Guide: Hur du får root på din HTC Sensation & uppdaterar HBOOT. Guide för Windows

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av gualm, 24 dec 2011.

  1. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Detta är läget:

    Jag försökte flasha [ROM][JAN.22]InsertCoin 4.4.1 Ice Cream Sandwich 4.0.3 | Fast | Stable | EPIC, det gick naturligtvis inte att boota upp eftersom firmwaret var fel, detta kom jag på direkt efter, det är straffet man får för man inte läser igenom texten två ggr....

    Jag fick då lite halvpanik och gjorde ännu ett misstag (hade en grym söndag igår..), jag drog ner 3.24 från mike1986's tråd, pga min lilla panik dubbelkollade jag inte mitt CID och det gick inte att uppdatera, felmeddelandet blev att "CID incorrect". När telefonen nu bootar upp kommer den bara till HTC-screenen innan den bootar om.

    Panik igen, körde superwipe, factory reset och flashade istället [ROM] Android Revolution HD™ 6.1.1 | ICS | High Quality & Performance | HTC Sense 3.6, fast "Android 2.3.5 (Gingerbread) + Sense UI 3.5"-versionen.

    Samma sak igen, bootar bara om så fort HTC-screenen kommer upp.

    Jag tog bort "p58img" direkt när det stod CID incorrect. HBOOT-version och radio är:

    Pyramid PVT S-OFF RL
    HBOOT-1.27.1100
    Radio-10.14.9035.01_M

    I mike1986's tråd borta på xda står det att man kan lägga in sitt CID i txt-filen i p58img, men jag vet inte om jag vågar mig på detta.. jag förvärrar ogärna situationen ännu en gång. :P Jag får nog vänta tills den officiella ICS och FW kommer ut, det borde väl komma snart.

    Rent logiskt borde ju ROMen jag har inne nu fungera, förutsatt att FW inte har ändrats, men eftersom mitt CID inte låg med borde den ju ha avbrutit uppdateringsförsöket och det gamla vara intakt, eller? Jag läste även att även om du har det nya FW så fungerar gamla ROMmar (GB). Därför är jag lite orolig att det blivit något ordentligt fel jag inte kan åtgärda, hänger ni med i min tankebana? :)

    Stort tack för er energi och tid till att lösa mitt problem, det uppskattas!

    [EDIT]
    bah.. nu när jag sitter och läser inserCoin-tåden och ser den galna batteritiden blir jag sjukt sugen på att uppdatera FW och lägga in den nya ROMen iaf... förbannade nyfikenhet.. :) Är det någon dålig idé att köra på igen? dvs ändra CID i FW txt-filen och testa, eller finns det något annat sätt att uppdatera FW? Och sedan lägga in senaste InsertCoin ? Vad hade ni gjort? :) Kan jag bricka den om det blir nåt fel?

    Vulfgar, du skrev här att jag kunde göra detta vid super-CID, du får gärna beskriva detta närmare då det kanske är ett bra alternativ. :)
     
    Last edited: 23 jan 2012
  2. itemudjin

    itemudjin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    418
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    finns det nån guide nånstans för hur man rootar en xe med mac..... jag hittar ingenting, please hjälp mig
     
  3. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    @trx182:

    Det står i första inlägget i den här tråden hur du fixar superCID. ;) Jag föreslår att du läser igenom hela det inlägget.
    Du måste då ha sdk installerat på datorn, här står hur du gör i windows (också från första inlägget).
    Om du använder linux så gör man lite annorlunda för att installera sdk, återkom i så fall om du behöver hjälp. Tyvärr har jag ingen aning om hur man gör på mac
     
  4. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    570
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    3. 12 firmwaren

    Sent from my Sensation using Tapatalk
     
  5. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    570
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Hamnar du i en loop efter att ha flashat firmware och du är säker att det är romen som stular kan du rycka batteriet i HTC-skärmloopen och plocka ur minneskortet. Starta upp med volym ner och välj recovery. Väl i recovery kommer du få felmeddelande. Pilla i minneskortet och recover kommer gå att använda i SAFE MODE. Flasha om romen och starta upp. Gjorde själv detta idag när jag saknade tillgång till dator :cool:

    Sent from my Sensation using Tapatalk
     
  6. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Kom på sen vad CID va, tyvärr valde jag att inte göra det när jag rootade telefonen, något jag ångrar bittert nu... :)

    Problemet är att när jag startar i bootloader och har telefonen till laptopen med USBn står det inte fastboot-usb .. så jag vet inte riktigt hur jag skak fortsätta.

    Men kollar du min HBOOT så är den ju uppdaterad, det borde ju funka då eller? :) Flashade senaste insertCoin och nu kom jag lite längre men nu hakade det upp sig igen, jag ska testa detta med sd-kortet som kom med telefonen. Nu får dan f-n bära eller brista. ;)
     
  7. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    570
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Har du drivrutinerna rätt installerade. Har du det känner datorn av din mobil när du kopplar den i fastboot och sätter igång den lilla processen som alltid startar när man kopplar en ny enhet till datorn. Om du lyckas länka mobilen till datorn kan du skriva superCID i fastboot trots senaste firmware.
    Gör om, gör rätt! :P

    Sent from my Sensation using Tapatalk
     
  8. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag ska inte ens tala om varför det inte gick ... ;) tack för ert tålamod.

    Jag har nu 3.24 FW, det funkar och går bra. Radion är uppdaterad med. Hade LeedRoid inne och det funkar ju inte med nya FW. Laddar ner senaste insertCoin nu och ska flasha det. Jag återkommer hur det går.

    All huvudvärk hade inte uppkommit om jag bara lugnt och metodiskt hade läst igenom allt innan jag började, så går det när man vill impulsflasha och dona med saker man måste läsa igenom några gånger först.. läxa lärd. :)

    Tack igen.
     
  9. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    570
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Gör det så ingen annan begår ditt misstag!
     
  10. itemudjin

    itemudjin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    418
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Om man låser upp bootloadern via HTC´s hemsida vilka steg kan man då hoppa över i manualen ovan?
     
  11. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    570
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Fram till custom recovery?
     
  12. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Senaste insert Coin ICS rullar på riktigt fint.

    Hade jag som sagt bara läst igenom en andra gång så hade jag aldrig behövt skriva långa poster här.

    Det enda jag behövde göra va att greja super-CID, sedan flashade jag ROMen jag ville ha och voila. :)

    När jag försökte uppdatera FW utan super-CID måste någon uppdateringsprocess påbörjats, eftersom varken gamla eller nya ROMs fungerade. De gamla för att de inte är kompitabla med den nya FW (3.24), och de nya för FW inte var korrekt uppdaterad. Detta är vad jag tror iaf.

    FW blev iaf korrekt uppdaterad efter att jag hade super-CID. Nya ROMen med ICS rullade igång utan problem och jag har en telefon som fungerar igen.

    Tack för hjälpen alla. ;)
     
  13. itemudjin

    itemudjin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    418
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Då borde det innebära att man kan göra resten av stegen även med MAC eftersom det mesta görs ifrån telefonen och man behöver inga speciella program?
     
  14. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    570
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Det finns Android SDK till Mac. Borde det inte gå att köra guiden då?
     
  15. itemudjin

    itemudjin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    418
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Fast det där programmet man ska ladda hem revelution finns bara för linux och win. Som jag fattat det.

    Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk
     
  16. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Japp... och det vimlar ju av Windowsburkar därute, mycket snabbt gjort.
     
  17. bosseh

    bosseh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag körde upplåsningen av bootloadern via Linux och resten via Mac då jag inte fick grejorna att funka på Linuxen. Om jag inte minns fel så behöver man bara adb- och fastboot-kommandona för att följa guiden.Rootade f.ö. Galaxy Nexus med samma verktyg genom att följa en Windowsguide skriven av jedi här på forumet.:)
     
  18. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    570
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Sålt min Sensation, ni hittar mig på Xperia Mini Pro delen av forumet. Ingen support på denna tråden från min sida f o m idag.
     
  19. olymak

    olymak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2011
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej! Kan man göra s-off från bootloadet eller fastboot? Min mobil startar inte, kan bara öppna recovery och bootloader! Hjälp
     
  20. Droid119

    Droid119 Guest

    Tror det, men varför få s-off när telefonen inte startar?