Guide: Guide:Egen förrootad firmware!

Diskussion i 'Xperia Z2 - ROM-filer och utveckling' startad av Honda, 17 aug 2015.

  1. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Till dig som vill göra en egen förrootad firmware, eller som det heter på engelska pre-rooted firmware.

    Nu tycker jag det är dags att jag gör en liten tråd, som kanske blir hjälpsam. Hur man gör en egen firmware med root och recovery! Och ja, nu gör jag denna tråd på Svenska då efter att jag har börjat känna mera bekväm ungefär.

    Jag tror inte jag behöver precis berätta vad en pre-rooted firmware är direkt. Men kort sagt... Ni alla som kommer läsa det här vet nog att man kan själv flasha en officiel firmware med hjälp av ett programm som heter FlashTool. Men för dig som känner att du ändå vill ha root och slippa den lite jobbigare processen med att flasha firmware, flasha recovery, flasha tillexempel pre-rooted rom ZIP. Så istället för att göra en sak efter den andra och tredje osv. Så kan du istället använda ett program för det också!

    PRFCreator (Pre Rooted Firmware Creator aka PRFCreator. Programmet som gör firmwaren pre-rooted osv.)
    Ladda även ner senaste versionen av FlashTool. (Programmet som flashar firmwares du själv laddar ner)
    SuperSU (Ett verktyg som tillåter avancerad hanteringssystemför alla appar som kräver root.)
    Recovery: (Ja recoveryn är där du kan flasha roms, tweaks, mods. you name it.)
    RecRoot (Denna ska du inte inkludera i pre-rooted firmwaren utan lägg in den ZIP filen så du kan flasha den sedan i recoveryn!)


    Öppna upp själva XperiFirm (Ikonen på själva FlashTool alltså, visas som XF)
    Sen så väljer du någon firmware du vill och laddar ner den.
    När det är klart så startar du PRFCreator och väljer just den firmwaren du har laddat ner. Sen väljer du SuperSU ZIP samt Recovery. Alltså rekommenderar jag att du har Firmware, SuperSU, och recovery i en och samma mapp/folder.
    Okej, ni ser åt höger väl inne i PRFCreator att det står "Include: Kernel, FOTAKernel, LTAlabel, Modem.

    Kernel: Vissa firmwares bootar inte utan att du inkluderar Kernel, så inkludera den.
    FOTAKernels: Tycker man ska inkludera den också, används till OTA uppdateringar.
    Modem: Eller baseband, kan ge en liten bättre signal och batteri tid. (Angående batteri tid så har jag märkt av skillnad.)
    LBAlabel: Svårt att förklara men en partition med information, du kan inkludera också.

    Tryck sen bara på Create och låt programmet göra sitt. När det är klart så går du in i recovery mode och flasha flashable.zip först och sedan RecRoot v4 :D Behöver ni hjälp så hjälper jag, precis som vanligt. Trevlig kväll önskar Keiskue!
     
    Last edited: 15 sept 2016
    SakuraHONDA, bernard, ExCeed och 1 annan gillar detta.
  2. ExCeed

    ExCeed Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Looks great Honda, just one question about the recovery;
    My BL is already unlocled and the there is some info on the page about locked/unlocked BL:

    Unlocked Bootloader users: Stock on UB, CyanogenMod, AOSP and OmniRom. Use the Kernel Builder to repack the kernel you are using now to replace the built in recovery with XZDualRecovery. Installing the locked bootloader variant will either not work at all or require unexpected operating instructions.

    Is it still good to go to do like you described?
     
    SakuraHONDA gillar detta.
  3. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Thank you @ExCeed@ExCeed!

    I am also on unlocked bootloader, you are good to go! :)
     
    SakuraHONDA gillar detta.
  4. ExCeed

    ExCeed Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    @SonyHONDA@SonyHONDA Will PRF modify the downloaded ftf file or create a new one?
     
    Last edited: 18 aug 2015
    SakuraHONDA gillar detta.
  5. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    To be honest I have never actually used Prfcreator so i have no idea. I might know what you thinking,"Wtf, varför postar han om något han inte ens själv provat?" but i do my things much more different and more challanging because everytime things are getting harder example is porting new stuff etc, fiding ways that users can take advantage to something that has been done by developers, so basicilly as you maybe have seen there is like always some people who helped out in any possible way to make like a tool possible. And believe it or not many times it is thanks to the developers who works as an example Nexus, lg, samsung, ofc even sony. And I think it is important that together push the limits! I believe that my personal z2 is faster and way better optimizations and battery life than z3+. That is so much fun too really push the limits.

    I just discovered that the text was pretty long haha!
     
    SakuraHONDA gillar detta.
  6. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    @ExCeed@ExCeed I forgot to say it too, i am truely very sorry that i do not have time to try it. But i think it creates a new one with specific name so you know it is the pre rooted fw. For me it sounds more realistic, but i could be wrong too, anyways i hope you understand. Sorry yet again.
     
    SakuraHONDA gillar detta.
  7. ExCeed

    ExCeed Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    No problem my friend :) I'll give it a try and we'll see what happends

    Edit:
    Hm, there is no new version of the tft file, tried it with two different tft files, BUT, that what is concerning me is that the chosen file has no new "last changed" status (windows 7)...

    Edit 2:
    If I would have red the FAQ och PRF, I would have notised that my firewall might couse problems :) now it works, BUT (again) you get a zip file, not a tft file. Now I have to learn how to flash that file with flashtool :)
     
    Last edited: 18 aug 2015
    SakuraHONDA och Honda gillar detta.
  8. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Updated: Thanks too @ExCeed@ExCeed i did figure out that i somehow made misstake to write flash pre rooted file with fladhtool. The correct way is flash the flashable file prfcreator creates with recovery!
     
    SakuraHONDA och bernard gillar detta.
  9. Fub4r

    Fub4r Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2015
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Någon som har fått detta att funka ? , vet inte vad jag gör för fel men går inte att installera det iaf
     
  10. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Hej, förlåt för ett väldigt sent svar!

    Får du något felmedelanden, jag har uppdaterat tråden nyligen så prova gärna igen :)
     
    SakuraHONDA gillar detta.