Kinamobil med stort batteri och skärm mellan 4,7"-5"

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av inact_0007, 9 feb 2017.

  1. inact_0007

    inact_0007 Infant Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    29 aug 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Doogee F5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Doogee F5
    Telefon 2:
    Elephone P6000 Pro
    Hej,

    Jag är på jakt efter en telefon liknande Ulefone Power / Oukitel K10000, fast med en skärm på mellan 4,7-5".
    Kraven är inte så stora så priset bör ligga på högst 1500kr inkl frakt och avgifter!
    Krav:
    * Stort batteri såklart!!
    * Minst 2GB ram, helst 3GB.
    * Duglig till bättre processor, en bra Mediatek duger fint.
    * Android 6 eller nyare, självklart finns det inte nyare i den här prisklassen men drömma går ju. :)
    * Så många svenska band som det är möjligt att få från en kinatelefon.
    * DubbelSIM med minst 4G på ett av dem.
    Ett plus är om telefonen är stryktålig men inget krav.
    Ett plus är om den går att köpa inom EU.

    Kameran spelar ingen roll alls hur dålig den är.

    Tackar för tips.
     
  2. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Xiaomi redmi 3 special edition.
    Har iaf 4000mAh
     
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Carre_80 och flipp gillar detta.
  4. nilzie

    nilzie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

  5. inact_0007

    inact_0007 Infant Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    29 aug 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Doogee F5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Doogee F5
    Telefon 2:
    Elephone P6000 Pro
    Tackar för tipsen.
    Bra att du skickade en länk mobilapan, jag har hört och läst mycket gott om Xiaomi's produkter men tycker deras product-line är lite rörig, man får leta sig igenom en hel del modeller med liknande namn och sen är det global/international. Men det är nog bara för att jag är novis inom märket.

    @nilzie@nilzie
    Dooge X5 pro har jag även tittat på tidigare och den uppgraderade varianten med 4000 mah batteri är även intressant.

    Frågan är finns det någon annan med ännu större batterikraft? 6000-10000 mah med en skärm runt 4,7-5"?

    Sen är nog inte alla banden på 4G så noga trots allt när jag tänker efter. Telefonen är mer tänkt att använda i fjäll och skog där el saknas och kommunikation via sms/samtal är prio 1. Så banden på 2g/3g är viktigast men ett plus om den även stödjer ett fåtal 4G band så att den inte är värdelös hemma i byn.

    / Alternative
     
  6. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Tänk på att alternativet till 4G kommer vara 2G och inte 3G på många ställen. Vill du t.ex. använda Google Maps så brukar det vara betydligt roligare med 4G än med 2G...

    Själv skulle jag köpt en mobil från en seriös tillverkare som Xiaomi och sen en bra powerbank, snarare än att köpa en modell från ett källarföretag som påstår sig ha jättestort batteri...
     
    Last edited: 15 feb 2017
    jnsson gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis, batteriets storlek brukar normalt vara en bra indikator på batteritiden men lurar från källarföretag brukar dras med dålig optimering så där kan en lur med ett batteri på 6000mAh i praktiken ge lika bra (eller dålig) batteritid som en lur från en seriös tillverkade med ett batteri på 4000mAh. Sedan tycker jag TS borde tänka om gällande att köpa från EU, ofta blir det bra mkt dyrare och man vinner kanske bara en vecka i leveranstid. Tar man gratis frakt från Asien slipper man tull 9 gånger av 10.
     
  8. inact_0007

    inact_0007 Infant Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    29 aug 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Doogee F5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Doogee F5
    Telefon 2:
    Elephone P6000 Pro
    Tackar för alla goda tipsen!

    Just nu står det mellan en Doogee T5 (IP67): http://www.xiaomitoday.com/doogee-t5-review/
    och den tidigare länkade Xiaomi'n.
    Får se om det dyker upp något ytterligare alternativ innan jag lägger en beställning.
    Men kör Xiaomi en bas android eller har de lagt på något eget?

    OT, "källarföretag"
    Jag har sett uttrycket användas massor av gånger på forumet och är därför nyfiken angående hur ni menar och vad som deklarerar ett "källarföretag"?
    Är det att försäljningssiffrorna inte täcker minst 100 miljoner sålda telefoner?
    Är det för att de inte gör tillräckligt med reklam?
    Är det för att de inte utvecklar ett eget gränssnitt?
    Är det för att de är nya företag i branschen? (Xiaomi grundat 2010)
    Är det för att de inte är etablerade utanför Kina?
    Tillhandahåller de ingen garanti?
    Är de för att de inte sänder ut uppdateringar varje månad/vissa modeller inte alls?
    Hur många telefoner måste man sälja för att inte klassas som ett "källarföretag"?
    Något annat?

    Tackar för svar.
     
  9. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Xiaomi är inte ett källarföretag.

    Men de som är det skulle jag säga är de som:
    • Fulkör Google Play fast det egentligen inte är tillåtet (För att använda och skicka med Google Play måste mobilen testas och godkännas och finns sedan med på googles lista över godkända mobiler)
    • Bara exporterar mobiler till Ryssland, Afrika och Europa och inte säljer några mobiler på sin hemmamarknad Kina.
    • Inte tillhandahåller vettiga uppdateringar.
    • Säljer mobiler på mer eller mindre falska specifikationer.
     
  10. inact_0007

    inact_0007 Infant Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    29 aug 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Doogee F5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Doogee F5
    Telefon 2:
    Elephone P6000 Pro
    Intressant. Finns det någon information (källa) som visar att man måste bli certifierad för att använda google play? Tänker mest på att massvis med produkter kör ju Android nuförtiden och alla är ju långt ifrån kända märken.
    Jag har även sett det med falska specifikationer i trådar här, men tycks mig se mindre och mindre av detta, tack och lov. Vill man bygga upp ett märke så kanske man inte ska börja med att lura kunden :)

    Edit; Hittade en pdf på support.google.com/googleplay med "supported devices" och där fanns Doogee T5 med i listan.
    Sen är frågan om supported och certifierad av Google är samma sak.
     
  11. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag har ingen länk eftersom jag inte letat då jag vet 100% att det är så, men här är i alla fall listan på godkända enheter: https://support.google.com/googleplay/answer/1727131?hl=en

    Om du googlar hittar du säkert detaljerna om det. Ett exempel på ett annat krav från Google är att det måste stå "Powered by Android" när telefonen bootar.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Lurar från Doogee, UMI, Vernee, Elephone m.fl. testas inte heller av stora seriösa siter som GSM-arena och det indikerar också att det rör sig om källarföretag. Jag har bara hittat några ställen där man kan få seriösa och kritiska tester av telefoner från dessa företag, det är youtubekanalerna chinamobilemag och techtablets. Återkommande problem med lurar från ovanstående företag verkar t.ex. vara diverse buggar i mjukvaran, batteritider som inte står i paritet till batteriets storlek, usla foton från kameran i allt annat än perfekta förhållanden o s v.
     
  13. inact_0007

    inact_0007 Infant Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    29 aug 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Doogee F5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Doogee F5
    Telefon 2:
    Elephone P6000 Pro
    Det är nog sant att kvalitén brister liter här och var hos vissa märken. Men de jag har testat har jag varit nöjd med. Det kan också ha att göra med att kamera för mig personligen inte är det som är mest intressant och sett till de priser jag köpt lurarna för ca 1000kr så kan man inte klaga. Köper man dock en telefon för +2000kr men som tar bilder som en gammal Siemens så då skulle även jag varit missnöjd.
    En del märken verkar ha blivit bättre på att skicka ut uppdateringar, min Elephone fick jag inte ens 1.
    Sen det här med att telefonerna inte uppdateras till en ny variant av Android det kan jag förstå, jag väntar fortfarande på Sandwitch till min Samsung Galaxy S GTi9000 :P

    OT:
    Xiaomi, kör de en vanlig variant av Android eller har de något eget gränssnitt på de varianter som kallas "global/international"
     
  14. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    En Redmi borde ju vara den bästa, har stort batteri och strömsnålt chip så man borde få vettig batteritid.
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Grejen är att lurar från källarföretag heller inte är speciellt billiga jämfört med lurar från t.ex. Xiaomi och Leeco. Du kan få en Leeco Cool1 eller Redmi Note 3/4 för ca $150 då får du bra kvalitet både vad gäller hårdvara och mjukvara. För samma peng får du en lur med taskig kamera, diverse buggar och kvalitetsproblem och en jämförelsevis undermålig SOC (t.ex. Helio P10) från källarföretagen.

    Xiaomi kör MIUI på alla sina lurar, de har oftast både globala och kinesiska romar till varje telefon. I de globala romarna ingår bland annat google play och den saknar diverse kinesiska appar.
     
  16. inact_0007

    inact_0007 Infant Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    29 aug 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Doogee F5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Doogee F5
    Telefon 2:
    Elephone P6000 Pro
    Tack för informationen gällande Xiaomi'n, det lutar just nu åt en Redmi.
    Angående kameran så spelar det som sagt ingen roll på den här telefonen då den ska vara en typ av fjäll/skogs telefon. Batteriets hållbarhet/storlek är viktigast. Sen kan jag inte hålla med om buggig mjukvara från "källarföretagen", åtminstone in de jag har provat. Men det kan ju ha varit tur också. Elephone'n var i för sig drabbad av att den drog batteri snabbt, men efter lite pillande och trixande så löste det sig och den håller nu i ca 1½-3 dagar på ett ca 2300 mah batteri.

    Sen är det ju lite spänning i det hela att också prova ett mer udda märke, men samtidigt trevligt att få höra andras upplevelser/kritik av telefonen. :)
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jo, jag håller med om att det kan vara kul att prova ändra märken. Om du ändå lutar åt Xiaomi kan ju 3S som mobilapan rekommenderat var ett bra köp eller nya Note 4X med band 20 om du kan gå upp i skärmstorlek. https://www.aliexpress.com/store/pr...32795263337.html?spm=2114.12010615.0.0.B1INI1

    Den ska ha otroligt bra batteritid tack vare 4100mAh och Snapdragon 625.