Köpråd: Max 3000kr, bra batteritid, absolut max 5.2"

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av manul, 21 mar 2017.

  1. manul

    manul Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Edit: Mobil inköpt ^^

    Hej!

    Min Xperia Z1 Compact har tyvärr fått ordentliga batteriproblem. Har varit supernöjd med den telefonen i övrigt men måste helt enkelt byta nu. Är helst ute efter något liknande men det verkar som det är svårt att undvika en groteskt stor skärm numera.

    Användningsområden: Surfa (ca 10 flikar), Facebook, 2-3 samtal i veckan, Wordfeud och bankärenden. Jag spelar inga andra mobilspel och fotar ytterst sällan.

    Drömspecifikationer: 4.2-4.7"-skärm (absolut max 5.2"), 720-1080p, bra samtalskvalité och batteri som behöver laddas max varannan dag vid vanlig användning. Gärna inte för mycket bloatware. Gärna åtminstone lite vattentålig. Ser gärna även att den inte pajar ifall man tappar den från sängen.

    Funderar lite på följande:
    Moto G5 (1999kr) - https://www.inet.se/produkt/1999952/moto-g5-gra#specs
    Huawei Honor 8 Lite (2489kr) - https://www.inet.se/produkt/1999940/huawei-honor-8-lite-svart#specs
    Sony Xperia X (2999kr) - https://www.siba.se/mobil-hemtelefon-gps/mobil-hemtelefon/android/sony-xperia-x-svart-127471

    Men eftersom det var så länge sen jag brydde mig om mobiler tänkte jag att det var bäst att fråga om tips :-)
     
    Last edited: 24 mar 2017
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Alla de alternativen du listar upp tror jag kan vara bra val.

    Men sen tror jag man får mycket för pengarna om man kan överväga en Kina mobil med lite större display. Typ Vernee Apollo Lite som är på kampanj (1675 kr) på GearBest, finns även på lager inom EU:
    http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_351832.html?wid=3

    Även TomTop har den i EU lager:
    http://m.tomtop.com/vernee-2160/p-p1477s-eu.html

    För skydd finns det en hel del fodral som passar den också. Inget bloatware heller förinstallerat.
    Bra batteritid och en snabbladdare följer med.

    Men eftersom du är van med Sony sedan förut så kan ju Xperia X vara ett säkert kort.
     
    Last edited: 21 mar 2017
  3. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Hoj!

    Jag har snart i ett halvår använt en Xperia X från Sony och måste bara uttrycka min överraskning över att telefonen i fråga är så stabil i mjukvara också sedan den uppgraderats till Nougat. Inga låsningar, omstarter eller annat konstigt.

    Den bara fungerar!

    Jag använder den orotad och har bara lagt in Smart Launcher som start och det fungerar fin fint!

    Om det nu är en nackdel vet jag inte, men systemet tar redan efter första start mycket av det tillgängliga lagringsutrymmet på ca 32 gb, så du har ungefär 18 gb kvar att installera appar på. Men det räcker långt för mig!

    Kameran är utmärkt om jag trixar lite och tänker mig för innan jag trycker av.

    Telefonen är tillräckligt kvick i mina ögon och priset är inte mycket att snacka om då jag själv betalade 1.000 kr mer för ett halvår sedan. Och det var också ett bra pris i förhållande till vad den tidigare kostat...

    Som jag ser det får du väldigt mycket mobil för pengarna!

    Jo, en sak till... Den är lite tjock och känns stadig i handen. Ingen tunnis, alltså.

    /d:-)
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det finns ju ytterligare alternativ, t.ex:

    http://www.geekbuying.com/item/Xiaomi-Redmi-4-Pro-3GB-32GB-Smartphone---Gold-373909.html

    http://www.geekbuying.com/item/Offi...15inch-3GB-32GB-Smartphone---Gold-375046.html

    Dock inte officiell IP-klassning men de brukar kunna stå emot fukt tämligen bra ändå även om man inte bör testa medelst dränkning.

    Med din budget kan du få tag i en bra enhet med Snapdragon 625, 650/652 eller rent av 820/821. Jag skulle inte rekommendera att du går ner under 6xx-serien ur prestandasynvinkel.

    Annars finns även Nokia 5 och Nokia 6 att titta på som alternativ om du överväger en enhet med Snapdragon 4xx-serien.

    Vill du ha rejält batteri blir det dock till att rekommendera Xiaomi Redmi 4 Pro med 4000 mAh. Alternativet till den är Redmi 3S men då med 430-processor (inte lika snabb som 625 i 4an).

    Ytterligare en väg är Xperia Z3 Compact om du får tag på en i bra skick då den får betraktas som en lyckad modell och ganska logisk som uppgradering från en Z1 Compact (Sony har ju inte lyckats få fram en lika bra Compact efter den modellen, tyvärr).
     
    flipp gillar detta.
  5. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Kan också rekommendera Xiaomi redmi 4 prime. Väldigt bra batteritid, saknas dock lte band 20 om det är av betydelse.
     
  6. manul

    manul Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tipsen. Fegade ut lite när det gällde kina-mobiler. Har haft en del RMA-ärenden och så, så ville egentligen helst beställa från Sverige. Men det blir något att fundera på nästa gång. Körde på Xperia X :-)
     
  7. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Aha!

    Vad kul

    Hoppas att du blir lika nöjd som jag är!

    Kostade den under tre papp är den ett fynd, som jag ser det.

    Min användning innefattar några timmars surf, nyheter, Spotify någon timme, ett antal sms och 1-2 timmars telefonerande och då är jag nere på ca 40-60% batteri... Vilket jag är helt nöjd med. Men ofta ligger jag på ca 70-72% vid läggdags ca 24.00.

    Kanske att min lur har ett osedvanligt bra batteri?

    Har ännu inte haft några som helst problem med mobilen, faktiskt.

    Och när jag slet av kläderna på den (fodralet) och bara använder ett tunt tpu-skin försvann övervikten helt plötsligt!

    Nu känns den nästan FÖR tunn!

    Men kör så ett tag ändå. Får se om jag vänjer mig...

    Har alltid haft plånboksfodral på mina lurar.

    /d:-)