Hjälp med apputveckling

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av JoinetBasteed, 29 aug 2015.

  1. JoinetBasteed

    JoinetBasteed Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjena SweDroid!

    Vet inte om jag är i rätt tråd men undrar hur svårt det är på en skala 1/10 att göra en simpel android-app?
    Har ALDRIG kodad eller något liknande förr men har börjat bli mycket intresserad av allt från programmering till att göra appar etc etc.
    Sen vill jag även ha tips på hur jag ska börja min resa för att kunna göra en android-app?
    Skulle uppskattas om ni kunde länka guides etc etc.
    T.ex skriva en guide på alla saker man ska göra som:

    Lära dig JAVA språket
    Lära dig C++
    sen ladda ner ...... för att börja koda appen etc etc!!!

    Tack på förhand //Jonathan
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Börja här: http://developer.android.com/develop/index.html
    Där hittar du allt steg för steg för att få upp en första app. Du behöver inte kunna något mer än att följa instruktioner.

    Det är jättelätt att bygga en simpel android-app. Följ bara guiden ovan.

    Absolut viktigaste källan till all kunskap inom programmering är google.com, dvs. lär dig söka bra.

    Att lära dig Java måste du förr eller senare för att förstå vad det handlar om och varför man gör på olika sätt och hur det hänger ihop.
     
    alex.t gillar detta.
  3. alex.t

    alex.t Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G4
    Platta:
    Nexus 10
  4. sebad

    sebad Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Extremt sent svar, läser applikationsutveckling på distans och den del av vägen jag tagit som leder till Android är följande: (om du inte vill lägga dig på nivån av MIT-app inventor dvs, där kan du komma igång snabbt)
    1. Java grundsyntax, hur man skriver koden i en fil typ (Här behövs såklart Java developer kit och ett IDE, exempelvis eclipse)
    2. Java objektorienterad synvinkel, enda skillnaden är att kod delas upp i olika filer och för att komma åt koden i andra filer så skapas "objekt" utav dessa som då "ärver" egenskaperna av koden man satt in (funktioner, variabelvärden osv). Detta underlättar förståelse för vad objekt är, vilket är vad som främst kommer användas i steg 3.
    3. Androidutveckling. Generellt sett så är det några koncept som man bör förstå. I XML-filer deklareras generellt sett information, främst tillhörande appens utseende, XML kan i grunden läras genom att se på den autogenererade koden som blir då man ritar en layout.
    I .java-filer skrivs all kod, men för att kunna använda funktioner på android används en rad olika objekt. Exempelvis måste en knapp ges ett ID i XML-koden. Sedan måste ett knappobjekt skapas i java-filen som sedan kopplas till det id som man vill att den koda, via en lyssnare som har funktioner som körs vid användarinteraktion
    (I steg 3 behövs Android SDK, jag använder det samt ett plugin till eclipse)

    Hur man installerar allt ändras lite av och till med tiden. Men JDK->IDE->SDK, finns olika IDE och SDK
    En av mina kurser valde att börja med MIT app-inventor, jag tyckte inte om det personligen men de har förenklat en hel del i vissas ögon.

    JDK = Java Developer Kit (Från javas hemsida)
    IDE = Interactive Development Environment (exempelvis eclipse)
    SDK = Software Development Kit (Android SDK)
     
  5. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
  6. sebad

    sebad Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Bra länkar och tips Ero!
     
  7. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
  8. danne__

    danne__ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER