Mobilwebbläsare som inte laddar om flikar?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 20 feb 2024.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 746

    MINA ENHETER

    Jag skulle försöka fixa en plats till Broloppet 2025 (lopp över Öresundsbron) för några veckor sedan via Chrome i telefonen (Android). Det var lång kö som pågick i timmar, man kunde långsamt se räkneverket räkna ner från (i mitt fall) över 10 000 innan det fåtalet lyckliga kom in från kösidan till själva bokningssidan. Men så är jag tvungen att göra något annat på telefonen, typ ta en bild eller fixa med Google Maps, och vips så har fliken i webbläsaren laddats om och jag fick börja om i kön. Blev väldigt förbannad, hände typ två gånger, och blev tyvärr ingen plats till Broloppet.

    Detta är väl en av de största skillnaderna mellan en mobilwebbläsare och en "riktig" webbläsare på en dator nu för tiden. På datorn är det mycket enklare att behålla en flik aktiv, och säkerställa så den inte laddas om. I Chrome till Android räcker det att trycka på hemknappen och göra något annat, så är risken stor att sidan kommer laddas om. Jag själv har Pixel 6a så kan säkert delvis bero på bristande processorkraft, men min bild är ändå att detta är ett problem på de flesta telefoner, åtminstone under vissa förutsättningar.

    Så, mina frågor:
    Finns det någon funktion i Chrome som innebär att man kan "pinna" en flik, dvs göra så den tråden hålls aktiv och får tillräcklig processorkraft oavsett vad, på telefonen?
    Finns det någon annan webbläsare till Android som löser denna uppgift, dvs har förmågan att behålla en flik aktiv så den inte laddas om?

    Om ovanstående inte funkar, hur svårt skulle det vara att låta datorn stå påslagen hemma, och använda "Chrome remote desktop" (som jag tror tjänsten heter) från telefonen, så att själva webbsidan laddas på min dator men sen styra vad man gör på webbsidan från telefonen via fjärråtkomst?
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 746

    MINA ENHETER

    Inga förslag?