Problem: Katastrofalt dålig batteritid! S6 Edge

Diskussion i 'Galaxy S6 Edge - Allmänt' startad av Cygnus, 14 jul 2015.

  1. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hmm intressant bor också i Göteborg. De såg det direkt eller? Ofta ska de ju hålla på och trilskas och insistera på att uppdatera luren 2-3 gånger innan de gör en reklamation. Åker dit i dagarna!
     
  2. adrigol

    adrigol Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Får i princip alltid 3 h SoT, med allt från 7 till 15 h total användning. Helt OK men känns trist att i princip alltid behöva ladda på eftermiddagen. Kommer från en iPhone 6 Plus som ALLTID klarade en hel dag.

    Kör med platstjänster på, Auto brightness med slidern på 60%. Har dock stängt av 4G då det inte fungerar trots att jag bor i Stockholm..
     
  3. Makkish

    Makkish Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    923
    Mottagna gillanden:
    140
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green
    ROM:
    Orignal
    ROM:
    Original
    Använd pro disabler och ta och avaktiverar en massa onödigt tjafs så ska det bli mycket bättre[emoji4]
     
  4. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER


    Drog ner den nu och ska testa. Visste inte att denna appen fanns!
     
    Makkish gillar detta.
  5. linusv

    linusv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Om du lämnar in den hos en vanlig butik (typ phonehouse) är nog säkert gången så. De plockade nog isär den direkt och såg det.
    Mycket trevlig bemötande dessutom. Kan varmt rekomendera dem.

    Som kuriosa så låg jag nu på 30% vid läggdags. Helt inom ramarna vad jag förväntar mig, så nu är lille edgen perfekt!
     
  6. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Efter att ha kört med denna app ca en vecka och i princip inaktiverat allt som är bloat samt aktiverat autostop på de flesta appar via Smart Manager och inaktiverat platshistorik samt bara köra med plats via wifi/mobilnät så har min batteritid förbättrats med ca 25%. Häromdagen hade jag till och med 3 timmars skärmtid med plats inaktiverat. Med tanke på hur illa det faktiskt har varit innan så är ju detta en förbättring men långtifrån bra. Nu kan jag i alla fall få ut 9 timmars total batteritid på en dag om jag tänker mig för... Ska dock testa att lämna in den hos Samsung servicecenter så fort jag får tillbaka min Z2a som jag har lånat ut. Får se om de kan byta batteriet och göra den ännu bättre. Summa summarum så känns det som att det största problemet är att det ligger massa underliggande processer och drar kräm samt att batteriet är för klent.
     
  7. Makkish

    Makkish Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    923
    Mottagna gillanden:
    140
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green
    ROM:
    Orignal
    ROM:
    Original
    Du måste ha ett måndags exemplar tyvärr[emoji20]
     
  8. AsifKader

    AsifKader Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Tänkte dela med mig vad jag gör för att förbättra batteritiden. Det mesta är basic men kan vara till hjälp för vissa ändå.

    1). Fabriksåterställ, Börja om på nytt. När enheten startar och man ska börja med att ansluta till wifi osv, se till att bocka av diagnostik data som ska skickas till samsung och google.
    1.1) Återställ inte appar och annat från tidigare "enhet", välj att sätta upp telefonen som ny.
    1.2) Google services, låt backup av data wifi osv vara bockad, det man kan välja bort är den sista där det står nåt om att skicka anonym användar data.
    1.3) Skippa samsung account om du inte använder det eller sätt upp det senare. MEN om du väljer att sätta upp kontot, kom ihåg att inte bocka för de grejer som skickar något från din telefon automatiskt, eller om det är något du ska ta emot. Vad gäller Back up och sync, vänta med det. Annars synkas allt. Går igenom snart varför.
    1.4) Skit fullständigt i S-voice, det finns google now som är bättre. Skippa
    1.5) Vill du använda fingerprint sensorn så fixa det nu..eller senare vilket som.

    2.) Då är vi inne i den fina Touchwiz launchern ;). Gå in till applikationer, klicka Edit uppe i hörnet, börja ta bort allt förinstallerat skit + det du inte kommer att använda.
    Rekommenderade appar att ta bort:
    -Alla microsoft appar
    -UPick
    -kalkylatorn
    -memo
    -Välj bort de google appar du inte vill ha kvar, själv tog jag bort allt förutom google appen, google plus, drive, Youtube.
    -Samsung appar som s-voice, s Health. samsung gear.
    -Facebook och fbMessenger, Hög batteriförbrukare, använd browsern.
    -Dropbox
    2.1) tryck och håll på hemskärmen gå in på Wallpaper, stäng av "Wallpaper motion effect"
    2.1.1) Passa även på att skrolla till hemskärmen till vänster och bocka av briefing(Flipboard)

    3.) CONNECTIVITY
    3.1) Wifi. Du är förmodligen redan anslutet till ett nätverk, men finns en grej jag gör och det är att stänga av alltid wifi skanning, gå till inställningar--> wifi--> mer--> nåt med skanning. Bocka för only when wifi is on. Låt Wifi alltid vara på, man tjänar ändå inte mycket på att stänga av o på hela tiden, det kan tillochmed leda till högre förbrukning. Stäng av Smart Switch.

    3.2) NFC, använder det aldrig så stängt av den. Går att stänga av från quicksettings panelen eller i inställningars appen.

    3.3) Mobila nätverk. Använder alltid 2G när jag inte behöver snabb hastighet, byter till WCDMA(3G) när det behövs eventuellt 4G. Har jag Wifi använder jag alltid 2G.
    Täckning har stor påverkan, dålig täckning gör att enheten letar efter bättre täckning (mobilmaster osv.) Stäng av mobildata om du är ansluten till Wifi.

    3.4) Bluetooth, Av när det inte används.

    3.5) GPS, På hela tiden. vilket läge man ska välja beror väl på lite. jag har min på endast GPS. visst körs den en liten längre tid eftersom det tar längre tid att hitta plats i jämförelse med om man använder "Hög exakthet" Men jag är osäker, man kan prova de olika lägena och sedan se vad som passar en.

    4.) GOOGLE PLAY STORE
    -uppdatera appar om möjligt.
    -gå även in till inställningar och bocka av automatiskt uppdatering av appar. Hur ofta får man uppdateringar ens?, bättre att själv gå in i appen i slutet av varje vecka och kolla om det finns några nya uppdateringar, går att göra oftare än en gång i veckan också så klart. Kontrollera också att den endast uppdaterar via wifi. Om man vill kan man bocka av att nya appar skall läggas till på hemskärmen.

    5.) APP DISABLER
    Package disabler pro. Mycket användbar app som jag rekommenderar alla att installera för en liten peng. Innan du börjar disabla all bloatware, gå in till inställningar -->applications--> running. kolla vilka appar/processer som körs i bakgrunden, vilka appar behöver du inte? t.ex My places och My interest, helt ointressanta appar som jag inte använder stänger jag av med hjälp av package disabler pro. Klicka även på "mer" inne i running "cached processors", vilka processer appar osv använder du inte eller inte har någon nytta av att ha cachade? kanske gömmer det sig appar som du inte ens använder. t.ex Facebook.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    6.) APPAR
    Vilka appar använder du? Hur används de?, har de flesta push notification påslagen och uppdateringsfrekvenser varje timme? se då till om det är möjligt att ändra på dessa.
    exempel, jag använder google photos och backar upp mina bilder där. Däremot så backas dessa bara upp via wifi och när min enhet laddas.
    Se över dina appar, har du gratisspel installerade som inte används i över en vecka? de kan ha annonser som körs i bakgrunden och på så vis dra batteri.

    7.) DISPLAY - Största batterislukaren.
    7.1) Stäng av Auto ljusstyrka och sätt den själv där det känns behagligt. Använd helst inte max ljusstyrka,ALLS, onödigt och behövs inte heller alla gånger. Jag har min runt 15-25%, är jag ute bockar jag för Auto och drar slidern längst till vänster!
    7.2) För Amoled skärmar innebär en svart pixel att den drar mindre energi, så om du gillar svarta bakgrunder använd gärna det. Speciellt för s6orna är teman, kör på svarta teman om du vill. Personligen gillar jag Stock.
    7.3) Kolla Screen-Timeout, borde räcka med 30s innan skärmen stängs av.
    7.4) Screen mode. Här är det väl mycket en smaksak. Men min teori är när man kör "Adaptive display" så drar det mer energi eftersom den hela tiden måste anpassa utefter vad du kollar på. Men som sagt det är upp till var och en vad de gillar, själv kör jag på Adaptiv display.. märker tillochmed hur färgerna och kontrasten ändras från låsskärmen till launchern.
    7.5) Dagdrömmar, vem använder det ens? Av!

    8.) LJUD OCH NOTIFIKATIONER
    Har inte så stor invändningar kring det här men här är mina tips.
    8.1) Sänk vibrationsintensiteten, den är 100% default, jag drar ner den till 90%
    8.2) Vibrationsfeedback, stäng av, drar en massa onödigt batteri. Detsamma gäller Vibration för tangentbordet!

    9.)MOTION AND GESTURES
    Här har jag stängt av allt förutom Palm swipe to capture. Stäng av de du inte använder.

    10.) EDGE SCREEN
    Stängt av allt här! jag köpte edgen för att den är snygg. alternativt stäng det du inte använder..

    11.) LOCKSCREEN AND SECURITY
    11.1) klicka på "show information", stäng av dualclock, stäng av weather(alt. ändra uppdateringsfrekvens + Skriv in din location/plats, så den inte behöver använda platstjänster för att hitta var du är någonstans.)
    11.2) Other security settings --> security policy updates, här stänger du av automatiska uppdateringar
    11.2.1)Bocka av "send security reports"
    11.3) Scrolla längst ner till "usage data access" klicka och bocka av google play services.

    12.) ACCOUNTS/KONTON
    Gå in på varje konto du har och stäng av de grejer du inte använder. Jag t.ex. använder Whatsapp som bara synkar kontakter, inte fan behöver jag synka kontakter varje dag så den har jag bockat av.

    13.)LANGUAGE AND INPUT/SPRÅK OCH TANGENTBORD
    13.1) gå in på samsung keyboard (eller om du har tredjepart installerad) stäng av vibration feedback för knapptryckning om du inte redan gjort det.
    13.2) ändra text-to-speech input till google, vet ej varför men jag litar mer på att google är mer stabil än samsung.

    14.) Aktivera utvecklar-alternativ, Om enheten-->klicka 7 gånger på Buildnumber--> gå tillbaka--> utvecklar-alternativ--> ändra animationer till 0.5x

    Extra.1) Använd Samsungs egna browser om du nu inte MÅSTE använda chrome pga synkning av bokmärken osv. annars kan du ju överföra de till stock browsern. Stock browsern är i mitt tycke snabbare, optimerad för enheten, drar mindre ram, mindre energikrävande. Jag använder den och det funkar perfekt, har inaktiverat chrome.

    Extra.2)Använd gärna Samsungs egna SMS app.

    Extra.3) Installera Greenify. Använder det inte personligen eftersom jag använder fingeravläsaren vilket möjliggör det inte för "Auto Hibernate" att fungera när du stänger av enheten.

    Extra.4) Installera Cpu spy, eller liknande program som övervakar ifall enheten går in i DeepSleep

    Extra.5) Prova byta auncher, Nova är bäst.

    Extra.6) Ha appar i bakgrunden, är du inne i en app och skall tillbaka till hemskärmen? använd hemknappen och inte bakåtknappen. Stäng dock av alla appar vid behov när du låser skärmen eller om du inte ska använda telefonen en längre period.

    Det här är vad JAG gör och detta är bara tips. Jag har upplevt mycket bättre Standby tider, tror package disabler pro är en del av anledningen.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    Last edited: 7 okt 2015
    hej, ENDOSKELLETONT800, gr0ove och 7 andra gillar detta.
  9. hossebo

    hossebo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Bästa mobilen jag har haft när det kommer till batteri tid

    [​IMG]
     
  10. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Har den legat på en hylla i tre dagar? Eller så har du för lite fritid och använder inte telefonen.
     
    sydeu och Cygnus gillar detta.
  11. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Haha jag håller med. Löjligt att komma med totalt orealistiska batteristats och hävda att man använder den som en "vanlig snittanvändare"
     
    PhR34k gillar detta.
  12. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER


    Intressant sammanställning! En sak som sparar batteri och som du nämner är att köra på 2G/GSM enbart som standard. Detta tycker dock jag är alldeles för drastiskt och fungerar inte för mig som rör mig mycket utanför wifizon och konstant kommunicerar via data. Samtidigt med alla dina åtgärder och med GSM så får du inte mer än 4.6 timmars batteritid. Det fick jag med min Sony Z2a med samma användande som jag har på denna och här får jag i snitt 2 timmar SoT!

    Kan för övrigt tipsa om Metal for Facebook. Gör stor skillnad både för batteriet och prestandan att inaktivera Facebook och Messenger!
     
  13. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ska lägga min N6P på en hylla och när den gått ned i Doze så går den nog en vecka men med mitt normala vansinniga användande så rör det sig dock mer om en stödladdning per dag ;-)
     
  14. hossebo

    hossebo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Vart i texten gör jag det?

    Använde mobilen att ringa, sms och fb messenger samt fb mobil sida under dom 3 dagarna.
    Jag skulle ju få betydligt sämre tid om jag spelade kollade på youtube och skypade med videosamtal.
     
  15. hossebo

    hossebo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Sparsam användning men haft betydligt sämre batteri tid på andra samsung mobiler.
     
  16. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Var förbi Samsung servicecenter här i Göteborg idag och beskrev mitt dåliga batteri. De tog in den direkt över disk och en timme senare hade de bytt batteriet samt ramen tydligen. Kan vara placebo men hittills efter ca 5 timmar tycker jag mig uppleva en mycket stabilare batteritid.. Återkommer när jag har mer om hur den beter sig. Löser sig batteriet och luren får ett lyft med 6.0 så avvaktar jag nog med att köpa S7 Edge som jag var på vippen att förhandsbeställa idag..
     
  17. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Skulle uppskatta att jag kanske fick 10% bättre batteri än innan så trots bytet är det kasst. Trist! Men har förhandsbokat S7 Edge och får gotta mig åt den istället :)
     
    sydeu gillar detta.
  18. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Mitt batteri suger som ett luder, fattar inte varför den drar så mycket batteri? Är batteritiden så dålig på S6 Edge? Nå som kan säga på bilderna varför den drar så mycket batteri?

    Screenshot_2016-04-07-17-27-21.png Screenshot_2016-04-07-17-27-34.png Screenshot_2016-04-07-17-27-40.png
     
  19. Qwe123

    Qwe123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Denna lur har världens sämsta batteri. Förstår verkligen inte hur...
     

    Bifogade filer:

  20. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Jag fattar inte heller... den klarar knappt av en halv dag utan att laddas. Har därför satt min S6 edge i lådan. Så tråkigt att batteri tiden är så kass. Kör nu med min Oneplus 2 och den kör jag med samma appar en dag... dock kunde den hålla också lite längre 24h vore perfekt.