Marshall London - exklusivt hos Telia

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Cupcakes, 16 jul 2015.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kan säga på en gång att kameran inte är telefonen stelaste sida. Den är inte speciellt lysande.

    Men däremot högtalarna i mobilen är förhållandevis bra!
     
    bernard gillar detta.
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Rejält byggd telefon med väldigt fina detaljer i mässing och designen följer alla Marshalls andra produkter. På framsidan finns det en vit rand runt skärmen som gör det möjligt att lägga mobilen på skärmen utan att skärmen tar skada, eftersom den vita randen är upphöjd.

    Mjukvaran är en lättmodiferad stock, typ som Motorola. Ingen bloatware i princip. Det medföljer en musikapp som gör att man kan styra ljudnivån i de två olika hörlursjacken. Man kan också skapa en gemensam spellista från olika musiktjänster (Spotify, Soundcloud, intern lagring etc). Väldigt praktiskt om man skapar en spellista från musik från Spotify men vill lägga in Taylor Swift som inte finns på Spotify. I en kommande uppdatering i september kommer det en DJ-app också.

    De två jacken på ovansidan gör att man kan koppla in två par hörlurar, ett par hörlurar och ett DJ-Mixerbord eller något helt annat. Bara fantasin sätter gränserna. I en kommande uppdatering kommer man kunna spela två helt olika saker i de två jacken dvs din kompis kan lyssna på Spotify och du kan titta på Youtube samtidigt! Helt galet revolutionerande!

    På ovansidan finns en M-Button som går till musikappen om man trycker på den. Går att modifiera så att den leder till Spotify eller liknande. Håller man in M-Button så tänds lampan på baksidan. Håller man in den igen så stängs lampan.

    Volym scrollhjul i mässing finns på höger sida. Standard på telefoner brukar vara 12-14 ljudssteg. Marshall London har 36 ljudssteg med sin steglösa ljudkontroll. Håller man in scrollhjulet så är det som "ljud av/ljud på". Trycker man på scrollhjulet en gång så öppnas kamera-appen.

    Separat ljudkort på hårdvarunivå gör verkligen ljudet bättre. All processorkraft som har med ljudet att göra tar ljudkortet hand om. Det gör att man sparar på batteriet och får en längre batteritid. Ljudkortet kan också fungera som en förstärkare om man vill. Ni som spelar elgitarr och liknande förstår vilka möjligheter som finns.

    16 GB internminne med plats för minneskort upp till 64 GB. Uppdatering i september gör att telefonen kommer stödja minneskort upp till 128 GB. Telefonen har också utbytbart batteri!

    Equalizern fungerar system wide och det går att spara equalizer-profiler som man själv skapar. Hörlurarna som medföljer i kartongen har ett retail-pris på 699 kr.

    Högtalarna är givetvis bättre än alla mobiler du nämner eftersom de är framåtriktade och låter högt. Det intressanta är egentligen att jämföra med HTC One och liknande. Jag har inte hunnit jämföra med någon annan telefon så jag kan inte uttala mig om det.

    Nackdelar:
    - Kameran är inte den bästa på marknaden men den är helt okej. Kommer en uppdatering i september som gör att bilderna ser bättre ut.
    - Upplösningen på skärmen är "bara" 720p, ungefär som iPhone 6. Fullt tillräckligt kan jag tycka när skärmen är 4.7 tum (lika stor som iPhone 6). Dessutom så får man längre batteritid med en lägre upplösning på skärmen.
    - Saknar NFC (Android Pay, Samsung Pay etc har inte slagit igenom än). Har hört att nästa Marshall-mobil ska ha NFC.
    - Saknar fingeravtrycksläsare (betalningsalternativen har som sagt inte slagit igenom än)
     
    Dockland, Joiner, Englund81 och 7 andra gillar detta.
  3. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    @SHM@SHM tack för den utförliga recensionen!
     
  4. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    442
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Tack för bra genomgång av funktioner! Dock, med risk att uppfattas som viktigpetter: om volymkontrollen har 36 ljudsteg skulle jag inte kalla den steglös... :)
     
  5. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Frågade en kollega hur bra högtalarna står sig mot HTC. Enligt honom så låter Marshalls klarare/renare och är inte lika skrollig (menade han burkig?).

    EDIT: Ljudet kan som sagt testas ostört i telefonkiosken i butiken på Kungsgatan 36.
     
    bernard gillar detta.
  6. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Kameran är tyvärr en dealbreaker för mig. Eftersom jag inte spelar spel i mobilen så bryr jag mig inte heller om att den har mediokra specs. Hade den haft en bättre kamera så hade jag gärna köpt mobilen.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har under dagen pillat på Marshall London ett tag, utan att ha fått någon speciell utbildning kring den. Här är mina första tankar.

    BATTERIET
    Kan inte ge någon speciellt bra bild kring detta - har dels inte använt telefonen, samt så var den helt ny. Men av vad jag kunde märka så minskade inte batteriet "för fort".

    DESIGN
    Personligen tycker jag inte att designen är den bästa - men absolut är den väl snygg och lite "tuff". Det är ju en väldigt speciell tillverkare, så designen är ju helt i linje enligt vad man vill att varumärket ska utstråla.

    KAMERA

    Inte den bästa på marknaden, alls. Lämnar faktiskt mycket att önska. Förhoppningsvis förbättras den i framtida uppdateringar, men som det är just nu är den inte alls i klass med vad konkurrenterna erbjuder i samma prisklass. Huawei P8 har exempelvis en mycket bättre kamera, det har även P8 Lite.

    MUSIK

    Ljudet i högtalarna är högt och har, förhållandevis, bra basåtergivning. Jämför man med en iPhone 6, Sony Z3+ eller Galaxy S6 är det stor skillnad. Mycket bättre ljud på alla sätt egentligen. Spelar man något eller kollar på en film så är det ju dessutom riktigt bra att högtalarna sitter där dem sitter, som på Z3orna och HTC One.

    Musikspelaren känns också ganska välgjord, som att man tänkt på hur en vanlig användare vill använda sin telefon. Även om man kör Spotify eller lokal musik - klarar den det riktigt bra. Även ganska smidigt med en snabbknapp till en musikhubb.

    PRESTANDAN

    Skärmen är bra, inte den bästa - men tycker att den klarar av det mesta. Grafiken är ju dock inte i topp - vid de grafiktungaste spelen laggar det en del men vanliga uppgifter klarar telefonen galant. Ingen prestandamonster, men det säljer man ju inte heller telefonen som. Fungerar absolut för vardagligt användande.

    SYSTEMET

    Inget att anmärka på. Fungerar som det ska, inte för mycket onödigt. Förhoppningsvis så gör detta att framtida uppdateringar kommer ganska snabbt.

    ÖVRIGT
    Telefonen i sig är riktigt trevlig. Gillar den mycket, lite för att den är så speciell som den ändå är. Telefonen lämnar ju en del att önska - men jag lyssnar ju en del på musik och känner därför att telefonen skulle kunna passa mig väldigt bra. Hade väldigt gärna kört med denna telefon på daglig basis - om kameran var bättre. Tror definitivt att detta är en telefon som kan ta sig in på marknaden, med några små justeringar kan den bli klockren sett till priset.
     
    devylia, kalleboston, indika och 2 andra gillar detta.
  8. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tagit bort de tre senaste inläggen pga att de inte tillför något till tråden. Håll er till ämnet, tack.

    /mod
     
    SHM gillar detta.
  10. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Väldigt hypeat för en telefon måste jag säga! I butikerna i andra städer var det nästan ingen som frågade om telefonen, alls. Tror det behövs fler event för att fler ska upptäcka telefonen!
     
  12. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Vet du varför Sverige var utvalt för världspremiär?
    Det är alltid bra med hype. Kolla på OnePlus och deras Invites eller Apple och deras köande. Det skapar rubriker och är bra PR.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur var trycket i Teliabutiken på Kungsgatan? Dök det upp några som köpte en telefon, eller var merparten där för att se banden?
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kan tänka mig att det handlar om att Zound Industries och Telia är bolag baserade i Sverige. :)
     
    SHM gillar detta.
  15. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag vet att Marshall/Telia hade helsida igår och idag i Metro. @Cupcakes@Cupcakes kan nog svara på hur det var i butikerna. Själv jobbar jag bara imorgon och på söndag. Vill gärna prata med ett par Swedroidare!
     
    bernard gillar detta.
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vågar inte svara på hur många som köpte telefonen, men när jag var där då Inflames kom dit var det mycket folk där. Kollade dock mest på butiken. Såldes nog inte speciellt mycket i andra butiker, men i de aktuella event-butikerna gick det nog bättre! :)
     
  17. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Killen från Marshall som utbildade mig sa att förhandsbeställningarna hade gått över förväntan. Ta det med en nypa.

    En annan kille sa att batchen till Sverige var så pass stor så oavsett hur många mobiler som säljs, så kommer man aldrig få vänta på att få mobilen.

    Kan kolla med säljarna imorgon hur det var idag med antalet sålda mobiler. Tänk på att både Samsung och Apple köpt en plats i butiken som syns. Marshall har dock den största ytan givetvis.

    Edit: Butiken på Kungsgatan är den som brukar ha ett iPhone-event varje år. De som hade jobbat på det tidigare sa att Marshall inte sålt i närheten av den volym som iPhone säljer.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Alltid svårt att veta vad som är bra. Självklart säljer iPhone bättre - men det man snarare kanske borde fråga sig om Marshall London sålt bättre än exempelvis Huawei P8 och LG G4. :)
     
  19. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Uppdatering: Tydligen hade det sålts ca 20 st på Kungsgatan på premiären igår. Enligt @Cupcakes@Cupcakes 13 st vilket låter rimligt av det jag fick höra. Förbeställningarna på Telias hemsida sägs vara många fler.

    Idag sålde vi 2 st...till samma person. Han köpte en på morgonen och sen kom han på eftermiddagen och köpte en till.

    I mina ögon har mobilen floppat totalt. Går inte ens att jämföra med iPhone.

    Telias säljare hade fått med sig mobilen hem. De tycker mobilen är långsam. Till exempel laggar mobilen om man lyssnar på musik och får en avisering samtidigt. Musik-sidan är det inget fel på men kameran och mobilens processor måste förbättras om jag ska överväga att köpa nästa modell av mobilen.
     
    bernard gillar detta.
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Konceptet är bra, men som det ser ut just nu av vad man får - så är priset tyvärr för högt. En prissänkning så blir telefonen genast mer attraktiv, skulle jag säga! :)
     
    Englund81 gillar detta.