Fråga: Kamera inställningar?

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av joachi, 27 okt 2017.

  1. joachi

    joachi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    vad använder ni för kamera inställningar för att optimera kameran? har märkt att vissa upplösningar gör att bilderna inte är kompatibla med andra program.. vissa inställningar gör kameran slö att starta osv.. vilka inställningar kör ni? och varför? både på fotokameran och video
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag fotograferar alltid i maxupplösning; dvs 4:3, 12MP. Det fungerar överallt och vill jag beskära en bild i efterhand är det enkelt gjort. 4:3 utnyttjar hela kamerasensorn, så du får med så mycket information som möjligt. Fotograferar du i 16:9 eller 18,5:9 beskärs bara bilden.

    "Spärnings-AF" har jag i regel alltid avstängt då det endast är användbart när du fotograferar något i rörelse som telefonen klarar av att identifiera, men den funktionen finner jag rätt meningslös för "vardagsfotografering".

    HDR kör jag i regel alltid aktiverat och i auto-läget.

    För video har jag aktiverat bildstabilering och föredrar att filma i 1080p/FHD då bilderna blir mjukare/stabiliseringen fungerar bättre, plus att du kan filma i HDR vid 1080p. Filmar du i UHD blir stabileringen sämre eftersom EIS/elektronisk bildstabilering inte fungerar längre, och dessutom kan du inte filma i HDR, vilket ger ett sämre dynamiskt omfång/väldigt skarpa kontraster om exempelvis solen är framme.


    That's about it :)
     
    Kristy gillar detta.
  3. joachi

    joachi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Det enda jag stör mig på i videon är att det känns som kameran zoomar in så mycket när man filmar i FHD... Så ska man filma något nära så blir det så väldigt nära..
     
  4. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag har ungefär samma inställningar som Bernard. :) Dessutom har jag alltid rutnät aktiverat eftersom det hjälper till att få bilden rakt.
    Sedan brukar jag faktiskt spara en RAW-kopia av de bilder jag tar i pro-läge eftersom jag inte riktigt trivs med Samsungs mjukvarubehandling av bilderna, men det tar mycket plats så antingen tar jag bort dem sedan eller sparar över dem någon annanstans. Det är inte så ofta jag använder dem, det är mest en säkerhetsåtgärd i fall jag får något riktigt bra kort som jag vill efterbehandla själv, och det vet man ju inte förrän efteråt. Fast det är ingenting jag kan rekommendera generellt, det är bara för att jag är kinkig. :)
     
    bernard gillar detta.