Hur ska jag hantera foton utan SD-kort?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Biffy, 4 feb 2024.

  1. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej alla! Jag har kört Android i många år och har alltid haft ett SD-kort i telefonen. Jag har sedan ställt in att alla kort ska sparas på minneskortet och sedan har jag sorterat korten snyggt och prydligt i mappar så att det blir enkelt att hitta. Jag gillar verkligen att hantera mina kort så och det känns bra att veta att korten inte komprimeras som de gör i Google foto om man inte köper till en jäkla massa utrymme. Jag har såklart kört synk till Google Foto också men mer som backup.

    Men eftersom färre och färre telefoner har stöd för SD-kort så står jag inför ett dilemma. Jag kan tänka mig att gå ifrån SD-kort och istället använda Google Foto men där ligger alla kort efter datum och det kommer i princip att bli omöjligt att hitta kort på barnen. Google Foto har alla mina bilder sen 2011.

    Har ni några tips och tricks för hur man kan lösa detta?
     
  2. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Google Photos har ju så man kan söka på en specifik person. Kanske kan det hjälpa dig
     
    jnsson gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Varför skulle det bli omöjligt? Google har "Människor och husdjur" så kan du klicka på en person så ser du alla bilder som Google har kunnat identifiera personen i.
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Google Foto känner igen ansikten men det kräver lite arbete men inte så värst mycket jämfört med vad du tror @Biffy@Biffy. När det väl är gjort kan du söka på namnen och snabbt få fram alla foton med den personen i, det finns knappast något bättre system för att organisera foton.
     
    fryguy och jnsson gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, för mig har det inte tagit många minuter att namnge alla personer som jag vill ha namngiven i Google Photos
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Jo, @Biffy@Biffy nämnde foton på barnen, det tar definitivt inte lång tid att hitta några av de fotona och markera de personerna och skriva in namnen, sen sköter Google Foto 99% av alla de bilderna med rätt namn, den funktionen är guld värd!
     
  7. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för era svar! Det är alltså "Gruppera liknande ansikten" ni tipsar om. Jag har aktiverat det nu och från vad jag kan läsa mig till så kan det ta upp till ett par veckor innan det blir färdigt.

    Följdfråga på det då. Google kan väl knappast förstå att ett barn som är tre månader gammalt till att barnet är 10 år är samma person? Får man då döpa tex bebisbilderna till "Namn bebis" eller dylikt och leva med det?
     
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Men kan väl fortfarande gruppera bilder in i Album om man skulle vilja göra en mer traditionell sortering?

    Själv har jag aldrig riktigt tagit steget in till Photos utan laddar fortfarande upp mina bilder till Google Drive i mappar.
     
    Kristy gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo då. Det är lite skrämmande hur bra Google är på det. Hos mig kände Google Photo av samma person när den var 3 eller 4 år som när den var 10 år äldre.
    Och skulle det vara så att den skapar ett nytt ansikte så när du skriver in namnet får du val på personer du redan döpt på och då kan du välja ett namn du redan har och då slår Google Photos ihop båda ansiktena så lär den sig att båda är samma person så du kommer inte behöva ha flera ansikten av samma person
     
  10. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det låter ju lite smått fantastiskt. Så när detta är klart kommer Google visa mig många ansikten som jag manuellt får döpa till ett namn? När bebisbilder kommer fram och så säger jag till google att det är ett utav barnen och då grupperar den så sen?

    Får man fram en meny i Photos som heter "People" eller dylikt där man sköter om detta och tar man kort på nya personer så dyker det upp för mig att namnge där?
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, finns under denna meny om man går via dator Google Photos så finns "Människor och husdjur" högst upp. Bara att klicka på ett ansikte och sedan högt upp till vänster kan du ange namn. Fick för övrigt upp att den tycker att ett annat ansikte är likt mitt ansikte nu när jag gick in och då ser notisen ut så här
    upload_2024-2-5_11-36-44.png
    Högst upp till höger fanns denna.
    Du kan antingen gå till dit jag beskrev ovan, eller gå till en bild och trycka på upload_2024-2-5_11-38-45.png så att du får fram informationen, då kan du se om Fotos upptäckt ansikten/personer i bilden och där namnge personen (tror jag) eller välja en person som du redan har namngett om Google inte kunnat känna av vems ansikte det är. Kan den känna av det, så kommer den automatiskt sätta den personens namn där
     
    Kristy gillar detta.
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Antingen kommer Google redan automatiskt känna av att det är någon som du redan namngivit, eller så kommer den komma som ett eget ansikte. Blir det som ett eget ansikte så namnge det ansiktet samma som det andra så kommer du kunna slå ihop ansikten.
     
    Kristy gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    På varje bild tas det vissa mått och jämförs med andra bilder, det som är så fanatiskt är att förhållanden mellan de olika måtten behålls i ett ansikte under i stort sett hela livet så därför fungerar det att identifiera ansikten på bilder med väldigt många års mellanrum.
     
    Kristy gillar detta.
  14. Mats_B

    Mats_B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2014
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone A1778 (7) mattsvart
    Info:
    originalskärm , vackert slitage
    Telefon 3:
    Sony Xperia X
    Kan man ha samma bild i flera album ?
    -räknas den som 2 bilder vad gäller utrymmet, i så fall ?
    har märkt att bilderna ligger kvar osorterat fast de också ligger i ett album ?
     
  15. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för era svar. Jag inväntar att detta blir färdigt och hör av mig vid frågetecken.

    Angående inställningen att man kan lagra hur många bilder som helst men att de blir komprimerade. Har ni märkt att bilderna då ser sämre ut? Om jag skulle behöva köpa utrymmet för orignalstorlek skulle det bli ganska dyrt så det vore konstigt om det inte vore någon försämring tänker jag?
     
  16. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    Du kan aktivera lagring i orginalformat utan att köpa mer plats förutsatt att bilderna ryms i google photos/drive/mail i orginalstorlek. (photos/drive/mail delar utrymme)

    All komprimering innebär en viss försämring.
     
    Kristy gillar detta.
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Det handlar inte om album, det handlar om taggar, en bild kan ha flera taggar och syns då under varje enskild tagg, ex. på alla bilder där du är med kan du satt taggen Mats, på alla bilder där Anna är med sätter du taggen Anna osv, när du då söker eget taggen Mats så kan även bilder med Anna dyka upp men bilderna behöver inte dubbleras för det.

    Notera, det räcker med att några av bilderna på era ansikten är taggade med Mats respektive Anna för att Google Foto ska kunna känna igen era ansikten på de flesta av bilderna. Ibland blir det fel men det är enkelt att rätta som det skrivits ovan.
     
    Kristy gillar detta.
  18. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Japp, och även om jag prenumererar på mer utrymme så finns det inte en chans att kort från 2010 tills idag skulle rymmas. Frågan är hur mycket sämre det blir. Syns det på en mobilskärm och dataskärm, eller blir det först om man förstorar upp, och i så fall hur mycket?
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kom ihåg att oavsett kvalité så drar bilderna på ditt Google kontos utrymme om du inte laddar upp bilderna från en Pixel 1-5 telefon.
     
    Kristy gillar detta.
  20. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Spontant tror jag inte du märker jättestort skillnad om du bara ska kolla lite på telefon, ha som bakgrund på dator och skicka till lite vänner bekanta.
    Det är mest som du säger om det ska förstoras upp eller man arbetar mer professionellt med redigering och dylikt.