Hjälp med Reklamation på TV

Diskussion i 'Off Topic' startad av SirLanc, 18 feb 2024.

  1. SirLanc

    SirLanc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2022
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    2
    Ursäkta för ett långt inlägg*

    Hej, jag skulle verkligen behöva lite råd. Sedan början av januari har vi haft problem med en Sony TV köpt från Elgiganten.

    Det hela började när den kom tillbaka från verkstaden på grund av ett mjukvarufel. Efter försök att starta TV:n så startar den inte alls, den bara tänds och släcks.

    En tekniker skickades hem till mig för att lösa problemet en vecka senare. De bytte ut några delar, men utan att testa det åkte de iväg. När jag försökte starta TV:n igen kvarstod samma problem.

    Efter att ha kontaktat Sony-support bad jag om en reklamation för TV:n, men de hänvisade mig till Elgiganten och sa att de skulle ta hand om det.

    Jag vände mig till Elgiganten, där jag fick vänta ytterligare 3 veckor, bara för att till slut bli informerad om att Sony borde hantera reklamation.

    Sony skickade sedan en tekniker till mig 2 veckor senare, och efter ytterligare 2 veckor ringde de för att säga att de inte skulle utfärda en återbetalning förrän de har försökt reparera TV:n.

    Jag känner mig förtvivlad över den här situationen. Jag ville inte att TV:n skulle repareras; jag ville ha den utbytt eftersom det här känns som ett måndagsexemplar.

    Vad tycker forumet? TV:n kostade 48 000 SEK och är bara 9 månader gammal. Jag har varit utan TV i nästan 2 månader nu.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är det en reklamation ska den ALLTID göras mot företaget där du köpte varan, i ditt fall då Elgiganten.
     
    Kristy, Buzz och katho gillar detta.
  3. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 427
    Mottagna gillanden:
    902
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Enligt lag har kunden alltid rätt till reklamation och oftast gör andra företag eller butiker ursäkter.

    Exempelvis för datorer/laptops mm så påstår flesta att dom har rätt till 3 försök av reparation innan dom kan godkänna reklamation. Men går man in på konsumentsverkets hemsida står det att butiken har rätt att erbjuda lösningar men inget om att dom har rätt till 3 försök.

    Så bara att kräva reklamation från Elgiganten och vägrar dom så tar du det upp med ARN så kommer Elgiganten att snabbt backa och godkänna reklamation. Då dom vet att ARN kommer kräva att Elgiganten antingen godkänner reklamation.
     
    mattihp gillar detta.
  4. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

    Så här står det på hallå konsument
    "Normalt sett har företaget två försök på sig att åtgärda samma fel. Men ibland kan du behöva acceptera fler försök."
    Reklamera felaktig vara | Konsumentverket
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 769
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fel på varan som kunden köpt

    Om du varit utan TV i två månader så är problemet inte åtgärdat inom skälig tid, hänvisa till det och säg att du vill häva köpet. Skriv att det är en väsentlig olägenhet för din del att vara utan TV.

    Ange datumet du reklamerade TV:n första gången till Elgiganten och sedan hur länge du fått vänta/varit utan TV. Bifoga alla dokument/korrespondens som också visar detta.

    Tips är att hålla allt kortfattat och konkret. Något i stil med:

    Av ren nyfikenhet, vilken TV-modell gäller det?
     
    Last edited: 18 feb 2024
    Kristy, Buzz, Holabanarne och 2 andra gillar detta.
  6. SirLanc

    SirLanc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2022
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    2
    Vette tusan, känns som att bägge parterna vill skylla på varandra ang reklamationen.

    toppen, mycket bra tips!
    Man har väl lagad den nu och är på väg hem till mig i början av nästa vecka. Men känner att den TV:n har gjort sitt.
    Det är en Sony 65” A80L
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 769
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testade på skoj låta Google Bard skriva en reklamation också, där det tagit lång tid att få varan åtgärdad, kan ju fungera bra som inspiration med:

     
    Kristy, Heleg och Buzz gillar detta.
  8. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Sjukt att han har kolla på paragrafer och allt.
    Till och med att steg två blir ARN...
    Vi är snart utdömda.
     
    Buzz gillar detta.
  9. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 427
    Mottagna gillanden:
    902
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Nu menar jag 3 försök och kollar man i andra lag delen så står det inget om att butiken har rätt till nån försök endast rätt till att erbjuda lösningar.

    Sedan är att nej man behöver inte acceptera flera försök så länge lagen ger rätt till kunden att Reklamera ovaset försök.
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 689
    Mottagna gillanden:
    2 045

    MINA ENHETER

    Som sagt tidigare, konsumentverket skriver uttryckligten "Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet." till företagare. Skulle tro att de har sina jurister med på det.
    Fel på varan som kunden köpt
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 689
    Mottagna gillanden:
    2 045

    MINA ENHETER

    Jag skulle kolla upp paragraferna innan jag skickade iväg något sånt. Är väl fortfarande rätt vanligt att de bara är påhittade?
     
    Kristy och Leo83 gillar detta.
  12. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 912
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    låter jätte konstigt
    det är klart att man testar innan man ens skruvar ihop den igen
     
    Kristy, SirLanc, jnsson och 1 annan gillar detta.
  13. SirLanc

    SirLanc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2022
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    2
    värst av allt, det var på en fredag han var på besök och syskonbarn skulle sova över. Snacka om att vi inte blev så populära den helgen
     
    bernard gillar detta.