Köpa ny Tablet Z2 idag, fastän den är gammal?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Boney, 31 aug 2016.

  1. Boney

    Boney Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej!

    Glaset på min Xperia Tablet Z gick sönder nyligen då barnen råkade trycka till den lite dumt.
    Då jag har varit grymt nöjd med plattan, så funderar jag nu på någon vettig ersättare.

    Kan ev få köpa en Tablet Z2 med 4G för 3299:-

    Är det värt det, eller tycker ni som har sådan, att man bör titta på nyare modell?

    Som sagt, själv var jag fortfarande förälskad i min Tablet Z fastän vi haft den i flera år.
     
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    3299 tycker jag nog är lite häftigt för en tablet från 2014 och som ersattes av TZ4 tidigt 2015. Något säger mig att det bör gå att få tag på Tablet Z4 för liknande pengar.

    En Tablet Z2 är annars trevlig, dock måste jag personligen flagga för att jag störts av moirémönster på skärmen på de exemplar jag undersökt (jag funderade på den en gång i tiden och kollade den flera gånger).

    Jag skulle föreslå att du kollar runt, inkl eBay etc och inriktar dig på Z4-modellen, såvida du inte kan fynda en Tablet Z2 och då syftar jag på ett pris runt 1500-2000 kronor eller så. Det är en bra tablet men den du hittade var ju minst sagt rejält överprissatt.

    När Tablet Z2 såldes ut kunde man hitta dylika för ungefär $299. Z3 TC (som kan vara ett annat alternativ) såldes ut för ungefär $250 eller 2500 kronor i diverse butiker och den är nyare.
     
  3. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Syftar du på begagnade plattor då? Eller på endast wifi-modellerna? För jag tror inte ett dugg på din uppskattning av priserna för tablet z4 resp för tablet z3 compact för 4G-modellerna vid nypris.
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Priserna jag syftar på är vad plattorna såldes för vid utförsäljningar. Nypriset för dem var avsevärt högre. Tablet Z2 låg runt $599-699 när den var ny men såldes senare ut billigt när produktionen lades ned och butikerna ville bli av med den.

    I samband med dessa utförsäljningar kunde man fynda den för de priser jag nämnde. Sedan vet jag att det finns butiker som försöker hålla priserna uppe och 3299 ligger definitivt i den skaran. Jag kan även se att vissa internationella butiker och säljare försöker hålla värdet uppe på rent sjuka nivåer (€590 för en ny på Amazon.de får närmast klassas som grovt rån - begagnad går för €179 vilket är mer rimligt).

    Min rekommendation är att du helt enkelt ger dig ut på nätet och söker upp en via eBay eller andra källor. Värdet på en SGP521 (LTE-versionen) ligger runt 1500-2000 kronor idag beroende på skick. Även om den skulle vara ny i kartong är den knappast värd mer egentligen, rent prismässigt.

    Alltså: Det är en bra tablet, ingen tvekan om saken MEN den lanserades för 2,5 år sedan ungefär (tidigt 2014), Sony ersatte den med en nyare modell (Z4T) samt kompletterade med Z3TC. Ytterligare en faktor är att Nougat knappast lär komma eftersom Sony har EOLat hela Snapdragon 801-linjen. Naturligtvis lär det finnas ROMar men rent prismässigt är det definitivt skäl för avdrag.

    Produkten är bra men inte för 3299 kronor. Kan du pruta ner den till 2500 kronor kommer den dock ner i ett rimligare pris, framförallt om den är ny i kartong i butik. Är butiken förnuftig släpper de dem (annars tar du en via nätet) - det är en hyllvärmare och batteriets skick är ett frågetecken då den lär ha samlat damm under åtminstone två år.
     
  5. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    med nypris avser jag inte priset när de var nylanserade, utan priset på en icke begagnad enhet. du får väldigt gärna länka till z3c samt z4 med LTE till de priser du nämner för jag har hållt stenkoll på dessa ända sen de släpptes och aldrig sett något i ens närheten av de priser du nämner. är det utomlands du sett de priserna eller är det i fysisk butik som ej finns på nätet? skulle nästan inte kunna låta bli att köpa dem för de priserna trots att jag redan har dem :P
     
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    De ställen jag sett dessa priser på har varit utomlands, ja och då bl.a. i Sony Store samt vissa återförsäljare via nätet. Vissa butiker tog bort modellerna tidigare, utan stora sänkningar medan andra körde mer aggressiva försök att rensa lagren.

    Priserna i € kommer från bl.a. Amazon.de och ungefärligt begagnatpris för en SGP521 cirklar runt €150-200 någonting när man tittar runt.

    Sverige har jag dock inte kollat så mycket, mer än att Siba vräkte ut Z3TC SGP612 (WiFi) för ungefär 2500 kronor enligt diverse reklamblad.

    I samband med utförsäljningarna i USA har jag stött på priser i $299-399-nivån, för Z2 (bl.a. Sony körde en del kampanjer på slutet). För Z4 noterar jag ganska groteska priser på en del ställen, rekordet innehas av 11500 KRONOR i en eBay-annons.... Första tableten som ÖKAT i värde jämfört med ursprungspriset.

    Sedan dök jag på en SGP561 (VZW) Z2T för 1500 kronor på eBay.

    Edit: Jag tycker det ser ut som att "Sony Värde Ökar" om man får tro vissa säljare. En del kränger iväg Z3TC för ungefär 3000 kronor (eBay, nya) och någon försökte med.... 6000 kronor.

    Trots alla dessa försök att värdera upp produkterna på eBay tycker jag det är extremt, framförallt 3299 kronor för en SGP521. Annars kan jag ju börja undra om en C6833 (Xperia Z Ultra) är värd 4000 kronor idag (mer än jag betalade när jag köpte den)?
     
    Last edited: 1 sept 2016
  7. Boney

    Boney Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Priset 3299:- var i en Sony butik i Sverige. Jag reserverade den först, men avstod.
    Dock tror jag priset är rätt ok. Kollar man tex på prisjakt över surfplattor, och letar efter
    "bra" kvalitets plattor med minst 3GB ram, så tycker jag Z2an står sig bra...
    men jag får väl lugna mig lite o hoppas på något bra erbjudande snart dyker upp..
     
  8. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Om du kollar prishistoriken på prisjakt så ser du att den gick att få för 2799 en gång i tiden.