telefonen är avstängd? Någon som testat? I teorin borde det vara möjligt att införa, men jag gissar att ovanstående punkt om synkronisering/backup måste lösas innan de kan rulla ut att RCS ska kunna skickas helt fristående från datorn.

    Se ovan, QR-kod är den gamla möjligheten som funnits i några år. Den nya är google-konto-länkning.

    Något annat:
    När jag skickar ett RCS-meddelande, och motparten har sin telefon avstängd, så brukade man se någon rullande symbol och info om att meddelandet inte levererats, och erbjudas en möjlighet att skicka över SMS istället. Jag får förvisso en notis efter några timmar om att meddelandet inte levererats, men möjligheten att välja SMS istället tycks försvunnen. Någon som vet varför, eller var den finns? Jag tänker som ett engångsval, jag vill inte stänga av RCS helt för den kontakten.

    Jag råkade förresten se att E2EE är påslaget mellan mig och en person som också använder Google Messages, men inte mellan mig och en person som använder Samsungs medddelandeapp för RCS. Är det bara de som har Google Messages som får kryptering inbördes?
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag råkade av en slump se detta:
    Kom igång med Messages från Google på Samsung-enheter - Google Messages

    En google support-artikel om google messages, där det talas om att sms kan synkroniseras mellan galaxy-enheter på något sätt. Låter lite som det jag efterfrågade ovan, det med bättre synk/backup-lösning för sms.

    Någon som använder galaxy-lösningen, hur funkar den mer i detalj? Är det Google eller samsung som byggt denna funktion? Inställningar tycks finnas i googles sms-app, men det låter konstigt om google skulle byggt en sådan lösning enbart för galaxy-telefoner.
     
  8. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue

    Kollade och har möjligheten till att para enhet via Google boende. Kan skifta mellan det och QR.
    Hörde inte upptäckt det om du inte sagt var det låg. Kollar sällan där på just messages appen
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Om jag markerar ett meddelande i google messages och trycker på detaljer, så visas i den inforutan som dyker upp en del knasiga tidsstämplar sedan ett tag tillbaka.

    För SMS:
    Levererat-klockslaget som anges är helt klart när jag skickade meddelandet. Skickat-klockslaget är istället när meddelande levererades. Dvs tidpunkterna verkar ha förväxlats och hamnat på fel rad. Exempel: En bekant satt ett antal timmar på ett flyg, och fick smset när telefonen startades. Enligt klockslagen som listas så skulle meddelandet ha levererats tio timmar innan jag ens skickade det, när det uppenbarligen ska vara tvärtom.

    För RCS:
    Tidigare stod det i den vyn alltid klockslag när ett meddelande var läst. Sedan slutade den visa klockslag, det stod bara "läst" men ingenting om tidpunkt utan var ett tomt fält under någon månad typ. Nu senaste tiden så har den börjat visa klockslaget då meddelandet lästes som om det vore exakt samma tidpunkt när det skickades, vilket inte är fallet. Dvs om jag skickade ett meddelande 15.00 och det i realiteten öppnades och lästes kl 16.00 första gången, så står det ändå 15.00 som tidpunkt då det lästes. Om jag skulle kolla innan det lästs så påstår den inte att det blivit läst, så själva uppgiften att det blivit läst verkar gå att lita på, det är bara själva klockslaget som blivit galet.

    Någon mer som märkt av detta?
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Jag har valt att köra med eget typsnitt (Rosemary) som jag tycker är mer lättläst vilket även tidigare användes i Messages men inte nu längre, tråkigt...

    @N6290@N6290, i Läst så står det på en del meddelanden Läst av och mobilnumret för mottagaren, hade ju varit bra med tid/datum där och om mottagaren spärrat numret så får man ingen information alls om det (en bekant råkade spärra mitt nummer av misstag, klart irriterande att inte se det, men meddelandet står som levererat).
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Det stod i flera år datum och klockslag när meddelandet blev läst (för RCS-meddelanden). Synd att det försvann, men jag misstänker att det är en bugg och ingen medveten förändring. Så vi kan hoppas att det kommer tillbaka.