Guide: HTC One M7 S-OFF/Root/återgå till 100% original med mera

Diskussion i 'One M7 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av indika, 27 feb 2014.

  1. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    har för mig man behöver root för att skaffa s-off.

    http://download.chainfire.eu/589/SuperSU/UPDATE-SuperSU-v2.16.zip

    zippen från den sidan ger dig root. du installerar genom recovery, går till advanced (har jag för mig) och väljer sideload. sen skriver du adb sideload filnamn.zip i kommandotolken. Efter det är os:et rootat.
     
  2. dfine

    dfine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    I den romen jag har flashat kan jag välja att roota och installera superuser.
     
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  4. dfine

    dfine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har rootat telefonen och körde RumRunners för att få S-OFF vilket självklart inte fungerade som det skulle. Får upp felmeddelande "adb cannot run as root in production builds" i en ruta som poppar upp och försvinner lika snabbt. Den fastnar vid "Pouring" och gör typ 8-10 försök sen ger den upp.

    Vågar man testa något annat sätt att få S-OFF nu eller kommer det krocka med RumRunners?
     
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Firewater kanske lyckas
     
  6. M3Johan

    M3Johan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Den används som webradio numera
    Hittade på nandroiden till slut. Lade upp den på dropbox: M7_UL_TWRP_Nandroid_6.09.401.5.zip
    Nu är den inte från min telefon utan en som jag laddade ner tidigare och jag har inte testat den själv. Men det ska väl bara vara att packa upp den och lägga mappen i din twrp-backup-mapp på telefonen.

    Jag antar att den ska passa till dessa om man kikar i cid_map i systempartitionen.
    HTC__032
    HTC__405
    HTC__203
    HTC__A07
    HTC__Y13
    HTC__304
    HTC__102
    HTC__E11
    HTC__001
    HTC__J15
    HTC__016
     
  7. majmun

    majmun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag håller på att resetta min One till 100% stock. Jag har nyligen fått S-OFF med romrunner.

    Min problem (eller rättare sagt rädsla) är att jag inte vågar ta nästa steg eftersom man måste ha stock CID och original firmware för att fortsätta. Jag har visserligen inte ändrat något så det borde vara stock, men vill inte heller riskera bricka min mobil. Vill någon hjälpa mig vidare?
    Ska jag ändra till SuperCID? Ska lämna in mobilen, kommer HTC då märka att något är ändrat? Vill ha 100% stock som sagt.

    Min CID är H3G_G04, ska detta ändras?

    Förresten ett stort tack till @indika@indika som sammanfattat allt mycket prydligt!
    [​IMG]

    Har inte vågat flasha stock rom heller så jag inte gör mig av med recovery (TWRP 2.6.3.3) ifall det kommer att behövas.
    Guru Reset M7 3.62.401.1 är den rom jag tänkt flasha.
     
    Last edited: 14 nov 2014
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Med den cid:en så sköter 3 en del av din uppdateringsprocess. Är det så telefon är original? det kan bara du svara på! Annars om du har kartongen kvar så kan du kolla på den om det finns ledtrådar. Om man har y13 original har jag för mig att det står Nordic och för 001 ska den vara tom, men är inte säker.

    Mjukvaran .771. kommer också från tre.

    Om tänker följa guiden i FP ska du leta reda på en RUU för din cid och mid först så du kan återställa telefonen med den. Du behöver också ladda ned super user samt något recovery, förslagsvis twrp.
     
  9. majmun

    majmun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja, det är så telefonen är original. CID är orört än så länge.

    Jag följer guiden i första posten, ja. Problemet är att jag inte lyckats hitta RUU för H3G_G04 än. Detta kanske låter dumt, men kan jag inte ändra CID till SuperCID, installera internationell stock RUU firmware, och sedan ändra CID till H3G_G04 igen? och därefter följa stegen som vanligt.

    Custom recovery (TWRP) och root finns redan, och jag har inte kommit till superuser än. (SU används för att ta bort root och görs näst sist, rätta om fel).
     
  10. M3Johan

    M3Johan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Den används som webradio numera
    Ja du borde kunna ändra CID och göra som du tänkte. Jag har gjort den resan. Supercid, HTC__001 eller HTC__y13 passar till gurureset har jag för mig. Men du behöver inte ändra tillbaka till tre's CID sen. De där bloatade CID'arna brukar ju vara ganska sega med uppdateringar. Är telefonen låst till tre?

    Jag har inte ändrat tillbaka till tre's CID utan kör med HTC__Y13 nu. SuperCID har jag inte riktigt förstått vitsen med.
     
    majmun gillar detta.
  11. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det verkar inte finnas någon RUU för 771 och h3g g04 men här är en stock rom -reset.
    http://www.htc1guru.com/dld/guru_reset_m7_2-24-771-3-zip/
    Om du i nästa steg kör denna och ser ifall den vill ta emot uppdateringar så kan det lösa sig den vägen istället. Du ska få ett val att installera rom och radio original så ta det då.

    Om du inte behöver vara låst till tre tycker jag du kan ändra cid till htc y13 eller 001. Då kommer du slippa ligga kvar på 4.3 utan får 4.4 ist samt 5.0 inom tre månader. Men om du ska dra in den på servicee eller liknande är det en chansning.
     
    majmun gillar detta.
  12. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Nej det är bara för utvecklare. Om man har supercid så får man uppdateringar från google på både developer edition och på vanliga gpe.
     
  13. M3Johan

    M3Johan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Den används som webradio numera
  14. majmun

    majmun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag hann aldrig testa igår, och har varit för bakis för att försöka idag. Romen indika länkade är dock nedladdad (tog 2h!), så imorgon borde jag fixa det.

    Telefonen är låst till 3 och ska lämnas in, och jag bryr mig inte om telefonen inte får ta emot uppdateringar. Då ska det väl gå bra att helt sonika ändra CID till H3G__G04 trots att romen inte nödvändigtvis stämmer överens? Gud vad klyddigt detta är, förstår knappt vad jag säger :P

    Uppdaterar när jag kommit nånvart! Tack för vägledningen.
     
  15. majmun

    majmun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Körde reset-zipfilen som jag tidigare laddat ner som en RUU och det gick inget vidare. Det var visst inte ens en RUU. Har istället ändrat min CID till HTC__001, och håller på att ladda ner
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Ska köra denna exefil (och skippa zip-fil), och på så sätt få stock rom, stock recovery och stock radio. När det är gjort så ändrar jag CID till H3G__G04 igen, och sen är det bara de sista stegen (ta bort tampered, s-off etc). Måste jag låsa bootloader innan jag kör RUU.exe? Något jag glömt?

    Då kommer jag vara helt stock, men inte ha 3s ROM på mobilen. Är detta korrekt?
     
    Last edited: 17 nov 2014
  16. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    .401. mjukvaran fungerar till en mängd olika cid. På sidan där du började tanka den fanns det antagligen en lista.

    Följ guiden noga. Innan du drar in original recovery behöver du roota luren så du kan ta bort tampered och relocked. Så du rootar, drar in originalrecovery. kör rootkommandona i terminalen för att återställa originalskicket. tar bort root och avslutar med att sätta s-on.
     
  17. majmun

    majmun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nuså!! Är S-ON, unrootad, *tampered* är borta, är locked, och kör ROMen indika länkade i #91

    Har fått OTA uppdateringen men ignorerar. Usch vad fult Sense5/4.2.2 är när man går tillbaka!

    Enormt tack för stödet. Jag har följt cirka 1000 guider på nätet, men tycker indikas post är den överlägset minst klottrade.

    En sak jag stötte på; när jag skulle låsa bootloadern (steg 8) så fick jag denied. Märkte senare av en slump att jag behövde öppna telefonen och godkänna via SuperSU. Först då gick det.

    Edit: Märkte precis att kameran inte startar!! Orkar inte mer!! inställningar/appar-> kameraappen finns inte ens!! Har den inte installerats öht?! Vad göra? Vill bara bli av med skiten
     
    Last edited: 18 nov 2014
  18. majmun

    majmun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Okej, är tillbaks i det, kör om alla steg. När jag kör steg 2, installerar ny firmware så får jag felmeddelandet "FAILED <remote: 41 model id check fail"

    Ska alltså ändra MID så den matchar.

    Kör denna RUU.zip Följer denna länk för att ändra MID Jag har ändrat modelID till PN0711000 och cidnum till htc__001 så att de matchar RUU:n, men vet inte vad jag ska skriva in på mainver. Någon mer kunnig som vet? Detta är i textfilen inuti .zip-filen jag pratar om.

    Eller ska jag kör denna guiden för att ändra mid istället? Vad menar de med "without eng bootloader"? Den verkar ju enklare. Läser många brick-risker så har inte vågat testa mig fram.
     
  19. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det är aldrig en bra idé att ändra mid. Nu är jag på jobbet men ikväll kan jag ta och läsa igenom dina inlägg ordentligt. Det såg för rörigt ut för att reda ut samtidigt som jag arbetar.
     
  20. majmun

    majmun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack för att du tar din tid, ingen brådska.

    Problem i TLDR: får "FAILED <remote: 41 model id check fail" när jag installerar ny firmware.