Problem: Google Pixel 6a skärm död, hur få tillbaka data

Diskussion i 'Google Pixel 6a' startad av Boten_Anna, 27 mar 2024.

  1. Boten_Anna

    Boten_Anna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Dottern tappad telefonen. Skärmen blev svart. Kan höra att telefonen hpr det gpng när man laddar eller trycker på startknapparna.
    Datorn upptäcler enhetn, när inkopplad med USB. Men det går ju inte att logga in eller godkänna.
    Har också öppnat och kollat att skärmconnector sitter i, tryckt till den extra, men skärmen är fortfarande svart.
    Vill bara få ut datat, inte lägga pengar på att laga nåt. Och sen påstår hon att hon såg fotona ett kort tag på Google foto från en annan telefon, men sen försvann de när enheten blev utloggad. Men dt känns också mkt märkligt. För hon har inte synken på, på den andra telefonen. Så inget borde skrivas över. (Såklart är hon djävligt envis med att hon minsann vet hur det funkar. Fick överbevisa henne att henne pixel visst är "kopplad" till hennes Google-konto.
    Såklart halvless på att hjälpa ett otacksamt smart-ass. Finns ngn lösning där man kan koppla både extern skärm och tangentbord till pixeln?.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För att kunna komma åt innehållet i telefonen när du ansluter den till en dator måste du först kunna låsa upp telefonen, sedan när du har anslutit telefonen till en dator med kabel dra ner notifikationsfältet och trycka på notisen som heter "enheten laddas via usb" och sen välja filöverföring. Jag tror inte Pixel stödjer extern skärm via usb men inte 100 säker men tycker mig läst det. Om det stämmer kommer det vara svårt för er att få ut filer från telefonen
     
  3. Boten_Anna

    Boten_Anna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Exakt. Moment 22, som jag försöker komma runt.
     
  4. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    I teorin kanske det kan gå att göra i "blindo" med en mus inkopplad via adapter. Men det blir nog svårt om man har nån grafisk kod eller liknande. Alternativet är om man kan lyckas casta men det är nog lika meckigt.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 747

    MINA ENHETER

    Bara för att dubbelkolla, har du loggat in på google-kontot i fråga och sett om bilderna finns uppladdade där? Det gör man bäst i webbläsaren, på sajten photos.google.com.

    Sen finns ju möjligheten att hon kan ha lagt in flera google-konton på telefonen, kanske utan din vetskap, och att fotona finns i något annat konto än det du tänker är "huvudkontot". Är ganska lätt att råka trycka så ett annat konto används för uppladdning.

    Dessa meningar får mig att tänka att du kanske missförstått hur Google Photos funkar. Foton laddas upp till molnet från appen, de "skrivs inte över" till en annan telefon, utan laddas upp till molnet och blir därigenom nåbara från andra telefoner på det sättet. Så om synk är påslaget på "den andra telefonen" är irrelevant, den andra telefonen kan mycket väl se foton i Google Photos som finns i molnet ändå utan att synk (uppladdning) är påslagen på den andra telefonen.
    Alltså, dubbelkolla i webbläsaren på länken ovan för alla konton hon kan tänkas ha lagt in på (första) telefonen.
     
    Kristy, MultiMan och fryguy gillar detta.
  6. Boten_Anna

    Boten_Anna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Eftersom hon bara har ett Google-konto och hon sen bara var uppkopplad med den gamla telefonen tänkte vi att den då synkade upp förändringen. D v s bara de fotona. Och hon gick in på Google Photo, molnplatsen. För att vara övertydlig.
    Observera att det är hon som tror att enheten är inloggad på Google Photo
     
    Last edited: 28 mar 2024
  7. Boten_Anna

    Boten_Anna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ja, problemet är ju att man vill spegla skärmen och ha mus inkopplad
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 747

    MINA ENHETER

    I min familj hade vi en tonåring för några år sedan som också "bara hade ett google-konto". Men det visade sig senare att han hade skapat ett gäng extrakonton för olika syften, som fanns inlagda på telefonen, typ så som många skapar junk-mails. Bara en tanke ;-)
    Just det där du skrev med att foton kanske en gång har synts i google photos men inte syns längre fick mig att komma att tänka på detta med olika konton, att hon kanske sett fotona i något annat konto.
    Annars, kolla papperskorgen i google photos också, en del som inte kan systematiken kan ju råka radera foton både lokalt och i molnet när de avsett att bara radera lokalt.

    Normalt sett när man loggar in på en telefon med sitt google-konto så loggas även google photos in. Men just om molnuppladdningen startas automatiskt, det är jag osäker på.
    Det där du skriver om "synka upp förändringen ... bara de fotona" beror lite på hur du menar, men det stämmer att den laddar upp nya foton bara, medan befintliga foton finns i molnet bara och inte laddas ner automatiskt på en ny telefon (förutom att en version som är något förminskad sparas som cache i google photos-appen på inloggade enheter, men inte originalfilen).

    Med "molnplatsen", du menar att ni gått in på webbsidan i webbläsaren, photos.google.com, och konstaterat att fotona inte finns där? Tycker du skrev lite otydligt på den punkten både i startinlägget och i senate inlägget, därav att jag tjatar om det hehe.
    Av olika skäl är det bättre att kolla i webbläsaren, inte i appen. Om man ska få ett helt säkert svar.
     
    Kristy gillar detta.
  9. Boten_Anna

    Boten_Anna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ah, nej hon har inte flera. Hon är inte så företagsam. Vi kollade papperskorgen och arkiv i Google Photo, men nej. Å andra sidan är hon ganska tvärsäker på saker hon inte förstår, så jag vet inte vad jag ska tro om att hon såg bilderna ett tag i Google Photo.
    Med molnplatsen menar jag Google Photo, i motsats till lokal lagring i telefonen.
    Men hur som helst jag är nu inne på en usb c hub och kanske lyckas plugga in en mus. Men måste googla om det går.