Mest prisvärda köp om man endast bryr sig om bildkvalitén på lcd-TV.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 9 okt 2017.

  1. Droid82

    Droid82 Guest

    Om man fullständigt skiter i smarta funktioner osv, vad är det mest prisvärda köpet av lcd-tv vad gäller endast bildkvalité? Jag har i nuläget en plasma-tv på 50" men är lite less på att skärmen reflekterar väl mycket i ljust rum med fönster och lampor osv, och jag tycker att Oled (än så länge) ligger lite väl högt i pris. Jag tänker mig en tv i storleken någonstans från 47 tum till 60 tum, men viktigast är som sagt bildkvalitén.
     
    Last edited by a moderator: 9 okt 2017
  2. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 446
    Mottagna gillanden:
    3 237

    MINA ENHETER

    Vad är det för storlek du söker?
     
    Droid82 gillar detta.
  3. Droid82

    Droid82 Guest

    47-60" kan jag tänka mig.
     
  4. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Samsung KS7005! Utgått men vissa har den kvar. Kika upp den!
     
  5. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag hittar den varken i lager på prisjakt eller på blocket. Och priset är femsiffrigt och börjar hamna rätt nära Oled-apparaterna som i mitt tycke är överlägsna vad gäller bildkvalité.
     
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 446
    Mottagna gillanden:
    3 237

    MINA ENHETER

    Ja ,skulle jag byta tv Idag så skulle det bli en LG 55"oled utan tvekan, dom har ju ingen 60"och 65"blir på tok för dyr
     
    Droid82 gillar detta.
  7. Droid82

    Droid82 Guest

    Sant men som jag skriver i trådstarten så vill jag inte riktigt gå upp i nuvarande Oled-prisklass.
     
  8. mikaelmannen

    mikaelmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2016
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Mate 10 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 10 pro
    Ska du köpa en budget LCD tv byter du kanske ner dig i bildkvalitet så känns som en konstig uppgradering.
    Har själv en senare 60" LG plasma och enda bytena som intressant är 65oled E serien eller Samsung 8 serien men det är 18-30k så hoppas plasman kämpar vidare nåt år till.
     
  9. Droid82

    Droid82 Guest

    Aha, vilken modell har du? Jag byter nog inte ned mig vad gäller störande reflektioner i alla fall. :)
     
  10. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 446
    Mottagna gillanden:
    3 237

    MINA ENHETER

    Hur mycket vill du betala?,då vet man lite mer om man ska ge råd om någon speciell tv.
     
    Droid82 gillar detta.
  11. Droid82

    Droid82 Guest

    Ja det ska ju vara markant billigare än en Oled i alla fall med tanke på den (i mitt tycke) sämre bildkvalitén. Jag vet inte riktigt vilket prisintervall som gäller då jag har så dålig koll på tv-marknaden nuförtiden, men det brukar ju finnas en ungefärlig prisnivå där bildkvalitén är rätt bra (i jämförelse med dyrare modeller) men modellerna/modellen saknar de nyaste smart-tv-funktionerna och nyaste superultraduperquantumdot9999999hertz-namnen på alla möjliga inte så viktiga bildförbättringsfunktioner och kanske inte har den allra nyaste designen osv. :) Jag tänkte att någon teknikintresserad här på Swedroid eventuellt har viss koll på tv-apparater också och kunde guida en lite till någon sådan modell. o_O
     
  12. mikaelmannen

    mikaelmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2016
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Mate 10 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 10 pro
    Jobbar en hel del med tv och mitt råd är trist men ekonomiskt. Köp gardiner tills du vill lägga 25k på en tv. Det är där dom bra ligger.
    Har du en duglig tv är en bra uppgradering 65e6v oled, dyrt. För 6-8k får du (på rea) en Samsung 55k6075 ( fjolårets) eller 55mu 6105-6475. Båda ok budget tvs

    Har en 60"550 nåt. Inte närheten av de bästa plasmorna men nog bra för att en uppgradering kostar mer än det smakar. Speciellt då jag gärna har över 65" och oled eller nästa generation qled. Blir dyrare än bilen
     
  13. Droid82

    Droid82 Guest

    Aha, säljer du tv-apparater?
     
  14. mikaelmannen

    mikaelmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2016
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Mate 10 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 10 pro
    Nej inte direkt. Mer åt servicehållet kan man säga.
     
  15. Droid82

    Droid82 Guest

    Ok. Ja kanske bör jag istället leta efter en av de nyare plasma-panasonic-apparaterna med det där louvre-filtret så att reflektionerna åtminstone mildras något.
     
  16. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    55mu är uhd men KS är suhd. Nån skillnad i bild skulle du säga?
     
  17. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    billigast. Gardiner, flytta tv något, flytta lampor, vrid upp ljuset.
    som flera säger, bildkvalitet ökar med pris. Personligen gillar jag faktiskt phillips nya PO9002 men den är på tok för dyr än.
    jag skulle rekommendera att snegla på phillips överlag som jag tycker har en mycket bra bild idag, androidtv och möjlighet att expandera ambilighten med hue lampor.
    panasonic med local dimming är inte dumma de heller.
    satsa på en tv med lite mer stuns i bilden när du har ljust rum.
     
    Droid82 gillar detta.
  18. mikaelmannen

    mikaelmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2016
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Mate 10 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 10 pro
    Uhd suhd? Så vitt jag vet är båda 4k paneler. Skulle stå 55ku6075 på den första. Alla dom jag nämnde är sämre än t.ex 55ks7005 som är fjolårets 7 serie. Dock även billigare.

    Skippar man de absoluta budgetexemplaren och går in på nån av de jag nämnde så får man en ok tv för vardagsbruk om man får dom för under 7k för 55ku6075 och en tusing mer för mu serien.

    Sen är det vilka krav man har. Input lag (spelande), svärta (oled) flyt till snabba saker (hockey) ljusstyrka (qled) etc.

    Har själv gjort bedömningen att jag väntar på 70" tvs typ oled ska bli billigare eller att min plasma ger upp. Hade jag köpt en idag hade det nog blivit en 65" Samsung 7075 eller 8005 då de oleds jag tycker är markant bättre (på annat än svärta) kostar så mycket mer.
     
  19. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Super ultra HD(KS)och ultra HD(MU) , suhd , uhd. Det kanske inte är nån skillnad på bilden
     
  20. Droid82

    Droid82 Guest

    Ja jag satsar nog på ytterligare mörkläggning på dagtid ändå, hittade bildinställningar från någon kunnig på avsforum och nu blev bilden markant bättre så nu blir det ännu svårare att matcha bilden med en lcd-tv (i mitt tycke). Tack alla för alla åsikter. :)