Fråga: Laddningsoptimering

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av snozan, 25 sept 2016.

  1. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Efter att kameran dött på min Z3 Compact (som visserligen har över ett år kvar på garantin) köpte jag en Z5 compact. Mest på grund av att jag var toknöjd med Z3 compacten.

    Har inte huserat i detta subforum alls, men nu efter att jag köpt den nya "flyttat" hit. Märkte att de flesta verkar missnöjda med batteri tiden.

    Kan de vara så enkelt som att laddnings optimeringen (som blev ett tillval på Z3 compact. Den gick att stänga av) gör batteri tiden sämre? Batteriet laddar ju inte 100% utan snarare 80% vid full ladd, trots att de står 100%. Hitta ingenstans på denna där de går att stänga av laddningsoptimering.
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Om du använder Laddningsoptimering kan det hända att du är tvungen att ladda enheten oftare. Funktionen Laddningsoptimering förbättrar batteritiden och prestandan genom att minska batteriets effekt en aning. Du kan välja att inaktivera Laddningsoptimering.

    Stänga av Laddningsoptimering:
    1. Inställningar -> Om telefonen -> Status
    2. Tryck på Laddningsoptimering och dra skjutreglaget åt vänster.
     
    Vipan och bernard gillar detta.
  3. Pliggen76

    Pliggen76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2014
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Detta alternativ finns inte i min z5 compact. Har ver. 32.2.A.0.253
    Någon som vet varför?
     
  4. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Nej inte jag heller :( De kom ju som ett option i nån uppdatering till Z3 compact. Men verkar som sagt va inbyggt och ej valbart i Z5 compact:

    [​IMG]
     
  5. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
  6. Beace

    Beace Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Fick just senaste uppdateringen till min Z5C och då dök detta alternativ som diskuterats upp. Alternativet är på som default, och väldigt väl gömt i inställningarna.

    Så till min fundering: Varför vill jag använda detta?! Om jag har förstått det korrekt, så gör funktionen att batteriet inte laddas fullt, vilket förstås leder till att en laddning räcker färre timmar. Detta ska göra att batteriet långsiktigt håller längre (inte per laddning, utan per fysiskt batteri).

    Detta låter mycket underligt för mig. Smartphonesanvändare brukar anse att batteritiden är bland det viktigaste vid valet av en ny telefon. Nu ska vi plötsligt kasta bort 20% batteritid, så att batteriet ska överleva 5 år istället för 4 år (siffror påhittade)? Jag är absolut inte den som byter telefon varje år, men trots det har jag aldrig upplevt att telefonbatteriet "tagit slut". Är detta verkligen ett bekymmer idag? Hur stor andel av användarna får problem med detta?

    Jag har inaktiverat funktionen nu, men är nyfiken på andras erfarenheter och tankar kring detta. Speciellt att Sony (?) väljer att aktivera det som default, och sen gömmer alternativet på ett ologiskt ställe och efter flera undermenyer.
     
  7. crazyconny

    crazyconny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z5 Compact

    Beror väl lite på hur man laddar sin telefon, om du laddar den på natten och tex har ett alarm aktiverat så har jag fattat det som att den laddar upp till 90% sen ligger den på 90% fram tills strax innan alarmet går igång, då laddar den upp till 100% lagom tills alarmet ringer
     
  8. Beace

    Beace Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Det låter som en bra funktion. Men är det verkligen så det fungerar? Inte hittat någon sån information. Generellt verkar det finnas väldigt lite info om vad alternativet verkligen innebär. Min uppfattning var att när jag vaknar upp så är min telefon 80-90% laddad, jämfört med vad den brukade vara.
     
  9. Pliggen76

    Pliggen76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2014
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Här kanske Emir-SonyXperiaSupport kunde tydliggöra funktionen!
     
  10. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Emir-SonyXperiaSupport gillar detta.
  11. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Tja alla!

    @crazyconny@crazyconny Jag misstänker att du menar på Qnovo's adaptive charging som vi har i X-serien där enheten lär sig dina laddningsvanor och väntar med att ladda enheten till 100% förrän du faktiskt ska använda den. Laddningsoptimering fungerar lite annorlunda.

    @Beace@Beace det är bra att du tar upp "Smartphonesanvändare brukar anse att batteritiden är bland det viktigaste vid valet av en ny telefon", då laddningsoptimering är tillagd i detta syfte. En av de vanligaste anledningarna till att användare byter telefon är just för att laddningen inte håller som när de kanske köpte den, därför väljer de att köpa en ny.

    Batterier förfaller med tiden, och laddningsoptimering förlänger alltså batteriets livslängd genom att göra laddningen mer skonsam. Som nämnt tidigare i tråden så kan detta påverka själva användningstiden, men batteriet i sig förfaller inte lika fort och på sikt så håller det sig "friskt" längre. Givetvis så siktar inte alla användare på att behålla samma enhet i flera år, vilket är just varför vi har valt att göra detta till ett val för användaren i fråga.

    Håller med om att det är lite gömt och att alla kanske inte önskar ha detta aktiverat som standard, jag ska se till att föra den feedbacken vidare internt!

    Hojta till om jag missade någons fråga eller misstolkade det ni skrev. :)
     
    Last edited: 17 okt 2016
    Beace, Pliggen76 och R3b0rn gillar detta.
  12. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Vore ju intressant att veta batteriets livslängd på ett ungefär laddningsoptimering kontra inte laddningsoptimering. Som bekant dog ju min kamera på min Z3 compact efter 15 månader och istället för att nyttja garantin köpte jag en ny. Där hade jag alltså kunnat bränna på utan tanke på hur batteriet mår.
    Nån slags uppskattning borde ju finnas annars hade de ju inte funnits nåt option att skona batteriet.
     
  13. Beace

    Beace Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja det hade absolut varit intressant att se lite siffror, även om det bara är kvalificerade uppskattningar. Jag har som jag nämnde ovan inte upplevt att batteriets effekt avtar. Att det faktiskt händer ifrågasätter jag inte, men efter hur många år? För min del byter jag telefon var 2-3 år, vilket jag tror är ganska standard.

    Edit: Efter lite googlande så är det många som säger att redan efter ~400 laddningscykler så börjar batteriet långsamt försämras. För mig som laddar telefon varje natt och klarar mig på det, så handlar det alltså om 1 år. Försämringen ska ske gradvis över tid, vilket mycket väl kan förklara varför det inte är något jag märkt av.

    Värt att notera är att det ju blir alltmer vanligt att telefoner har inbyggt batteri som inte går att byta (iallafall inte utan stort ingrepp).
     
    Last edited: 17 okt 2016
  14. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Tyvärr har jag inga specifikationer att kunna dela med mig av vad gäller hur mycket batterilivstiden förlängs med hjälp av funktionen. Det jag dock vet är att vi har fått mycket feedback kring användare gällande att de önskar att sin Xperia håller längre, därav har vi efter mycket övervägande valt att lägga till funktionen.

    Gällande hur mycket kortare användningstiden blir med denna funktion aktiverad så rör det sig om en förkortning med 5-10% beroende på hur användningen ser ut.