Fråga: Kan man utveckla AW app som styr annan app på telefonen?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av söder, 15 maj 2017.

  1. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Nu kan jag inte själv programmera, så därför frågar jag andra som vet mer än jag.

    Jag använder en lite äldre app på min telefon, Easy Scorecard, för att föra in rundor när jag spelar discgolf. Appen utvecklas inte längre, men jag gillar den, och har inte hittat någon annan som gör samma sak lika bra för mig.

    Nu när jag skaffat en smart watch med Android Wear 2.0, så undrar jag om det finns möjlighet att det skulle kunna utvecklas en app för telefonen, där man typ enkelt kan föra in informationen för varje hål via telefonen istället?

    D.V.S. jag startar rundan på telefonen som vanligt, med deltagare och bana och så vidare, men att jag efter varje hål inte behöver ta fram telefonen och slå in resultat, utan istället kan göra det via klockan.

    Eftersom jag har svårt att tro att utvecklaren av appen skulle ha intresse att göra en sån Android Wear 2.0 app, så undrar jag alltså om det finns möjlighet att andra gör en sådan app?

    Tack.

    /Söder
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter som en given funktionalitet i en sådan app, så att utvecklaren inte skulle ha intresse för det tycker jag låter som en förhastad slutsats. Merparten av alla klocktillverkare kör idag Android Wear, så prova att kontakta utvecklaren och föreslå detta.


    Det vore helt klart möjligt att göra en sådan app för Android Wear 2.0. Att däremot göra det utan utvecklarens stöd eller utan tillgång till någon API blir nog svårt.

    Finns det förresten inte redan golfappar som har stöd för Android Wear? https://www.google.se/search?q=Andr...0l2j69i64l3.2257j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
     
  3. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag tror utvecklaren inte längre jobbar med appen, det var därför jag antog det jag skrev.

    /Söder
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag missade att den inte längre utvecklades. Ja, då är det nog helt kört, tyvärr. Du bör dock kunna hitta en alternativ app som erbjuder motsvarande funktionalitet med Wear-stöd. Det verkar inte finnas någon brist på golfappar i Google Play i alla fall.
     
  5. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Nej, jag hittade denna t.ex. https://play.google.com/store/apps/details?id=se.codeunlimited.discgolf.wear&hl=en

    Grejen är att jag gillade Easy Scorecard som fan. Dels var utvecklaren najs, och jag kunde maila med honom om buggar och sådant han rättade till. Dels har han en sida, där man enklare kunde lägga till banor och ändra information allt eftersom en bana ändrades, och all denna info blev sedan tillgänglig för andra spelare att ladda ner.

    Men, jag kanske får överge den appen, och testa mig fram. :)

    /Söder
     
    bernard gillar detta.