Problem: Kan inte ändra Onedrive (!) konto

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Trucker, 12 dec 2023.

  1. Trucker

    Trucker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Bakgrund:

    • Köpte en ny Samsung galaxy tidigt i år.
    • Använde ett eget, befintligt Onedrive konto som existerade före inköpet.
    • Kunde utan problem använda Onedrive-konton från 2022 nu till min nya telefon 2023


    *Tveksam uppgift utan belägg är en reflektion ur minnet:

    Det kan vara så att min nyinköpta telefon, körde med någon kampanj att få extra lagring.
    Detta är något jag stött på tidigare. Typ "30GB i ett halvår om du gör x och y"
    Samsung installerar ju Onedrive (bland annat)
    I fabriks-imagen och försöker promota och knyta kunder till microsoft.
    Det verkar som denna app + inställningarna för detta är mer hårdkodat och inte liknar en vanlig manuell installation.




    Problem:
    Jag kan inte ändra, ta bort eller lägga till ett onedrive konto nu.
    Det verkar som man hamnar i en loop.
    Framförallt är det "samsung galleri" som på något sätt i bakgrunden låser profilen/kontot/till enheten.



    Vad jag har försökt och inställningar:


    Android/Settings/Accounts

    Hantera konton:

    Här listas ca tio konton jag har lagt in och alla har ju en egen "typ" med logotype.
    Det är epost, Google, Microsoft 365, Samsung account med flera.
    1 av varje. Det finns inte "fler" av liknande sort.


    Här finns Settings/Accounts/Onedrive ///
    klickar man här så finns det bara två val i gränssnittet.
    Synka eller ta bort kontot.


    1. Tar bort kontot = fungerar inte.
    Den rensas i några sekunder, sen hoppar det tillbaka i listan automatiskt!

    2. Synka =

    3. Lägga till nytt konto = går inte.
    Enheten ser givetvis att slot är upptagen, så den tvingar istället in på att lägga
    till en sharepoint eller enterprise. Vilket det inte är.


    Alla olika appar hänvisade till varandra, hur man än gjorde.
    Onedrive - hänvisar till samsung gallery
    Gallery - hänvisade till något annat
    Mina filer -

    Jag har gått igenom massor av inställningar, så att inga säkerhetskopior görs.
    Att galleri inte synkar med onedrive.
    Att onedrive är utloggat.

    Men samma utfall, det går inte göra ett skvatt!




    Mål:

    Jag vill helt enkelt ta bort nuvarande Onedrivekonto apa123@
    Då det är ett gammalt som jag vill avveckla

    Och ändra till mitt nya konto apa345@ där jag har 1TB lagring i prisplanen.
    Men telefonen hindrar mig ju aktivt att göra detta val!
    Ska man behöva avinstallera apparna?
     
  2. Trucker

    Trucker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Update:
    Löst


    Man behövde gå in på "länkade konton"
    där alltså samsung är länkat till microsoft för "exklusiva funktioner"




    Jisses.:teeth:
    Jag lade till mitt nya apa345@ konto i Files.
    Sen går man in på Android/Settings/Accounts
    Där visas mitt nya konto i preview...

    Men om jag klickar, 1 steg till så står det ändå
    "Hej, apa123@" inne i appen dvs!

    Här fick jag alltså rensa externa konton.
    Logga ut i apparna.
    Starta om enheten.
    Sen lägga till det nya kontot.