Problem: Kan inte ta emot sms från iPhone längre.

Diskussion i 'Applikationer' startad av Poteta, 9 jan 2024.

  1. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ett problem har uppstått den senaste veckan. Jag kan inte ta emot sms från någon med iPhone längre.
    Jag känner till problemet med att mitt nummer kanske "sitter fast" i iMessage men jag har inte haft en iPhone eller iPad på många år och det har ju funkat med sms fram tills för någon vecka sedan.
    Senast skickade kompisen via sin iPhone och då stod det att det var skickat som sms och inte iMessage.
    Jag har en Asus Zenfone 10 och sms-programmet är Messages. Någon som vet vad som är fel?

    /edit
    Jag kan tillägga att jag kan skicka till iPhone som vanligt.
     
    Last edited: 9 jan 2024
  2. helevorn

    helevorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kommer sms från android-enheter fram? Kollat i spam-listan att nummret inte är blockerat?
     
    Kristy gillar detta.
  3. Fireblade

    Fireblade Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Något strul med RCS kanske? Går att ändra bara för vissa kontakter och att mobilen skickar automatiskt som sms om inte RCS funkar.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Sms från andra androider kommer fram. Jag har bett tre vänner med iPhone att skicka och inget av deras sms kommer fram. Tidigare har allt funkat utan problem, helskumt det här.
     
  5. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Fast iPhone kör väl inte med RCS? Sonen skickade förut idag och han ser att det står sms under skickat, inte iMessage eller RCS.
     
  6. Fireblade

    Fireblade Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Precis det som kan strula. Om en iPhone försöker skicka ett sms och din Android-lur tror det är RCS så kommer inte meddelandet fram. Tror det kan stå "mer info" i chatten och där kan man klicka och ändra att den ska försöka med sms. Eller iställningarna för Messages appen sen RCS-chattar och klicka i "Skicka om automatiskt som sms/mms".
     
    Kristy gillar detta.
  7. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Det måste vara något i min lur som strular eftersom det är minst tre olika iPhones som inte kommer fram. Jag kan ju inte be alla som har en iPhone att ändra i sina inställningar.

    /Edit
    Sorry, jag läste fel. Jag ska titta i mina inställningar.

    /Edit
    Stängde av RCS-chattar helt i inställningar men problemet kvarstår (tur frugan har iPhone som testperson). Det får bli ett samtal till Telias support och se om de hört om problemet.
     
    Last edited: 10 jan 2024
  8. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ok, en uppdatering, allt är löst men jag har ingen aning om vad som löste det.

    Jag rensade telefonen helt och körde igång allt från början utan resultat. Efter samtal med Telia kunde de se i deras loggar att 13 st sms inte kommit fram pga oläsligt format.
    Hemma drog jag igång den gamla telefonen och då ploppade 3-4 sms från iPhone upp så det löste problemet.
    När jag nu stoppat i simkortet i den strulande telefonen fungerar allt som det ska... Så egentligen hade lösningen från början varit att ta ut simkortet och stoppa i det igen verkar det som. Det är den enda rimliga förklaringen. Vad som faktiskt orsakade problemet från början har jag ingen aning om men nu fungerar allt igen.
     
    Gorgeous, paycheck, Ramboline och 2 andra gillar detta.
  9. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Jag har samma problem med att sms inte alltid kommer fram. Eller de kommer fram enligt Telia. De har inte dykt upp i mobilen i alla fall. Ibland verkar det funka, ibland inte.
    Irriterande minst sagt.

    Det är inte kopplat till Iphone eller android. Har testat att flytta simkort till annan mobil, tagit bort sms backup-app, startat om.
    Använder Textra, har ändrat till standardappen.

    Återstår väl att återställa mobilen och se om der hjälper...
    Har zenfone 9.
     
  10. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag verkar ha samma fel fick jag precis reda på, tillsynes enbart från en eller några få personer. Jag kan skicka meddelanden till dem, men inte tvärt om.

    Ska testa höra vad operatören kan se på sin sida.

    EDIT: Operatören kunde se att åtminstone ett meddelande från igår skulle ha kommit fram, men det nådde aldrig min telefon vad jag kan se. Avsändaren fick också ett felmeddelande på sin telefon, så bevisligen gick något fel.
     
    Last edited: 13 mar 2024
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag såg att ditt inlägg är från januari, men vore intressant att höra en grej:
    Av de 13 sms som Telia kunde se i sin logg, var det bara 3-4 stycken som dök upp när du flyttade sim-kortet, eller fick du fler senare?
    Sms som inte kan levereras sparas hos operatören i tre dygn (t.ex. om din telefon är avstängd), sedan tas de bort. I ditt fall, när din telefon är påslagen och kan ta emot sms förutom vissa sms från Iphone, så vet jag inte om tidsgränsen på tre dygn fortfarande är tillämplig eller om något annat gäller. Men kan det stämma att de 3-4 smsen som dök upp var från de senaste tre dygnen, medan övriga av de 13 var äldre än tre dygn?

    Kunde Telia inte säga någon orsak, eller förklara mer vad som kan ha orsakat "oläsligt format"?
    Jag hade ju velat att de gjorde någon felsökning och gav mig mer information. I värsta fall kan ju problemet komma tillbaka.
    Undrar om problemet låg hos Telia eller i din Asus-telefon.
     
    Kristy gillar detta.