Halebop + Z3 Compact

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Mr Z, 31 maj 2016.

  1. Mr Z

    Mr Z Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har ett jättekonstigt problem
    Försöker hjälpa en kompis vars fru har köpt en Z3 Compact. Men hon har inte fått sitt Halebop kort att funka. Telefonen hittar kortet och jag loggar in med pin kod osv. Men sen så hittar den inget nät hur jag än gör. Har provat att hämta inställningar automatiskt och även knappat in APN manuellt. Men inget funkar.
    Provade att stoppa in mitt Tele2 kort och då funkade telefonen klockrent.
    Trodde givetvis att det var kortet det var fel på. Men när jag testar hennes Halebop kort i min telefon så funkar det hur bra som helst, både samtal och data.
    Det är alltså kombinationen av hennes telefon och hennes kort som inte går...?

    Tips...
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 479
    Mottagna gillanden:
    1 040

    MINA ENHETER

    telefonen kan vara låst till tele2. verifiera detta genom att testa med ett tredje kort.
    halebopkortet kan vara för gammalt, speciellt om man har ett klippt kort. beställ nytt kort.
    men först, gör en fabriksåterställning av telefonen.
    obs, detta är om telefonen är begagnad. en ny telefon så är det troligtvis kortet som är för gammalt, har själv råkat ut för just detta med en z3c och halebop. nya kort skickas ut gratis för detta problem när jag ringde och beställde
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Låter onekligen som en operatörslåst mobil, men jag har för mig Tele2/Comviq slutade låsa mobilerna innan Z3 kom.
    Låter troligare att det är som drzap säger och det kan behövas nytt SIM-kort.
     
  4. Mr Z

    Mr Z Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Simkortet ska vara nytt har jag hört
    Dessutom så är telefonen beställd via E-bay och ska vara ny
    Låter konstigt om den skulle vara operatörslåst...? Men visst, den tanken har slagit mig. Letar efter ett typ Telenor nanosim för att testa

    Finns det andra sätt att testa om den är operatörslåst?
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    OK, kommer den från eBay öppnar sig lite mer funderingar. Vilket land är den "utfärdad" i?
    Kommer den från Kina? De "märkesmobiler" som säljs från Kina är ofta så kallade refurbs (även om det inte står det), alltså använda mobiler som man t.ex. satt ny skärm på och snofsat upp för att ge intryck av att vara ny. Då kan det moderkort man använt vara låst, men å andra sidan brukar kineserna vara noga med att låsa upp grejerna.
    Amerikanska operatörer låser i stort sett alltid sina mobiler, men de kan förstås låsas upp, och står det att den är olåst ska den förstås vara det.
     
    Mr Z gillar detta.