Köpråd Mesh nätverk

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Alvin, 20 feb 2024.

  1. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    461

    MINA ENHETER

  2. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Inget direkt svar på din fråga gällande jämförelsen mellan produkterna du frågar efter men jag skaffade TP-link Deco för några veckor sedan och är väldigt nöjd med själva produkten (täckning, hastighet m.m) dock lite besviken över inställningsmöjligheterna jämfört med min gamla asus-router. Visst, TP-links app är väldigt användarvänlig men jag saknar ett antal inställningar jämfört med Asus.
     
    Alvin gillar detta.
  3. nautikern

    nautikern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nöjd med Deco 6E meshnätverket.
    Bra hastigheter över Wi-Fi.
     

    Bifogade filer:

    Alvin gillar detta.
  4. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    461

    MINA ENHETER

    Jäklar, det var sjukt bra. Se mitt resultat trots 100/100mbit/s. Mätt vid olika tidpunkter, testat alla inställningar men ingen skillnad. Gjort hard reset, men ingen skillnad.
     

    Bifogade filer:

  5. undertiden

    undertiden Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S9 FE
    Jag använder mig av ASUS XT8. Har tre noder. En nere, en uppe och en ute i friggeboden. Anslutet med ethernet backhaul.Jag är helnöjd.
    Skaffade samma system till föräldrarna och syster som skulle dela anslutning. Huset med inkommande fiber har masternoden och sedan anslutet med ethernet backhaul nedgrävd 30 meter till nästa hus som har nod nummer 2. Fungerar klanderfritt med samma wifi i båda husen.

    Det enda strul som inträffade var någon uppgradering (hade satt på autoupgrade) som nollställde noderna så dom behövde återkonfigureras. Inträffade både här hemma och hos föräldrarna. Det var väl för ett halvår sedan eller något sådant. Det har bara hänt en gång dessutom.
    Jag har kört mina noder nu i tre år tror jag. Bytte från Netgears system som jag ogillade rejält.

    Både jag och hustrun arbetar hemifrån ibland samtidigt. Sonen kör streaming eller onlinespelande och ingen av oss upplever några prestandabekymmer.
    Valde att göra min setup med serparerade nät för 2,4 och 5Ghz. Initialt för kompatiblitetsbekymmer med någon robotdammsugare. Den är dock död nu men nätet får fortsätta vara på det viset.
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Beskriv gärna hur ditt boende ser ut, har du flera våningar, har du uthus där du vill ha täckning eller täckning på tomten och hur stor den är...
     
  7. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    461

    MINA ENHETER

    145kvm
    Enplansvilla
    Behöver endast snabb och stabil koppling i huset.
    Får kass hastighet med M9+ fastän programvaran är uppdaterad och jag har gjort en återställning. Kopplar jag in datorn direkt i fiberuttaget får jag cirka 95 mbit/s både på nedladdning och uppladdning.
     
  8. undertiden

    undertiden Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S9 FE
    Mätte nyss på mitt asus, via nod 2 på övervåningen.
    Jag betalar för 250mbit. :)

    via Wifi så klart genom min telefon
     

    Bifogade filer:

    Alvin gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Har du öppen planlösning?
    Vad är det för material i väggarna?

    En enkel lösning kan vara att sätta en skiva klädd i aluminiumfolie bakom antenner, riktade in mot huset, inte snyggt men det förstärker signalen, man kan även se över placeringen av existerande nätverk, kolla signalstyrkan med en app (ex Wifi analyzer), det kan även hända att det byte av kanal gör en stor skillnad.
     
    Kristy och Alvin gillar detta.
  10. undertiden

    undertiden Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S9 FE
    Hade lite med tid nu.
    Såg att det är bra priser på båda paketen nu du länkade till. Första anblick så är ju tp-link en bättre deal. Frågan är om du behöver 3 noder. Jag har ett 1,5plans hus på 160kvm som gott o väl täcks av två noder med bra placering. Du borde klara ditt enda plan med två noder om du kan placera dom smart med hänsyn till wifi backhaul, men bäst med ethernet om du kan dra kablage.
    Asuspaketet du länkade (samma som mitt) stödjer ju högre hastigheter enligt specifikation. 2,4Gbit mot 4.8Gbit.

    Får inte fram om deco x50 har ett eller två 5ghz band eller inte. Asus xt8 har det och så kan det ena användas som dedikerat backhaul om du inte vill använda ethernet.

    Så behöver du tre noder blir Asus rätt mycket dyrare. Vill du åt prestandan istället så är deco x50 inte rätt val (men det kanske räcker).
    Funktioner som skiljer kan jag inte uttala mig om, för jag vet inte hur tp-link fungerar där.

    (Edit, rätta autokorrekt)
     
  11. natal

    natal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Kan rekommendera Deco X50 3-pack. Fungerar väldigt bra i en 140m2 enplansvilla. Smidig och snygg app också.
     
    bernard gillar detta.