Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Får jag fråga vad du kör för bil som kostar så mycket i månaden? Jag sålde min bmw 320i för någon månad sedan och bytte till en Toyota corolla hybrid. Lån, service, och försäkring inkl så kostar det mig 4000kr i månaden. Skatten är så försumbar (360kr per år) att jag inte räknar med den. Vinterdäck fick jag med på köpet och i.o.m att den är hybrid så drar den väldigt lite i bränsle (kör endast stadskörning)
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Låter dyrt, vad har du för bil idag?
    Men klart det låter vettigt med Opeln för 3400/mån låter som ett bra pris för leasing nuförtiden. Ofta ingår ju allt inklusive road assistant osv.
     
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 452
    Mottagna gillanden:
    3 245

    MINA ENHETER

    Är det inte någon begränsningar på miltal?
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jo jag har varit ganska jäkla ignorant i några år, varit utan bil i +20 år och inte saknat det sedan bytte jag stad och arbetsplats och skaffade bil, först en rimlig Bmw 320d, 1 år senare när jag tyckte att fan detta var ju trevligt med bil en något år nyare 320d och så förra sommaren hittade jag en 330d långt upp i Norrland och ökningen i bilpris och allt runt omkring har på ett sätt ökat från noll och sedan sakta med 3 bilar, sedan har jag haft en ganska bra slant som buffert sparat och nallat på den och efter en service för ett par månader sedan DÅ kom jag till insikt att fan detta är inte kul längre...om jag jämför med ett rimligt alternativ som är flytta tillbaka till Stockholm (vilket jag verkligen vill) köpa ett dyrare boende men ha en månadskostnad på transport på kanske dryga 1000-lappen så ser man ju skillnaden, boendekostnaden skulle öka mem total levnadsomkostnader skulle sjunka och jag skulle gladeligen leva utan bil, enbart för att i min värld är det inte värt kostnaden, kan göra mycket roligare saker för dom pengar jag sparar.

    Jag har räknat på att jag kör nästan 12 mil ToR dagligen och c.a 17 dagar/mån
    Bilen drar o,62 diesel
    Skatt är riktigt låg
    Full försäkring på typ 900 kr/mån
    Billån

    Det var denna firma jag kollade på, dock inte lusläst det, och vilken bil det är skiter jag i bara den är säker och trygg den tid jag måste pendla.

    Denna firma och deras billigaste bil Opel Mokka....aldrig hört talas om den iofs
    Sätra Motorcenter - Sätra | Opel återförsäljare
     
  5. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Du får tänka på att det tillkommer en första förhöjd hyra på 6k. De är väl det som är haken med det upplägget
     
    Salvion gillar detta.
  6. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Man skall nog inte förväxla leasing-firmor med jultomten. Förutom att de behöver täckning för alla kostnader vill de också ha en liten vinst.

    Det kan finnas många skäl att föredra Stockholm framför den ort som du bor på nu, men det är lite tråkigt när resekostnaderna blir ett ganska avgörande skäl.

    När du nu tankar 0.62*12*17L diesel per månad kostar det dig ca 3163.26 kr per månad med dagens reduktionsplikt och pris. Av detta är 632.65 kr moms som är 25% och 515.15 kr punktskatter (koldioxidskatt och energiskatt exklusive moms).

    Den kostnaden jämför du med ca 1000 kr per månad för kollektivtrafik. Här ser man politikernas ambition att urbanisera vårt land. Kollektivtrafiken belastas bara med 6% moms och i stället för straffskatter sponsras den med skattemedel. Att resa kollektivt är inte billigare, det är bara "någon annan" som betalar.

    I Stockholm är det som sagt dyrare ett bo. Hur är det med orten som du jobbar på? Skulle det ekonomiskt löna sig att flytta ca 6 mil för att bo på samma ort som du jobbar? Kanske är boendekostnaderna där billigare än Stockholm? Men det kan ju som sagt finnas mer än ekonomin som lockar med Stockholm.

    m v h Henrik
     
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Ja som jag skrev ovan har jag varit jävligt naiv angående den totala kostnaden med bil fram till nu, bilen var också en konsekvens av att prova att bo utanför storstaden, ett rent experiment där jag nu har svaret.
    Och det är att jag är en stadsråtta i själ och hjärta, jag älskar Stockholm! men det är viktigt att prova saker och då mitt arbete ger mig en ganska god möjlighet att göra det så blev det så.

    Det som fick bägaren att rinna över var att min verkstad vid ett ordinarie bromsvätske byte hittar en litet oljeläcka, detta visar sig vara från ventilkåpan och detta behöver bytas ut.
    Efter kontroll kommer det att kosta runt 18 000 kr och med tanke på att det är en bra verkstad som jag har fullt förtroende för och att jag inte har kunskapen själv att utföra arbetet så accepterade jag detta, och även om det sved så var det en kostnad som kan dyka upp.
    När halva arbetet var utfört så får jag ett samtal om att en spridare sitter så hårt fast att den sannolikt kommer att gå sönder när den tas bort och då vi är mitt i arbetet är utbyte det enda som kvarstår, pris för 1 st spridare (av 6 totalt) 9000 kr....där var min gräns nådd!

    Jag har aldrig ägt en så härlig bil som den jag har nu, helt magiskt trevlig, och det som hände var inte helt oväntat på en kärra som gått över 22 000 mil, men jag insåg att för MIG är ett bilägande som äter upp så mycket pengar inte på långa vägar värt kostnaden!
    Och då mitt liv och arbete ger mig en viss frihet att flytta och troligen gå tillbaka till min gamla arbetsplats (som jag för övrig trivs på) så är beslutet inte särskilt svårt, om än lite bökigt :)
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    You are lucky! (med accent från Monty Pythons sketch "The four Yourkshiremen")

    Då jag besiktade en gammal veteranbil tyckte besiktningsmannen att den läckte lite väl mycket olja. Det blev visserligen inte ombesiktning, men jag tänkte att det var väl lika bra att åtgärda det där. Det fick bli ett vinterprojekt hos en verkstad som har gott rykte och jag har gott förtroende för, hela motorn skulle skruvas isär och alla packningar bytas. För denna kompletta motorrenovering fick jag en offert på 117 kkr. När väl motorn är isärskruvad upptäcks att lagerytor är utslitna och skador på cylindrar och kolvar. Erbjudandet att skruva ihop allt i befintligt skick till ursprunglig offert kvarstod, men jag valde att byta det som var utslitet och trasigt till en total kostnad av ganska precis 300 kkr. Detta var senaste årets stora reparation på den bilen.

    Att äga bil är inte någon spargris... Det finns goda skäl att klaga över onödigt dyrt bränsle, men bränslekostnaden är ändå en ganska liten del av de totala kostnader som bilägande innebär. För många är dock bilen nödvändig och en del väljer att betala dess höga pris för den frihet som det innebär att ha bil.

    m v h Henrik
     
  9. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Också...för många är bilen inte ett måste!

    Jag håller så klart med dig att många behöver bilen, men det finns också väldigt många som mest vill ha bil, eller är breda att betala priset oavsett om dom verkligen behöver den eller ej, behöva är ju subjektivt :cool:
     
  10. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 633
    Mottagna gillanden:
    760

    MINA ENHETER

    Jag har bil men lätt skulle kunna åka buss.....
     
    Salvion gillar detta.
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Hur ofta köper folk nya däck? Köper nya trots att däcken inte är slitna dvs mönsterdjup fortfarande är okej?

    6 år är väl vad som brukas rekommenderas.
     
  12. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag köper nya däck när de är slitna, d v s sommardäck mindre än 3 mm kvar när de skall sättas på eller dubbdäck som saknar ungefär 1/3 av sina dubb när de skall sättas på.

    Lagkrav på mönsterdjup på sommardäck är 1.6 mm, men då funkar det ju inte att ha ett sånt dåligt mönsterdjup på våren när man sätter på däcken. Därav att jag brukar byta vid 3 mm.

    Lagkravet på mönsterdjup för dubbdäck är minst 3mm, men långt innan de blivit så slitna brukar de ha förlorat för mycket dubb för att jag skall vilja fortsätta köra med dem.

    Ja, däck åldras och blir sämre med tiden. Å andra sidan finns det också olika bra däck. Om jag minns rätt körde jag 8 vintrar med en uppsättning Nokian Hakkapeliitta 8. Dock har jag bara kört två somrar med några uppsättningar Dunlop Sport Maxx RT. Jag tycker om Sport MAxx RT för att de är tysta och ger bra grepp, men det mjuka gummit gör också att de slits fort.

    Däcken brukar jag beställa på den websida som för tillfälligt är billig och har de däck som jag vill ha, sedan kränger jag på däcken själv. Det började med att jag köpte mig en enkel däck-balanserare, sen insåg jag att det i princip bara behövdes några däckjärn för att byta däck själv. Att kränga däck med däckjärn var dock ganska jobbigt, så då byggde jag denna manick: A home made wall mounted vertical manual tire changer

    m v h Henrik
     
    Leo83 och ASR gillar detta.
  13. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    grunder jag försöker hålla

    på mc 3 år oavsett

    på bil. Vinterdäck 5 år och allmänt gott intryck vad gäller dubb och mönster
    Sommardäck. Nja, 6-7 år och 3-4mm

    På bil är det delvis viktigt vem du är som person och körstil. Min V70 med 115hk inbjuder inte direkt till sportig körning eller snabba starter. Man kan nästan säga att den inte nöter däck knappt alls…

    sista BMW jag hade med cirka 300hk nöter ju mängder av däck och dubben försvinner nästan på en säsong
     
    Leo83 gillar detta.
  14. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 832
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    När väven börjar komma fram så kan man ta en funderare på att kanske köpa nya däck
     
  15. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Vad tror ni om bilars värde i förhållande till vilken kraftkälla dom har ?

    kollade idag på volvo och Mercedes diesel i en bilaffär. En fyra år gammal bil med cirka 10-15000 mil på mätaren ligger mellan 250-330kkr. Diesel då.

    Bensinare liknande

    finns det inte en överhängande risk att man köper en diesel för 300kkr och så vid årsskiftet meddelar regeringen att diesel ska försvinna eller straffas bort. Dvs, bilens värde halveras över en natt ?

    Känner lite samma med elbil också men på en längre sikt. Ett smartare alternativ kommer till marknaden, snabbladdare på McDonalds försvinner och vips så är din elbil för 600kkr inte värd så mycket längre

    hjälp mig att resonera!
     
  16. Jaramide

    Jaramide Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Väldigt svårt att sia om med tanke på utvecklingen och det politiska läget.
    Skulle det bli ett genombrott på batterimarknaden exempelvis med solid state batterier så skulle antagligen dagens bilar förlora mycket av sitt värde.
    Så länge vi har en höger-regering så är man nog ganska trygg med bensin eller diesel men blir det en ny vänster koalition så kommer de med största sannolikhet börja dra åt snaran för fossilbränsebilar igen.
    Personligen är jag inne på att leasa för närvarande då jag tycker marknaden är lite för osäker de närmsta åren.
     
  17. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    i mina funderingar kom jag också dit. leasa måste vara mest tryggt

    eller så håller man liv i sin nuvarande skuldfria bil och accepterar läget bara
     
  18. Jaramide

    Jaramide Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja har man redan en fungerande bil så hade jag definitivt försökt hålla emot "Ooh, shiny" instinkten i några år till och se hur det utvecklas.
     
    wmb gillar detta.
  19. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    ja den har ju gått långt. Men den går utmärkt och är otroligt billig i drift

    Får nog bli så
     
    Jaramide gillar detta.
  20. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag letar efter Gummi matta till bagage för min Toyota corolla 2020 e210, har ni tips på var man kan köpa en bra sådan? Som inte kostar alltför mycket
     
    bernard gillar detta.