Fråga: hur ansluter jag i linux?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av neddie, 5 maj 2012.

  1. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Fungerar väldigt dåligt i CentOS 6.2 ska ni veta :).

    För att kunna köra mtpfs så krävs libmtb 1.1.0 minst, och i CentOS finns bara 1.0.1 i repositorie.
    Förskte mig på att köra rpm -Uvh på fedoras RPM-paket men, utan goda resultat... känner mig lite för noobig för att gå vidare ^^
     
  2. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Jag kör med adb. Det blir helt ok hastighet i usb kabeln.

    device commands:
    adb push <local> <remote> - copy file/dir to device
    adb pull <remote> [<local>] - copy file/dir from device
    adb sync [ <directory> ] - copy host->device only if changed
     
  3. Dagon^

    Dagon^ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det funkar ootb i Ubuntu 12.04. Härligt :)
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    skumt att det inte gör det för mig... fick bli airdroid ist som faktiskt fungerade sjukt mycket bättre i 4.0.4 än 4.0.2 överföringshastigheten på wifi ökade med det dubbla...
     
  5. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Lite allmänna tips om överföring mellan telefonen och datorn.

    Det finns en app, File Expert, som åtminstone var gratis förr. Med denna kan man överföra filer trådlöst både upp och ner. Man hanterar det som om man överför data mellan olika maskiner/SD-kort.

    Hör ni till eliten som kör Linux är det mycket enkelt att installera en redig server, Apache2 heter den numera. Används för överföring från dator till telefon. Det är få filer man för över åt andra hållet som är så stora att man inte kan skicka dom som bilaga till ett mail. Framförallt om ni vill kunna hämta filer från er dator när ni är utanför ert eget hemmanätverk så bör ni av säkerhetsskäl använda Apache och inte typ File Expert. Installera Apache i enklast tänkbara utförande, ingen sqlserver etc, så blir det enklare.

    Apache som sådan är mycket säker, används av stora företag. Inställningarna görs i en konfigurationsfil och här får man hålla tungan rätt i mun. Gör man fel här kan man lämna sin dator vidöppen för alla som hittar den. Snubblade för flera år sedan på en som strulat till det för sig. Hela hans dator var vidöppen utåt Internet. Han var även medlem i en klubb där man delade information med varandra i form av ”filer”. Jag lade ett meddelande på hans skrivbord att hans dator var vidöppen och vad han borde göra åt det. Han lärde sig mycket snabbt!

    Lite tips för att göra Apache säker:

    Den normala, default, porten för en server är 80. Använd något annat, som 37562. Kör med detta system, öppen genom routern ständigt. Kan se alla försök till anslutning i Apaches log och bara genom denna enkla åtgärd tror jag inte jag fått ett enda anrop på flera år. Man ansluter då genom att skriva min IP-adress:37562, som 93.124.21.18:37562. Om nu någon händelsevis skulle hitta den port jag använder och de ansluter så får de följande på skärmen:

    If you don't know what to do now you have come to the wrong site.

    Om man däremot vet namnet på mappen där jag lagt filerna så ger man adressen 93.124.21.18:37562/Mappen Laban/ och ser då ser man de filer jag vill ge ut.
     
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    en LAMP-install är mer eller mindre bland det första man lär sig när man börjar mecka med linux det är välinte direkt "proffs-relaterat" ;) just saying...ska man ändå köra på detta sättet kan man mer eller mindre köra på airdroid ist som man kör över ssl.. good enough och ger samma slutresultat mer eller mindre iaf ;)

    alltid bra med mer tips dock såklart ;)
     
  7. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    FYI: mtpfs fungerade utan några större problem för mig i Ubuntu 11.10