Hur få en tydlig varning när VPN-tunnel stängs av?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 20 feb 2024.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag använder Wireguard som VPN-tunnel, både på dator (Chromebook) och telefon (Pixel). Jag har slagit på en inställning så det dyker upp en notis när VPN-tunneln stängs av - "Disconnected from always-on VPN" dyker upp i notisfältet då. Tyvärr har operativsystemet någon särskild begränsning för denna notis, den är inställd som "Silent" och övriga val är gråmarkerade, dvs det går inte att ändra och den ger därför inget ljud och det går inte att få så den "poppar" fram längst upp på skärmen.

    Det händer någon enstaka gång att VPN kan stänga av sig självt, kanske beror på bristande processorkraft (om jag gör något särskilt tungt) eller att Google Play installerat en uppdatering, vet ej varför. Är nån enstaka gång i månaden kanske, max. Då kan det ta en stund innan man ser denna notis (eller innan man märker att övriga symboler för aktiv VPN-tunnel försvunnit, typ från statusfältet).
    Finns det något sätt att få en mer tydlig varning, gärna något som plingar? Skulle en tredjepartsapp behövas, eller någon inbyggd systemfunktion? Inte superviktigt, men tänkte kolla med er om ni kommer på något ;-)

    En möjlighet är ju att aktivera inställningen som innebär att datatrafik inte tillåts när VPN är avstängd, dvs den blockerar anslutningen då. Men det händer ganska ofta att jag medvetet stänger av VPN kortare stunder, till exempel för att casta till Chromecast. Om anslutningen då är blockerad per automatik så vore det skitjobbigt, så den inställningen gör mer skada än nytta i mitt fall.

    Några tankar?
     
  2. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    705
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Googla
    Kill Switch (ingen vpn inget nät)
    Splitt tunneling (excludera ip adresser/app som din chromecast)
    Jag skulle tippa att det är överbelastningar/strul som kopplar ner dig.