Kan inte skicka MMS (Xperia Play)

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Faust, 29 apr 2011.

  1. Faust

    Faust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hello hi~

    Gick precis över från HTC till Sony Ericsson tack vare deras fantastiska Play. Men för att göra en lång historia kort, det går helt enkelt inte att MMSa. När jag försöker skicka ett MMS så står det först "Skickar" och sedan "I kö för att skicka" och där fastnar den. Fakta:

    1. Jag har Halebop som operatör.
    2. Jag har testat originalinställningarna som låg på mobilen, som var gamla Telia inställningar.
    3. Jag har testat Halebops inställningar, både inlagda manuellt från deras hemsida och införskaffade från Sony Ericssons funktion för det.
    4. Jag har testat Telias nya inställningar, både manuellt och genom Sony Ericssons funktion.
    5. Jag har testat både Halebops och Telias inställningar i olika variationer, med växling av portarna (8080 och 9201) samt fyllt i fält som man inte ska fylla i egentligen, t.ex. MMS-fälten på APN:n för surf.
    6. Jag har googlat och testat lite random stuff folk skrivit om, inklusive att sätta på PAP autentisering.
    7. Jag har testat en annan applikation för meddelanden än SEs egna.
    8. Uppdaterat till senaste versionen av Play.
    9. Det fungerar att surfa.

    Ingenting fungerar. Jag vill bara ha det fixat så jag kan njuta av att spela på telefonen och inte känna behovet av att fixa eländet hela tiden. :(
     
    Last edited: 29 apr 2011
  2. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Har du provat att skicka ett SMS med texten START till 4433? Det ska vara ett sätt att automatiskt hämta inställningarna till din mobiltelefon. Vet dock inte om det gäller den senaste generationens smarttelefoner. Det känns som att det bara var något man gjorde när uråldriga Ericsson T68 fortfarande var marknadens bästa mobiltelefon. I annat fall är det dessa MMS-inställningar som verkar gälla enligt Halebops hemsida:

    Du har väl inte glömt något så fundamentalt som att starta om mobiltelefonen efter att ha ändrat i APN-ställningarna?
     
  3. Faust

    Faust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Yesbox, och det går inte. Det går inte heller att säga till dem att skicka inställningar via hemsidan, telefonen står inte listad.

    Har som sagt testat manuellt, och det är även de inställningar man får av Sony Ericsson. Har naturligtvis gjort omstarter (tusen gånger känns det som nu, urk).
     
  4. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Det är inte så att du har flera APN och valt ett icke-giltigt som aktivt då?

    En sista utväg är att göra en fabriksåterställning och låta mobiltelefonen själv sköta konfigureringen av APN-inställningarna. Det är något som bara ska fungera utan användarens inblandning.
     
  5. Faust

    Faust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej, det har jag icke.

    Om du läser igenom vad jag skrivit så har jag gjort otaliga fabriksåterställningar redan. Det ligger gamla inställningar från Telia från fabrik, och de fungerar inte. Halebops simkort uppdaterar dem inte. Men jag har redan ställt in allting 100% korrekt, det är inget fel på inställningarna. Om inte både Halebop och Sony Ericsson ger ut fel inställningar.
     
  6. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag hade oxå problem med mms ett tag. Det berodde på widgwtsoid. Den gjorde så jag va tvungen att aktivera datatrafik för att kunna skicka mms, men när jag avinstallerade det så funka det som vanligt igen. Testa aktivera datatrafik o se om det går att skicka då.
     
  7. Faust

    Faust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Datatrafik är naturligtvis aktiverat, men ska kika om jag har den tjänsten på mobilen.

    Troligtvis ligger dock problemet hos Telia/Halebop. Jag flyttade mitt nummer från Telia till Halebop. Har testat att försöka MMSa på min gamla HTC Hero med, som alltid fungerat, och det gick inte heller. Kan inte ta emot MMS heller, får bara ett mail från Telia att de har ett MMS åt mig på sin server. Jag kan inte heller se mitt telefonnummer på SIM-kortet när jag kollar information om mobilen, både på min Xperia och HTC. Kan vara så att tack vare det så känner inte MMS-servern igen min mobil och tillåter mig därför inte åtkomst.

    Inkompetenda idioter är det på Halebop i alla fall, fick någon gammal tant på halsen som klipp-och-klistrade inkompletta APN-inställningar och trots att jag skrivit på flertalet ställen att allting var 100% korrekt inställt så gav hon sig inte och fortsatte med standardsvar, de kunde ju lika gärna ha ett program som svarar istället för en sån. Så jag skickade ett långt och argt mail där jag förklarar problemet in i minsta detalj och listar varje liten fakta som gäller och sade till dem att de bara skulle våga svara på det utan att ha läst vad jag skrivit. Nu får man bara hoppas att de har någon riktig teknisk personal förutom alla sina extraknäckande unga tjejer.
     
  8. Faust

    Faust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fungerar nu efter mitt mail på en A4. Slösat mer än en hel arbetsdag i arbete för att försöka fixa det då man vet hur supporten är när det gäller sådana här ärenden.

    Summa summarum var att det var en kille som svarade denna gången, som ändrade inställningarna för mitt abbonnemang och få fungerade det direkt.