Intressekoll: Guide ang. rootning, firmwares och diverese information för Xperia Enheter

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av SuperRikard, 27 apr 2015.

?

Anser du att det finns ett behov till det som efterfrågas i denna tråden?

  1. Det är absolute något jag saknar!

    100,0%
  2. Det finns redan tillräckligt med information att tillgå

    0 röst(er)
    0,0%
  3. Eh ¯\_(ツ)_/¯ Do what you want, cause a pirate is free!

    0 röst(er)
    0,0%
  1. SuperRikard

    SuperRikard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 Compact (D5503)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy SII (GT-19100)
    ROM:
    CyanogenMod
    Info:
    Ligger och skräpar med nytt batteri
    Platta:
    Sony Xperia Z2 Tablet (SGP511)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Hej allesammans!

    Efter att ha smugit runt här många år tog jag äntligen tag i saken och registrerade mig på sidan så jag kan vara delaktig :)

    Jag efterlyser en intressekoll av behovet på en samlad "Guide" för (nyare) Xperia enheter gällande rootning, custom recovery, flasha firmwares, göra diverse backups och så vidare för telefoner och tablets med låst bootloader, stock firmware och de som använder Windows på sina datorer. Det vill säga, inte bryta garantin och att använda Sonys officiella firmwares. Har man en upplåst bootloader kommer dock informationen fortfarande vara tillämplig. Men det är inget jag kommer ta upp eller gå igenom eftersom det inte kommer beröras av mig, mer än att kanske snabbt förklara vad det innebär.

    Visst finns det otalig information om ämnena att finna på Internet och The Google. Men när jag själv satt med en ny Xperia enhet för något år sedan var det lite svårt att se träden då skogen var i vägen. En del information var svårfunnen, annan väldigt bristfällig och lämnade fler frågor än svar och mycket information som var väldigt inaktuell, samt att det fanns väldigt lite information att finna på svenska för de som kanske inte är så kunniga i det engelska språket.

    Senare tillkom även en Xperia Z2 Tablet till min samling som tvingade mig att plugga vidare. Tacksamt nog kom jag rätt fort fram till att det inte skiljer sig fruktansvärt mycket mellan olika Xperia enheter när det kommer till allt modifiera dem på ett eller annat sätt. Samma program, resurser och information kan mer eller mindre appliceras mellan de olika enheterna.

    När jag väl själv var insatt i det hela blev jag bara mer och mer påmind av att det saknades en plats jag enkelt kunde hänvisa till för t.ex. vänner som ville mixtra med sin enhet. Det blev väldigt många länkar med innehåll på diverse språk och tekniska termer och slutar nästan alltid med att jag mer eller mindre får göra jobbet åt dem ändå.

    Då det ligger rätt mycket jobb och tid bakom en sådan tilltänkt "Guide" vill jag först och främst ta reda på om det finns ett intresse och ett behov av det. Självfallet kommer det även bli att jag länkar runt en massa, men tanken är att försöka förklara saker så smidigt som möjligt och hänvisningar till sådant som kräver det t.ex. trådar och inlägg på XDA-Developers om det så är för att komma åt en resurs eller kreditera någon. Jag förväntar mig även viss support från kunniga i saker som jag själv inte är insatt i då guiden kommer skrivas utifrån min nuvarande kunskap, erfarenhet och enheter jag äger :)

    Jag är mest intresserad att höra från de som eventuellt har nytta av en sådan här guide.

    TL;DR
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
  2. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Det här är en absolut djungel för mig, jag ser inte ens skogen då jag har ultrasvårt att ens se var jag ska sätta fötterna framför mig för att inte sjunka ner i kvicksand.

    En guickguide till hur man rootar en Sony Ultra med Lollipop är vad jag mest är ute efter nu. Har inte tiden eller intresset att sitta och pilla för mycket då pappaledigheten med två små barn tar 97% av tiden.

     
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    En guide är absolut bra. I Ultrafallet finns det en utmärkt guide för LP-root på låst bootloader här:

    http://forum.xda-developers.com/xpe...uide-rooting-xperia-z-ultra-lollipop-t3112214

    Själv nedgraderade jag dock partners Ultra från LP (den levererades med det) till 4.4.4, körde Easy Root Tool, låste upp bootloadern och flashade om.

    Guiden ovan med KingRoot är ny men förefaller enkel och rättfram.

    När det gäller att skriva generella guider är mitt tips att även ta upp upplåsning av bootloader eftersom det är då det roliga egentligen börjar - d.v.s möjligheten att köra helt andra ROMar och custom kernels.
     
    tomishu gillar detta.